Kill switch gebruiken icm radiolink Rc3S

Hallo leden.
Ik wil jullie graag vragen om wat advies mbt tot het gebruik van een kill switch in combinatie met een radiolink rc3S zender en 4Ch ontvanger.

Ik heb via Banggood een kill switch gekocht. Deze is normaal geschikt om een externe ontsteking van een zanoah motor te onderbreken op afstand,of in geval van een storing. Nu heb ik deze aangepast zodat hij een normale spoel ontsteking kan kort sluiten zodat de motor uit schakelt bij het bedienen van een vrij kanaal. Bv ch3 of 4.

Ik heb deze op de Losi van mijn zoon getest en alles werkt naar behoren. Hij rijd met een goedkope Coolrc 3ch zender.

Ik heb er nog 1 gemaakt voor mijn eigen Losi en ik maak gebruik van een radiolink rc3S zender met 4Ch ontvanger met gyro. (Gyro staat uit)
Maar hier werkt het totaal niet goed.
Led van de killer gaat niet aan en het relais blijft op NC staan. Wat ik ook probeer met de vrije kanalen 3 en 4 er gebeurt niets. Zet ik het op de zender en ontvanger van de coolrc, dan werkt alles perfect.

Ik ben aan meten gegaan om te achterhalen waarom het bij de ene zender wel werkt en de andere niet. Op beide ontvangers staat op ch3 en op ch4 op plus en min 6,5V continu.

Het enige verschil zit hem in de signaal draad. Bij de coolrc ontvanger staat hier in de “uit” stand 0,35V op. In de “aan” stand veranderd het naar 0,55V. Ik denk zelf dat dit het verschil moet zijn in de Mili seconden(kort en lang) “correct me if i am wrong”

Bij de radiolink ontvanger is de spanning een heel stuk hoger. Namelijk 1,35V in de uit stand. In de aan stand word het 1,58V.

Nu moet ik nog proberen of ik deze waarde kan regelen met de VR optie en mix optie op de zender. Ik heb zelf het idee dat de spanning te hoog is, en de killer niet weet wat hij hier mee moet. Ik kan geen specs vinden van de killer op gebied van schakel stromen of merk gebonden heid.

Graag jullie advies of misschien is er iemand die dit probleem al getackeld heeft.

En het antwoord van “koop een andere/originele of iets in die trend” hoor ik liever niet meer.

Geen enkele rc winkel of tech hulp kon mij helpen,en daar kreeg ik telkens het bovenstaande te horen.[emoji37][emoji37][emoji37]

Op beide zenders en ontvangers kan ik probleemloos een servo op de kanalen bedienen.

Gr eddy

Ik heb met de vr functie de spanning op het signaal kunnen verlagen naar 0,5V in de uit positie en in de aan positie word het 0,7V.

Helaas werkt de killer nog steeds niet.

Er staat geen "spanning" op die signaal uitgang, maar een "pulstijd", en die kun je niet met een gewone AVO meter meten. Wat je meet, beetje lastig uit te leggen, maar "slaat eigenlijk nergens op", want een gewone multimeter kan dergelijke dingen helemaal niet meten tenzij je een hele luxe hebt, met scoop functie. Maar die heb je niet, want anders had je vermoedelijk genoeg van electronica geweten om niet te proberen een spanning te meten waar helemaal geen spanning is. Niet lullig of neerbuigend bedoeld, gewoon een constatering.

Die killswitch wil een pulstijd zien van 1000 tot 2000 usec, ongeveer 50 Hz. Bij 1000 usec is hij uit, bij 2000 aan, het omslagpunt ligt in de buurt van de 1500 usec

Nu kan het zijn dat die ontvanger niet aan hetzij die pulstijd, hetzij die pulsfrequentie voldoet, en daar valt vanaf hier heel weinig van te zeggen.

Om welke killswitch gaat het eigenlijk?

En het antwoord van “koop een andere/originele of iets in die trend” hoor ik liever niet meer.
Dat snap ik maar:
Geen enkele rc winkel of tech hulp kon mij helpen,en daar kreeg ik telkens het bovenstaande te horen.
mischien hadden ze wél gelijk, he? Je probeert iets te doen, waarvoor het eigenlijk niet bedoeld is. Geeft niks, doe ik ook heel vaak. Maar weet je.... soms lukt dat, en soms ook niet, en dan kun je wel heel hard proberen, maar soms gaat het gewoon ECHT niet....

Dat het geen spanning is dat was mij wel een beetje bekend. Ik meende iets van milliseconden gelezen te hebben. De killer is van het volgende type.
ZMR kill switch for gas engine.
IMG_0866.JPG

Hier zet ik een mini relais achter op de uitgang die normaal naar de cdi gaat.

En Bruno ja de servo kan beide kanten op door de vr te mixen kan ik de uitslag ook verkleinen.

Is dat bereik van die usec dan minder belangrijk voor servo’s. Dit omdat alle servo’s die ik over heb gewoon werken. Analoog en digitaal.

Ik zal op het werk eens zien of ik die usec zichtbaar kan krijgen met de meet apparatuur hier.

Gr Eddy

Is dat bereik van die usec dan minder belangrijk voor servo’s. Dit omdat alle servo’s die ik over heb gewoon werken. Analoog en digitaal.
Nee, dat bereik is juist van levensbelang voor servo's. Dat is normaliter een 0 tot 3,5V blokgolf, waarvan de "1" (ofwel de periode dat het signaal "hoog" is) varieert tussen 1000 en 2000 usec (wat het zelfde is als 1 tot 2 miliseconden). De servo "meet die tijdsduur" en weet dan welke positie hij moet innemen.
Die killswitch hoort hetzelfde te doen, en aan de hand van die tijdsduur een toestand aan te nemen. Bijvoorbeeld "alles korter dan 1500 usec = uit" en "alles langer dan 1500 usec = aan"

Waarom jouw killswitch dat met de ene ontvanger wel doet, en met de andere niet, is mij geheel onduidelijk. Ik ken die killswitch verder niet, ik gebruik dat merk nooit.

Vrijwel zeker heeft dit verschijnsel te maken met de pulshoogte, niet met de pulslengte want die is voor de huidige zenders praktisch dezelfde.

Bij apparatuur zonder ingangsbuffer moet de puls een voldoende hoogte bereiken ten opzichte van de voedingsspanning om het apparaat te laten werken. Als je als test de voedingsspanning op de ontvanger kunt verlagen naar bijv. 5 volt weet je dat zeker als de switch dan wel gaat werken.

De remedie is in zo'n geval een pull-up weerstand tussen puls en plus monteren. De waarde daarvan is niet exact aan te geven, maar ik zou beginnen met 2k7. Is die waarde te hoog, dan zal de pulshoogte onvoldoende omhoog getrokken worden, is 't ie te laag, dan wordt de puls te veel van het 0-niveau af getrokken. Elektronisch gezien is het eleganter om een buffer tussen te schakelen tussen de puls-uitgang van de ontvanger en de puls-ingang van de switch. Je hebt hiervoor echter twee achter elkaar geschakelde transistoren (en 3 weerstanden) nodig, maar daarvoor is meestal geen ruimte.

Hallo Corien
Ik heb nog wel een ubec liggen met 5V uitgang. Die heb ik er ook al tussen gehad, maar het werkte nog niet. Dus dan zou ik je 2de optie moeten proberen. Heb je de data info ook van de weerstanden en de transistoren. Puur om het te proberen kan ik het wel maken.

Als ik jou was zou ik eerst de pull-up proberen.

Bij een poging met Paint een schemaatje te tekenen van een buffer is dit het resultaat. Aan de linkerzijde is er bij het uploaden iets weggevallen, maar daar hoort de uitgangspuls van de ontvanger te staan. De waarde van de weerstanden is niet kritisch en als transistoren zijn elk type npn geschikt.

346781-bbe2a07584cdb93b6e1ffb4d44f08772.jpg

De hoogte van de pulsen, die de ontvanger levert maken hier niet uit, zolang deze maar hoger zijn dan 0,7 volt. De eerste transistor zet deze om in pulshoogtes van 6,5 volt, maar inverteert de pulsen ook. De tweede transistor inverteert ze nog een keer, zodat je weer positieve pulsen krijgt, nu met een pulshoogte van 6,5 volt.

..... De remedie is in zo'n geval een pull-up weerstand tussen puls en plus monteren. .....
Dat werkt lang niet altijd Jan. Heel veel Ic's hebben intern een clamping diode van de uitgang naar de voedingsspanning zitten. Dat wordt gedaan om te voorkomen dat de spanning op de uitgang te veel hoger kan worden dan de voedingsspanning waardoor het Ic kapot zou kunnen gaan.
Als je dan een externe pull-up weerstand gebruikt zal de uitgangsspanning maximaal 0,7V hoger worden, meer niet. Dat kan in sommige gevallen voldoende zijn maar het werkt dus niet altijd.

Als het ic op een veel lagere (gestabiliseerde) spanning werkt dan de voedingsspanning is een pull-up ook niet nodig Ernst.

Voor meelezers:

Deze kill switch is door de draadstarter nagebouwd, dus dan zal het een schakeling zijn zonder microprocessor. Meestal worden er in zulke modelbouwschakelingen cmos ic's gebruikt doordat deze energie vriendelijk zijn. Als de ingangspuls (via een weerstandje) rechtstreeks naar zo'n ic wordt gevoerd heb je te maken met het onzekerheidsgebied, dat 1/3 van de voedingsspanning bedraagt. Bij een 6 volt voeding is dan alles van 0 tot 2 volt een logische nul, alles van 4 - 6 volt een logische 1 en alles tussen 2 en 4 volt is onzeker. Nu mag je er van uitgaan, dat 2,4 GHz ontvangers uitgangspulsen van 3,2 volt toptop leveren, dus dat zit midden in het onzekerheidsgebied. Waar de drempel in het ic precies ligt is per merk verschillend en binnen elk merk heb je ook nog exemplaar strooiingen. Hierdoor kan het ene ic de 3,2 v wél als een logische 1 zien en het andere niet. De pull-up is er dus voor bedoeld om de puls boven het onzekerheidsgebied te trekken of in ieder geval boven de drempelspanning in het ic.

Laatst bewerkt:
Nee Jan, ik bedoel het Ic in de ontvanger waar de puls uitkomt. Dat werkt op 3,3V of 3,6V dus zal de puls ook maar 3,3V of 3,6V hoog zijn. Dat kan te laag zijn voor de kill-switch waardoor hij niet werkt. Een pull-up weerstand aan de ingang van de kill-switch hangen is dus ook die aan de uitgang van het Ic in de ontvanger hangen. Door de clamp diode in dat Ic zal de puls nauwelijks hoger worden.

Daarin heb je gelijk, daaraan had ik even niet gedacht omdat bij de meeste 2,4 GHz ontvangers de uitgangen van de microprocessor via weerstandjes worden uitgekoppeld naar de stekkerlijst. Dat hoeft bij dit merk uiteraard niet zo te zijn. Als er wel weerstandjes zijn kan de puls wat hoger worden getrokken dan het ic accepteert, maar krijg je ook, dat deze altijd van het 0-niveau wordt getrokken.

De basis van mijn killer is bestaand en heeft wel een microprocessor.
Welke soort IC of componenten dit bevat weet ik niet.

Jullie gaven aan dat ik met de pull-up de uitgangs spanning met 0,7V kan verhogen. Ik heb de potmeter van de VR helemaal terug gedraaid om de waarde dichter bij de output van de coolrc ontvanger te krijgen om te vergelijken.

Als ik de potmeter omhoog draai kan ik op ch4 (uit)min 1,35v en (aan)Max 1,55v.

Praten jullie over de zelfde output of is dit weer iets anders.

Je regelt geen spanning met die potmeter maar mogelijk eerder een schakelpunt op basis van een welke PWM waarde.

Op de uitgang van de ontvanger staat een puls. De spanning gaat daar gedurende 1 tot 2 milliseconde naar 3,2 volt en gaat dan gedurende een veel langere periode weer naar 0 volt. Bij veel zenders duurt die periode zo'n 15 tot 20 milliseconde. De voltmeter maakt hiervan een gemiddelde gelijkspanning. Met de pull-up wordt de hoogte van de puls wat omhoog getrokken. Op de voltmeter zie je dan een iets hogere spanning, maar dat is niet veel.

Hoe bij deze zender het instellen van de kanalen 3 en 4 verloopt is mij niet helemaal duidelijk. Er staat namelijk, dat je kunt kiezen uit VR of SW wat inhoudt, dat je óf de potmeter (VR) óf de schakelaar (SW) gebruikt, maar uit je verhaal maak ik op dat beide actief zijn. Wat tonen de balkjes in het servomenu? Bij het omzetten van de schakelaar moet het balkje van volledig links naar volledig rechts springen, zodat je de volledige uitslag gebruikt.

Terugkomend op wat anderen al meldden: met een servo kun je vergelijken of je schakelkanaal ongeveer dezelfde uitslagen levert als de zender van je zoon. De servo hoeft niet precies dezelfde uitslagen te maken, maar het moet wel bij elkaar in de buurt zitten.

Ok dit is me nu wel duidelijk. Vroeg me af waar het verschil met de pull-up nu werkelijk in zat. Als ik de sw knop in druk gaat het balkje vel volledig naar recht of links. Met de VR knop is dit het zelfde.

Zover ik mij kan herinneren gaat op beide ontvangers,met een servo op het vrije kanaal de servo arm wel helemaal naar links en rechts.

Ik heb onder tussen een andere killer gevonden die een betere microprocessor gebruikt. Mogelijk werkt deze beter dan de goed kopere uitvoering. Ook heb ik een bedrijf gevonden in mijn woonplaats die de genoemde pull-up weerstand heeft liggen.

Ik laat weten of alles lukt.

Een andere kill switch zal niet per se de oplossing zijn. Ook de pull up weerstand zal lang niet altijd helpen. Ook zal "een betere microprocessor" niet de oplossing zijn, het is namelijk geen probleem van de processor. Het probleem is hoogstwaarschijnlijk dat de puls niet hoog genoeg is. Dat is niet iets wat je met je multimeter kan meten, daar heb je een oscilloscope voor nodig en die hebben de meeste modelbouwers niet thuis staan.
Mogelijk zal de enige oplossing dat kleine schakelingetje zijn wat "Corrien" al heeft gegeven.

Back