Keuze schaalmodel

Gewoon via Google gevonden.. als je zoekt op 'Yak-3 cockpit' maar dan in het russisch. Moet je wel blijven opletten dat je echt de yak-3 krijgt, maar deze twee zijn echt.

Het topic heet 'keuze schaalmodel'; zeker als je echt schaal wilt bouwen (en dat wil je), is dit een erg belangrijke fase. Hoeveel documentatie kun je vinden, kun je overal foto's bij krijgen, hoe makkelijk is het om aan informatie te komen.. In dat kader zou je beter een andere warbird kiezen waarschijnlijk.

Hallo Ed,

Gaaf dat je je weer wil gaan uitleven op een echt schaalproject!
Google eens op Jerry Bates plans, hij heeft tekening sets voor 2 Jak 3's, schaal 1:4 en 1:5,3
Fighteraces in Engeland verkoopt lasersets maar er zijn meerdere kit cutters die ze maken.

http://www.fighteraces.co.uk/product/yakovlev-yak-3/

In de 1/4 zou de 4 cilinder 90cc Brown Bear wel heeeel mooi passen :rolleyes:

RC Scale Builder heeft als voorbeeld enkele draadjes lopen:

2015-06-28_001740_m_IMG_1210.JPG

http://www.rcscalebuilder.com/forum/forum_posts.asp?TID=23704&PN=1&TPN=2

Verder is, als ik mij niet vergis, Patrick Scheepmaker van jouw HLC ook bezig met de rompmallen voor een forse Jak, vraag daar eens rond.
Suc6 met het verzamelen van info, da's leuk werk :beer:!

Groeten, Ralf

Hallo Ralf,

Dank voor de info, de site van fighteraces ziet er prima uit.
Het Jerry Bates ontwerp is 1:4 , het Russische ontwerp 1:3,8
Het 1:4 ontwerp is van een gerenommeerde ontwerper ,maar of de 4 cilinder van Brown Bear past?
Als ik voor dit ontwerp ga denk ik eerder aan de Valach 120 lijn motor.
Volgens de specificaties is deze motor lichter en kan grotere propellers aan.
Ik heb al even voorzichtig Dick gepolst, hij heeft over een maand of 3 tijd voor een nieuwe motor.

Vandaag kreeg ik bericht van RC composite.

Dear Customer,
Hi Jak 3 has not yet been recovered and did not fly. If you want to assemble this model, we can produce it for you at a small discount. Retracts can not offer. Cab supplied. Delivery time end of February.

Zie hier her dilemma.

Laatst bewerkt:
De Valach 120 heeft echt een waanzinnig mooi geluid! beter kun je je niet wensen momenteel.
Persoonlijk (maar wie ben ik) vind ik hem zelfs mooier klinken dan een Kolm inline of zelfs een de Vries.
(en de de Vries VT85 inline staat bij qua geluid mij heeel hoog :thumbsup:)

http://modellmotoren.homepage.t-online.de/Engl-start2.htm

Over het model:
Ik denk niet dat je over een dilemma kunt spreken hier :p
Bates heeft een bewezen ontwerp en constructie, er zijn retracts voor verkrijgbaar, canopy ook,
De Jak van RC composite moet zich nog in de lucht bewijzen en blijkbaar moet je voor de retracts ook op zoek :confused:

Stukje bij beetje kom je dichter bij je keuze :yes:

Groeten, Ralf

Wat een service, in ieder geval veel om over na te denken.
Het filmpje laat een goed vliegend model zien,het zwaartepunt is nog wat te ver naar achteren aan het vliegbeeld te zien.
Een 120 Valach in een model van 2.20 m1 spanwijdte, is mogelijk wat over powered.
Als het nu een Jak was ,is de keuze wat gemakkelijker.
Detailfoto s van de Mig ,altijd leuk.

ik heb van de zomer een grote Tiger Moth van Toni Clark zien vliegen met een 85 ccm roto motor.
Ook genoeg vermogen.
kan je ook eens naar kijken.

Ton

Toen hij vijfcilinder zei, dacht ik ook gelijk aan een roto motor op een mooie dubbeldekker.

Zo leer je zelf van andermans vragen. Ik dacht gelijk Pitts. In al mijn domheid altijd gedacht dat dat ook een warbird was. Is helemaal niet zo :P

De jak waar Patrick scheepmaker aan werkt is als ik het goed heb een oude fiberclassics kit die hij aan het afmallen is. Deze kan zowel als airracer of als gewone warbird gebouwd worden. Hij heeft er zelf de originele retracts bij, merk weet ik zo gauw niet maar zal wel siërra zijn. Echt de moeite waard om daar eens te gaan kijken.

Dank voor de aanwijzingen, ik heb wat gezocht. Voor zover ik het kan vinden betreft het hier een Jak 11. De Jak met de radiaal motor.
Ik zal Patrick eens bellen of mailen.

Als het een tweezitter is, is de kans groot dat het een Yak11 is. Is het een eenzitter en in combinatie met de Reno versie dan kan het een Yak-3U zijn

15gqowo.jpg

Gisteren kreeg ik van de Russische Fabrikant van de Jak een ingetekende versie van de Valach 120 in de motorkap van de Jak.
De maten zijn wel in MM maar Cyrillisch gespiegeld.
De conclusie is dat de Valach net niet past en eigenlijk veel te veel vermogen heeft voor de Jak,wordt het weer een F3A model.
De Valach valt dus af.Het model gaat 15 Kg wegen dus de motor moet in ieder geval 15 Kg trust leveren.

Laatst bewerkt:
De Kolm motor ziet er erg mooi uit.
De 4.8 KG nog zonder de starmotor is wel zwaar.
Mogelijk moet ik nog wennen aan de schaalmodelgewichten.
Mijn Cap 232 met een 100 CC en een spanwijdte van 2.40 m1 is rond de 11 kg.

Helaas is die site niet voor iedereen bereikbaar.

"Ihnen wird der Zutritt zu dieser Seite verwehrt.
Aus einem der folgenden Gründe fehlt Ihnen die Berechtigung, diese Seite zu betreten:
  • Sie sind im Forum nicht angemeldet. Einige Bereiche und Funktionen im Forum sind nur für angemeldete Benutzer zugänglich. Bitte nutzen Sie die Eingabemöglichkeit auf dieser Seite, um sich anzumelden. Falls Sie nicht registriert sind, können Sie dies hier tun.
  • Ihr Benutzeraccount könnte gesperrt worden sein. Melden Sie sich gegebenenfalls ab und kontaktieren den zuständigen Administrator.
  • Es gibt Bereiche im Forum, die bestimmten Benutzer vorbehalten sind. Sie haben Möglicherweise versucht einen solchen Bereich zu betreten."

Back