Keuze soort olie (Dif en schokbreker)

• Topicstarter Topicstarter dustyrick
  • Startdatum Startdatum
Ik denk dat je net zo als mij, er iets af moet vijlen van de hup en steering block!
Had in haren stanaard xt8 setup en ging prima door de bocht!:p

Daar heb ik inderdaad al naar gekeken, maar ik weet niet of dat bij jou ook het geval is, maar dan raakt je stuurplaat toch ook echt je chassis stabilisator ...?

En ik had daar nog is over na gedacht, maar het is toch geen troep auto en worden toch ook door hogere rijders mee gereden en dan denk ik niet dat die auto niet zo af te stellen is dat hij niet lekker stuurt zonder dat je ergens wat af moet gaan vijlen. Als dat wel zou moeten, had xray dat denk ik wel al aangepast.

Om goed scherp te sturen heb je nodig:

- Sterke stuurservo (20Kg +)
- Goed aangedraaide servo saver
- Aluminium servo armpje
- De juiste banden met veel grip

Als je auto aan al deze voorwaarden voldoet kan je een Xray XT8 op een vlak van een vierkante meter draaien...

De XT8 (ja, ik heb er nog steeds één) stuurt niks minder dan een andere wedstrijd truggy...

Volgens mij is het zo dat als je dunnere diff olie gebruikt dat hij makkelijker te besturen is.
Qua shock olie is denk ik toch een mening van iedereen. Ik wil daarmee zeggen dat de 1 van een slappe auto houdt en de ander juist van een stevige vering.
Ik heb in Haren rondom met 32,5 losi gereden. Beviel mij prima. In de diffs had ik 7-10-5.
Dit heb nu veranderd in 7-7-3 iets minder weerstand.. We gaan zien hoe dat bevalt op de trainings dag de 22e.
Elke rijder heeft zijn eigen rijstijl. Je kan waardes geven voor de diff en shocks maar of jij er wat aan hebt is maar de vraag...

Laatst bewerkt:
Ik rijd altijd dikkere olie in de diffs, me shocks eindig ik ook altijd vrij stug.
Ik zit nu op 12,5/15/3 , ik kreeg meer stuur hierdoor. Achter houd ik altijd op 3, hoe makkelijker hij de bocht om gaat.

Heb jij dan de nieuwe diff gears erin Alex? Of ook nog steeds de versie met een shimm.

Aangezien je ze vrij dik hebt.

Ik reed in het begin ook heel dikke diffs in de Mugen truggy en buggy.
Buggy 10 10 7 of 15 15 7 en truggy 15 15 7 of 20 15 7.

Echter ben ik de laatste tijd met dunnere olie aan het rijden.
De buggy zit bvb 5 7 3 en dat bevalt me echt veel beter!
De auto is iets onrustiger, maar zo veel harder te rijden omdat ik meer stuur en grip blijf houden...

Maar wat zeg maar als ik er 10-15-10k in de difs zou hebben en ik zou naar 5-7-5k gaan. Dus zeg maar in dezelfde verhoudingen maar dan dunner.

Wat gaat er dan veranderen?

@jaap:

Ik heb een Stuurservo over de 20 kg
alu servo arm
goed aangedraaide servo saver
en in pur had ik meer als genoeg grip...

Daarom snapte ik er al niets van..

Zoek het hudy setup book eens op. Daar staat alles in qua afstellingen van je chassis.

2

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb gewoon de standaard diffs, dunne olie bevalt me totaal niet, verlies daar alleen maar grip mee voor me gevoel. De auto is dan een stuk minder aggresief

Vreemd Alex,

Met dunnere olie krijg je normaal meer grip en rijdt hij agressiever.
Heb bij de waterland 500 ook dunnere diffs geprobeerd (nja zo dun voor een buggy is het niet, nl: 7-7-5) en dat reed beduidend beter als de 10-10-7 die ik er altijd inkapte.
Een buggy draait toch altijd vrij kort en die komt eigenlijk overal wel goed rond :).

Ga volgend jaar ook eens testen met dunne diffs in de truggy als ik de motor ga inrijden, stak daar altijd 15-15-10 in de diffs.

Maar wat Alex zegt klopt volgens mij wel,,,

Dat als je dikkere diffs heb je auto agressiever is, dan met dunne diffs.

DIFF OIL
THICKNESS CHARACTERISTICS
Front
Thinner
• Increases steering into corners (off-power)
• If oil is too thin the steering may become inconsistent,
especially it can lose forward traction (and steering)
during acceleration out of corners

Thicker
• Increases stability into corners during braking
• Increases steering on-power at corner exit
Center
Thinner
• Front wheels unload more during acceleration
• Decreases on-power steering (reduces oversteer)
• Easier to drive on rough tracks
• If a high-power engine is used you could waste too
much power and sometime “cook” the oil in the center
differential because it “overloads”
• More off-power steering
Thicker
• More all-wheel drive effect
• Better acceleration
• Increases on-power steering (reduces understeer)
• Better suited on high-bite, smooth tracks
• Car can be more nervous to drive especially if a high
power engine is used - you might need to be smooth on
the throttle
Rear
Thinner

• Increases cornering traction
• Increases steering into corner
Thicker
• Decreases rear traction while cornering

• Reduces wheelspin

Geen dank!!

Stewie heeft wel gelijk.

Alleen als je te dun gaat in je diffs lijkt het soms dat je geen grip hebt. De achterkant gaat dan raar wegspringen. dit is vooral op kunstgras zo. En de Serpent die Alex(niet alleen alex natuurlijk) rijdt heeft hier wel wat meer last van als andere auto's.

Dat Hudy setup boek is wel leuk maar de theorie en de praktijk zijn soms niet hetzelfde. Je zal dus gewoon moeten gaan testen wat het beste bij je past.

Jongens,

Heb alles opgemeten al die turn buckles na gemeten en er waren er 2 die volledig afweken van het boekje. Vooral die van de stuurservo. Deze heb ik op de goede lengte gezet en hij stuurt als nooit te voren.

Wel valt me al een tijdje op dat er brandstof 'weg lekt' uit de uitlaat verbinding tussen de uitlaat bocht en de demper in zeg maar. Die zitten aan elkaar vast met 3 veertjes. Zou het kunnen dat die veertjes hun krachten kwijt zijn?

Back