Kiel Beneteau first 47.7

• Topicstarter Topicstarter xa4
  • Startdatum Startdatum
X

xa4

Guest
Hallo allemaal ik ben net begonnen aan mijn eerste rc zielboot. Een beneteau first 47.7 waar van ik een echt plan heb van kunnen bemachtigen maar dit is natuurlijk een plan van de echte boot. Dus met zo een extra korte kiel nu vraag ik mij af als ik er een modelbouw kiel aan hang waar moet die juist hagen??

First477-b.gif

Hoi X, welkom bij de club.
Een plan van 'het eggie' is natuurlijk mooi, maar in een model zou het wel eens niet kunnen werken. Je model is op schaal, maar de golven en de wind niet! Je zal bij een model heel veel moeite moeten doen om voldoende ballast in een korte kiel te stoppen. Bij het echte schip werkt men ook met ballasttanks om water van de ene naar de andere kant te pompen als aanvulling op de kiel. Dat kan je in een model wel vergeten.
Ik adviseer dus toch een lange(re) kiel...

dank je roel
maar was ik eigenlijk wel van plan maar mijn vraag was eingenlijk waar hoe weet ik waar mijn zwaartkast moet uitzagen in mijn polyesteren romp
GROETEN Xavier

De kiel moet op de zelfde plaats komen als bij de echte boot dit ivm de balans van de boot(oploevend en afvallend koppel)

ik zou de kiel idd langer maken als bij het orgineel om de boot stabieler te maken.

groeten

Wanneer je kiel (in het echt) een vlakke onderkant heeft, kun je proberen hiervanaf een onderschroefbare kiel te maken. Je hoeft dan geen gat in je romp te maken en je zou misschien je hulp-kiel nog naar voor en achter kunnen schuiven om een goed zeilbeeld te zoeken.
Wellicht kun je je licht eens opsteken bij de leden van mini-sail. Zij hebben veel ervaring met het zeilend maken van originelen (tot ra-getuigde schepen aan toe!)

Wim

hoi,

je kan ook je ballast aandeel vergroten omdat in jou modelboot geen interieur, enzo komt , bij de echte first47.7 is het ballast aandeel iets minder dan 1/3 bij je modelboot zou ik dat vergroten.Dan krijg je een stabielere boot, hoeveel kan je best proberen als je boot in het water ligt, de hoeveelheid lood je kan bijvoegen totdat hij mooi op de waterlijn ligt.

groetjes robert

Wordt er nog gebouwd? Ben zelf jaren geleden begonnen aan de Artemis van Olle Enderlein 1955, ook van ruwe tekening. Intussen is de romp af, roer werkzaam en ben ik bezig met het uitrichten van de mast en het monteren van een servo arm.

Het heeft een tijdje stilgelegen, maar uiteindelijk toch de moed bijeengeschraapt om verder te gaan. Dat is toch wel het verschil denk ik met iemand die beschikt over alle benodigde gereedshcap en know-how. Die kan in een tour doorgaan. Zelf heb ik veel aan de info op het forum gehad en heb de tijd genomen voor iedere stap (lees: deelproject romp, deelproject roer, etc.)

Ik ben benieuwd naar jouw vorderingen... :)

Back