Kiel vin

• Topicstarter Topicstarter Kylix
  • Startdatum Startdatum
Heren

Ik ben blij dat er mensen zijn die mij een beetje helpen want ik lees steeds dat een groot deel van de modelbouwers veel te zwaar bouwen wat eigenlijk helemaal niet nodig is

Tom

Nou ik heb mijn kielvin nu van 2x 2mm balsa gemaakt. Op dit moment zit er 3x carbon op. Hellaas buigt deze nog wel iets door. Dus morgen nog 1 erbij en dan heeft die denk ik wel de juiste stijfheid. Op dit moment weegt hij een ruime 100 gram.

Alleen wat mij wel opviel dat is dat hij zeer gemakkelijk te torderen is. Is dit bij jullie ook zo? (ik gebruik overigens vierkant weefsel).

Epoxy kan nog lang naharden, afhankelijk van de gebruikte hars en de uithardings temperatuur.
Alle matten steeds zoveel mogelijk kruislings aanbrengen!
Groet
Wim Bakker

Heeft het kruislings aanbrengen van de matten ook zin als het vierkant weefsel is? Want deze zijn in feite al kruislings.

Ik heb wel op school scheepsbouw gehad maar dat is een tijdje geleden
Maar ik zie en lees dat men veel te zwaar bouwt
En de ervaring die krijg is gewoon om het te doen dus je niet schamen er voor maar vragen dat hebben wij ook gedaan
Ik durf te wedden dat je volgende romp veel anders gaat bouwen zo hebben wij het ook geleerd en ik leer nog steeds van dingen die ik zie
Ik weet dat Wim al een kleine 30 jaar bezig is met zeilboten en ik ben ook al zo tijdje bezig
Ben ook bezig geweest met rompen bouwen en zelf beslag te maken en uitproberen en wat ik al vertelde mijn eerste kielplaat brak dat ik een vermoeden had dat is wel sterk genoeg tot dat bij een behoorlijk windje de kielplaat brak en de boot op zijn kop in het water lag
Ook het dicht plakken van de dek gaten met matriaal neem het ruim op de randen want als de boot gaat duiken komt op het voordek zoveel kracht te staan door het water dat het los gaat zitten en een bootje zinkt harder dan je denkt

Dus als je iets niet weet vraag gewoon want er zijn mensen genoeg die het weten

Tom

Back