Keuze soort olie (Dif en schokbreker)

• Topicstarter Topicstarter dustyrick
  • Startdatum Startdatum
D

dustyrick

Guest
heey,

Ik ben van plan om binnen kort wat flesjes differentieel en schokbreker olie te gaan kopen, maar ik zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer...

Er zijn namelijk aardig wat verschillende merken die zulke olie maakt, maar ik zou niet weten wat nou belangrijk (of slim) is om te kiezen?

De olie is bedoeld voor een Xray xt8 en toen dacht ik, dan koop ik ook gewoon originele xray olie, maar de prijs viel me erg tegen.

De kosten van een flesje Xray olie is namelijk al gauw €10-€12 euro.
Terwijl ik van andere merken voor de helft een flesje heb.

Ook gebruiken veel merken weer andere waardes. Nou had ik al een topic hier over door gelezen. Maar zijn er nog voor of na delen aan bepaalde waardes?

- slecht verkrijgbaar?
- vaak duurder?
- wijkt vaak af van andere merken?

Bij conrad kosten de flesjes namelijk maar €5 euro voor 60 ml.

Welke waardes zijn handig om te kopen?

Dus zijn er mensen die hier wat van weten en misschien kunnen vertellen welke olie hun gebruiken? (eventueel met prijs erbij)

Laatst bewerkt door een moderator:
het is een duure hobby

Klopt.

Beetje onnodige reactie vind je zelf ook niet?

Weer terug on-topic.

Heb nu ook op akmodelbouw flesjes olie gevonden.
Deze zijn van Ultimate Racing.

Kosten net iets minder als die van Conrad, maar zijn wel in meerdere waardes te verkrijgen.

Iemand ervaring met deze of die van conrad?

Klopt.

Beetje onnodige reactie vind je zelf ook niet?

Weer terug on-topic.

Heb nu ook op akmodelbouw flesjes olie gevonden.
Deze zijn van Ultimate Racing.

Kosten net iets minder als die van Conrad, maar zijn wel in meerdere waardes te verkrijgen.

Iemand ervaring met deze of die van conrad?

90% van de siliconen olie van de verschillende 'merken' is allemaal dezelfde, alleen een ander label/sticker....dat noemen ze OEM...;)

Tussen de verschillende merken Zit wel redelijk wat verschil zelfs als er dezelfde waarde opstaat. Neem dus gewoon 1 merk (ultimate die je aangaf is prima) en blijf daar dan bij. Dit is wel makkelijk als je maarde waardes wilt proberen/testen. Ook belangrijk is dat je altijd op de zelfde manier vult. De hoeveelheid olie die je er in doet is ook bepalend voor de werking van een diff of demper.

Volgens mij reed ik voorheen met de Xray met de volgende olie'n:
Diff: V 10000 M 15000 A 7000
In de dempers had ik volgens mij 600 of 700.

Welk merk je ook koopt, blijf daar bij! Verschillende merken hanteren maakt het onmogelijk om zaken te vergelijken.

Ik gebruik de olie van conrad en bevalt me erg goed. De relatief lage kosten houden de hobby leuk en staan toe dat je eens wat dingen probeert met de verschillende diktes olie.

Bedankt voor de nuttige reacties!:)

Heb nog even doorgezocht en beeracing verkoopt het merk medial pro voor 4.95 per flesje. (50 ml)

ook verkoopt beeracing Losi shock oil voor €25 euro per 6 flesjes. ( in WT)

Nu twijfel ik nog tussen die van Conrad, die van medial pro (beeracing) en die van Ultimate racing. De prijzen zijn eigenlijk ongeveer wel gelijk. Alleen zit er bij Conrad 60 ml in ipv. 50 ml, maar daar in tegen zijn er ook minder verschillende waardes te koop.

Hoeveel verschillende waardes is handig om te hebben?
Die medial pro bijvoorbeeld heeft echt ongelofelijk veel verschillende. (33 verschillende) Maar ik neem aan als ik bijvoorbeeld:

demperolie: 250-400-600-800-950 heb. Dat dit genoeg is, of zijn er dingen om op te letten?

Ik zou voor de Medial pro of Ultimate racing gaan, simpelweg omdat je makkelijker bij kunt halen. Bij Conrad zit je met verzendkosten als drempel. Verder eerst even uitzoeken welke diktes je voor de shocks gaat gebruiken en dan in die range 5 diktes kopen. De waardes die je noemt liggen te ver uit elkaar. Haal eerst de diktes die Kevin noemt en dan kan je altijd nog andere diktes bijkopen. Je zal zien dat je vaak dezelfde flesjes/diktes gebruikt.

Thanks Mario,

Ben van plan om eerst 600 erin te doen, omdat het boekje dit aangeeft en ik niet weet wat er nu in zit.

Dus dan is het misschien handig om 550-600-650 te kopen?
of 500-600-700?

En kwa dif olie zou ik het echt niet weten. Ik had er eerst 7000-10.000-7000 inzitten, want dit stond in het boekje. Nu moest ik in purmerend nieuwe olie erin doen en heb ik voor 10.000 voor gekozen. Dus er zit nu 10.000-10.000-7.000, maar wat ik echt erin wil hebben weet ik eigenlijk nog niet..

Misschien maar is de opstelling van kevin proberen: 10.000-15.000-7.000

Ik zou voor 550, 600, 650 gaan.
Diff...merkte je verschil t.o.v.de vorige setup?
10-10-7 klinkt niet verkeerd, ik gebruik 10-10-5 maar dat verschilt per merk en type auto.

tja, ik merkte wel wat verschil maar vind het toch moeilijk om echt goed waar te nemen wat ik fijner vond rijden.

Ik had een beetje het idee dat de truggy zich wat makkelijker in de bochten liet sturen en dat hij wat agressiever optrok.

Ik denk dat ik voor zo hou en dat ik ga proberen om in het midden wat dikker te doen. Wat zou hiervan het gevolg zijn? Wat agressiever optrekken?

Ook zit ik nog steeds met het probleem dat ik vind dat mijn Xray erg lomp en slecht te sturen is in scherpe bochten. Kan dit ook aan de shocks liggen of moet ik dan eerder naar iets anders kijken?

Als ik kijk hoe makkelijk andere truggy's door bochten sturen..
Wel heb ik 'wheel axle offset' van 5mm, hierdoor word de truggy natuurlijk breder en gaat hij zeker ook minder goed sturen?

De Mugen is wat rustiger dan de Xray dus kan je in de Mugen met dunnere olie beter wegkomen. De Xray gaat flink happen op kunstgras als je te dun gaat in de diffolie

Qua stuur, controleer hoe je servo saver staat en of je stuur inrichting wel soepeltjes draait. Je had zondag een flink hete stuurservo, dus ik denk dat er iets tegen werkte in je stuurinrichting.

Verder, van wat ik voor me kan halen, staat jou auto vrij hoog en is ie behoorlijk hard qua demping...dat helpt ook niet met sturen.

En als laatste tip, bochten = rollen. Meest gemaakte fout is gas geven in de bochten...rollend heb je veel meer stuur dan wanneer je flink aan het gassen bent.

EDIT: Meer offset is ook minder stuur, dat klopt. Ik weet niet wat voor offset een Xray normaal heeft.

Kevin, Welke offset had jij van die wheel axle's ?

Heb er nu namelijk de grootste opzitten (puur omdat deze erop zaten toen ik hem kost) maar hierdoor stuurt hij ook wat lomper volgens mij?

En wat bedoel je met: Dan gaat hij happen? Ik denk dat ik jou setup ga 'stelen' en dat ik ook in het midden 15.000 ga doen. Wat zou ik hierin aan veranderingen gaan merken?

@Mario,

In pur deed mijn truggy gewoon heel raar. Die servo weet ik niet wat er mis mee was. Heb hem hier uitelkaar gehaald en in elkaar en hij deed het weer. Heb ook de travel van de servo gecheckt maar die stond eigenlijk zelfs veel te ruim en staat nu nog een paar % hoger en heb echt over gekeken of hij ergens iets raakt of dat de servo nog kracht zet terwijl de wielen niet bewegen, maar dit was ook niet het geval..

Kwa veren net zo, die hebben het altijd wel 'normaal' gedaan. Terwijl vorige Zondag mijn truggy elke keer de grond raakte bij een val al van 30 cm..

Heb hier thuis de veren uit elkaar gehaald en weer terug en hij raakt nu niet meer de grond..

EDIT: Aan Mario, normaal geen off-set

Door warm weer en lang rijden wordt je olie warm en dus dunner...daardoor kan je auto ter plaatse ineens heel slap aanvoelen.
Check wel even of er genoeg olie in alle shocks zit.

Jup,

Zitten echt helemaal tot het randje gevuld, ook geen lucht erin.

Wel viel me op dat de rebound echt totaal 0% is...
Ook nu.

Maar misschien ligt het ook wel eraan, dat de olie al wat maandjes oud is..

Dan ga ik trouwens zo wie zo die normale wheel axle's bestellen, want daar word hij gewoon 1 cm smaller van en dit is denk ik wel een aardig verschil..

Ben je er nog niet met een vijl bij geweest.zo als ik zij in haren?
Ik rij nu met 10000 10000 5000 ga naar 10000 15000 7000 in de diff.
In de shocks heb ik voor 600 met 1.3 gaatjes in de zuiger en achter 500 met 1.5
Gaatjes. En stuur zat

Laatst bewerkt:
Je moet zoiezo je Xray niet smaller maken dan krijg je erg veel last van griprol. Die smalle extenders kan je meschien is gebruiken als het HEEL erg glad is maar anders werkt het echt niet.

De hoeveelheid stuur die je zou winnen is erg minimaal.

Loop anders is een keer langs met je auto, meschien zijn het maar kleine dingen die je moet veranderen.

Kevin,

Mooi aanbod en sta ik zeker niet af!

De volgende truggycup in appingedam ben ik er niet, maar die in Utrecht bij raco2000 wel. Dan ben jij er vast ook wel?

Is het goed als ik dan even langs kom? Kan jij misschien even kijken naar mijn opstelling ja. :)

Had jij niet het gevoel dat de andere truggy's beter stuurde dan jouw xt8?

Back