Kiel en roer demontabel maken

• Topicstarter Topicstarter Kylix
  • Startdatum Startdatum
K

Kylix

Guest
Ik ben van plan om 1 deze weken te starten om een nieuwe boot te bouwen. Ik wil een boot gaan bouwen die aan de klasse voorschriften voldoet van IOM.

Nu las ik dat de kiel en het roer demontabel moet zijn. Ik zelf heb eerlijk gezegd geen idee hoe ik dit waterdicht en spelings vrij kan krijgen.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Alvast bedankt.

Kylix

Bert,

Ik zou zeggen kijk maar eens op

http://www.modelyacht.org/us1m/us1mcons.html#Construction Guide

Daar staat een complete beschrijving hoe je e.e.a. kunt maken.
Voor een demontabele kiel is het beste dat je een kielkast in de romp bouwt of je plaatst een alu pijpje in de romp.
Ik heb in mijn kiel een eind draadeind zitten zodat ik van onderuit mijn kiel in de romp steek waardoor dit draadeind door het alu buisje loopt. Komt dan bovendeks uit en dan plaats ik een moer op dit draadeind.
Alubuisje heeft een binnen diameter gelijk aan de buitendiameter van het draadeind.
Alubuisje loopt dus van onderzijde romp (iets laten uitsteken, lijmen en afvijlen) tot en met bovenkant dek.

Roeraskoker heb ik ook gemaakt van een alu buisje dat dus in de romp steekt en zo lang is dat deze boven de waterspiegel uitsteekt waardoor er geen water in de boot komt.
Roeras is bij mij 4 mm dus diameter alu buisje binnenzijde is ook 4 mm. Bijna geen speling en er komt natuurlijk altijd water in de roeraskoker maar doordat deze boven de waterspiegel uisteekt loopt er geen water in de boot.

Ton

ja dat is waar zo wordt een zwaard ook gemaakt.
met een zwaard kast (bijv. bij een optimist) boven de waterlijn.

De link die je me hebt gegeven daar heb ik denk ik heel veel aan. Het is een mooie uitgebreide beschrijving van de bouw van een boot. Aangezien ik hem ook van hout ga maken heb ik hier een goeie steun aan.
Ook de uitleg van roer en kiel is uitstekend.

Dank je.

Back