Kijk, zo zit het nou...

MMmm dat riekt naar CL propaganda maar het kan mij niet overtuigen om eraan te beginnen,

Sorry Bruno :wink:

Stevo

Stevo zei:
MMmm dat riekt naar CL propaganda maar het kan mij niet overtuigen om eraan te beginnen
Nee joh, dat is ook niet de strekking van het stuk. Het is een to-the-point observatie over de onwetendheid 8O (en soms rare opvattingen) :? van de tegenwoordige, gemiddelde modelvlieger, niets meer en niets minder....

Het is vele malen beter verwoord dan ik het zelf zou kunnen, vandaar :D

Voor propaganda moet je hier zijn :D : http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=7326&postdays=0&postorder=asc&start=0 2 oktober is het weer zover!

Ik vind het wel knap om iemand bezig te zien met CL en de gekste dingen er mee uithaalt maar je bent beperkt tot dat rondje en een rol zit er dus niet in, daarom ben je veel vrijer als je met een zender gaat werken en kun je de figuren die in het echt gevlogen worden nadoen en met een funflyer zelfs meer dan dat.

Ben, het is verbazingwekkend om te merken dat je dezelfde soort opmerking maakt zoals die juist in het stuk als voorbeeld werd aangehaald van 'het niet-snappen van anders-dan-RC vormen van modelvliegen' door de gemiddelde modelvlieger anno 2004.... :o

Ik zal het omdraaien -als door de ogen van een LB-er die een keer RC heeft gezien- dan snap je het meteen wat er mis was met je conclusie:

Als je met RC vliegt, ben je natuurlijk wel enorm beperkt doordat je alles moet kunnen zien. Je mist volledig het gevoel van de krachten die op de besturing werken, zoals 'in het echt'. Ook voel je de motor niet, kortom het is net een soort computerspelletje.... :wink:

Nu Bruno,

Je hebt gelijk maar ik heb eens in een magazine gelezen dat men reeds stappen onderneemt om bijvoorbeeld met een op afstand bediende servo het toerental van de motor te regelen bij control line. Een soort Hybride (RC-CL) vliegtuig met 1 kanaals radiobesturing voor het gas. Hoe zit dat nu?

IK wil geen debat voeren over de pro's en contra's van CL versus RC maar je bent er wel zelf mee begonnen hé :wink:

Stevo

Dat heb je goed begrepen, Stevo. Bij schaal (F4B) is het allang gebruikelijk om alle extra functies elektrisch te sturen (weliswaar via de lijnen) met een multi-servopulser ( incl. coder) en een decoder in het model voor alle servo's.
De eigenlijke besturing is natuurlijk mechanisch.

Ook hebben in de USA enkele aerobaticspiloten ook geëxperimenteerd met infrarood systemen om hun viertaktmotoren en intrekbare onderstellen te kunnen regelen. Het functioneert prima, maar de FAI staat dit (nog) niet toe bij F2B. Overigens is het vrijwel ondoenlijk om dit licht genoeg te bouwen...

Zoals al gezegd het gaat hier niet over de pro's en contra's van wat voor vorm van modelvliegen ook, maar om de wat dommige reacties die alle niet-RC vormen van tijd tot tijd over zich heen krijgen. In de tekst achter genoemde link wordt dat met veel humor en tegelijkertijd haarscherp duidelijk gemaakt. En dat ik daar gelijk in had bleek meteen al in deze thread.... :wink:

CL vliegen is voor mij een apparte tak van het modelvliegen. Persoonlijk vind ik het razend knap en ook best leuk om het (even) te zien. Ik kan me echter niet een hele dag vermaken door naar een wedstrijd te gaan zitten kijken. Overigens kan ik dat ook niet bij RC wedstrijden. Voor mij wordt het al snel te veel van hetzelfde.
CL vliegen is niet mijn tak van modelvliegen. Voordat ik met RC vliegen begon heb ik wel eens zo'n plastic ding met een klein coxje gehad. Op de speelplaats met dat schreeuwende ding gaan vliegen en nog voordat ik een rondje had gevlogen zat hij al tegen de grond. Gatverrrr dat is toch moeilijker dan op de verpakking stond. Even naar huis en wat lijmen en weer proberen. Na een paar dagen proberen en vele, vele crashes kon ik er redelijk rondjes mee vliegen. De lol was er toen wel af want bij het minste of geringste was de boel weer kapot omdat het vliegtuigen haast meer lijm dan plastic was. De boel is de vuilnisbak in gegaan en de motor heeft nog een tijd op zolder gelegen. Jaren later heb ik hem aan iemand gegeven die er wel wat in zag, hij heeft er nog een tijd plezier mee gehad.
Gelukkig heeft niet iedereen lol aan dezelfde dingen en kunnen we allemaal aan onze trekken komen met de hobby die wij het leukste vinden. Bruno, ik heb je diverse keren zien vliegen en petje af. Heel knap vliegwerk, dat zal ik je niet nadoen. Die keren dat ik het gezien heb was het ook leuk en ik hoop dat ik het nog vaker zal mogen zien. Het is echter niet mij hobby maar ik zal het NOOIT afkraken of er minderwaardig over doen want dat is het absoluut niet.

Bruno van Hoek zei:
Als je met RC vliegt, ben je natuurlijk wel enorm beperkt doordat je alles moet kunnen zien. Je mist volledig het gevoel van de krachten die op de besturing werken, zoals 'in het echt'. Ook voel je de motor niet, kortom het is net een soort computerspelletje.... :wink:

Het is dat je het als voorbeeld aandraagt, en de kracht zit 'm in de overdrijving, maar om het even door te trekken... :wink:
de uitspraak "zoals in het echt", slaat dat dan ook op stick bezetting? 8O
Kijk, ik vlieg met het enige echte, juiste systeem, mijn stick naar voor en achter doet de neus omlaag of omhoog gaan, en naar links of rechts een rol in die richting. Net als in het echt. Zijn dan de mannen die dat allemaal door elkaar gooien (want volgens mij is dit in het echt sinds de Wright Flyer niet meer toegepast) eigenlijk een soort lijnvliegers die nog uit de kast moeten komen? 8)

Cropduster zei:
Zijn dan de mannen die dat allemaal door elkaar gooien (want volgens mij is dit in het echt sinds de Wright Flyer niet meer toegepast) eigenlijk een soort lijnvliegers die nog uit de kast moeten komen? 8)
Ik ga toch echt niet plat op de buik, OP de zender liggen als ik wil RC-en, als dat tenminste is wat je bedoelt. :D

In een kast kun je niet LB vliegen, dus degenen die daar uit tevoorschijn komen zijn sowieso geen echte LB piloten.... :D

Nu Bruno, ik vind het ook wel knap zeker weten enne ik denk dat wat we de dag van vandaag met onze 3D toestellen doen zoals bijvoorbeeld het hoogteroer mixen met flaps (elevator up - flaps down) rechtstreeks gejat is uit de CL scene of niet soms :?: :wink: Zo heb ik ooit een Veron Focke Wulf lijbestuurd vliegtuig gehad, van ergens medio jaren 60 , waar dit principe al werd toegepast (lang voor de proportionele RC zenders). Ik heb ten andere nog steeds het handvat van dit toestelletje liggen. De doos werd weggegeven aan een vriend van mij.

PS jij slaat daar met al die termen over F2B enz. rond mijn oren maar ik snap, buiten het feit dat het wedstrijdcategorieën zijn, niet wat ze allen betekenen of wat de criteria zijn :roll:

Stevo

Back