Kill switch gebruiken icm radiolink Rc3S

Een kill switch is toch eigenlijk een veiligheidsvoorziening, hoe kan het dan dat er zo gesleuteld moet worden om deze aan de praat te krijgen?
Is een "plug en play" oplossing niet beter en dus veiliger?
 
Ik kwam hier toevallig achter. Ik vind 40 tot 80€ voor een killer te idioot voor worden. En ga dan zelf aan het knutselen. Schijnbaar had ik geluk met de coolrc zender. Ik ga dit blijven proberen tot ik het voor elkaar heb. Ik heb nu 23€ besteed en weet zeker dat het uit eindelijk gaat werken.
 
Een andere simpele en goedkope oplossing is een kleine servo waar je een kleine microschakelaar op plakt. De draadjes van de "kill" functie soldeer je aan de schakelaar. Als je de servo arm die schakelaar laat indrukken stopt de motor. Geen "ingewikkelde" elektronica en ook nog goedkoop.
 
Ik meende te begrijpen dat een kill switch ook de motor uitschakelt als de radioverbinding uitvalt, een servo blijft dan toch staan? Of hiervoor dan fail-safe gebruiken en hebben de goedkope radio's deze ook?
 
Dat is waar hans1679. Deze killer meet ook onderspanning en signaal verlies van de zender. Dit is ook waarom ik voor deze killer gekozen had.

Een maat van mij, doet het idd zo als Ernst zegt. Maar dan via de failsafe van de zender. Hij stelt de failsafe in op het 3de kanaal. Dat werkt ook goed. Nadeel hiervan is dat het kan weigeren door bv een botsing met een andere auto of als de servo het begeeft. Gr eddy
 
Hallo leden.
Kunnen jullie mij ook vertellen wat voor soort weerstand dit moet zijn. Ik vind veel soorten 2K7 weerstanden. De ene met 5W en weer een andere met 10W en zoveel ohm.

De andere killer is nu ook binnen maar deze werkt ook niet op mijn zender.

Een foto of een linkje zou zeer welkom zijn.

Gr eddy
 
Heb je geen elektronicus of elektronica hobbyist in de buurt, die je aan een weerstandje kan helpen? Om er nou één ergens te gaan kopen kan wel eens een probleem worden. Je hebt een 1/8 of 1/4 watt weerstand nodig en die kosten slechts een paar centen.
 
Ja die heb ik wel, maar omdat er zoveel verschillende zijn vroeg ik even door. Dus voor alle duidelijkheid. Een 2k7 met of 0,12W of 0,25W.
Ga ik hier even naar vragen.
Zeer bedankt.

Gr eddy
 
Nou ik heb een weerstandje gekregen om te proberen.
IMG_0885.JPG


Maar ik krijg het niet werkend. Nu moet ik zeggen dat ik een petrol head ben en geen Elektro figuur.

Tijdens het proberen dacht ik, ik stop de stekker in kanaal 1 of 2. Als ik dan gas of stuur zou het ledje en daarmee ook de killer geactiveerd moeten worden. En warempel het ledje licht op en het relais schakelt van NC naar NO.

IMG_0887.JPG

Geen stuur input.

IMG_0888.JPG

Met stuur input naar Links.

Nu snap ik het niet meer. Zou radiolink dan werkelijk op ch 3 en 4 een aparte aansturing hebben zodat je er niets anders mee kunt dan een servo van 0 graden naar 180graden sturen.

Mss dat 1 van jullie een foto heeft of wil maken hoe de weerstand tussen de ontvanger en killer moet. Zodat ik zien kan of ik het goed doe. Ik durf niet alles te proberen omdat ik anders bang ben dat de ontvanger in rook op gaat.

Alvast bedankt iedereen.
 
Kun je je aux channel niet ‘trimmen’?
Ik heb het ook gehad met mijn spektrum dx4c dat een led switch niet werkte.
Door het aanpassen van de puls werkte het wel.

Misschien kun je hier iets mee.
 
Nee dat wil niet helaas. Op Y.T staat een filmpje met deze zender. Ik heb de instellingen letterlijk overgenomen en dan werkt het ook niet.
 
Als de switch het op de kanalen 1 en 2 wél doet moet-ie het ook doen op de kanalen 3 en 4. De pulshoogtes zijn op alle kanalen gelijk, dus er behoort dan geen pull-up nodig te zijn. Alle vier kanalen worden namelijk aangestuurd door dezelfde microprocessor, alleen zitten ze op een andere uitgang. Het kan dan alleen aan de instellingen liggen als het niet werkt. Met de servo monitor kun je zien wat het verschil is. Eventueel stel je kanaal 3 in op VR, zodat je met de potmeter ook van nul naar volle uitslag links kunt draaien. Aan de balkjes van de kanalen 1 en 3 kun je vervolgens zien of er verschillen zijn.

Een pull-up zou tussen de rode en de oranje draad aangebracht moeten worden, maar die is in dit geval niet nodig.
 
Dan heb ik het gisteren toch goed gedaan. Maar het werkte niet.

Ik kan me geen andere instelling meer bedenken om het werkend te krijgen.
Maar ik geef niet op. Ik ga vanmiddag naar een maat van mij die veel meer kijk heeft op elektronica. Ik zal eens kijken of ik vandaag iets met de scoop kan vinden.
 
Dit is wat ik aan verschil kan meten en zien met de scoop.

Eerste foto’s zijn van ch4 met eerst “uit” en dan met “aan”
IMG_0890.JPG

Uit
IMG_0891.JPG

Aan

Ik heb ook het signaal gedaan van ch1
Deze heeft een heel ander signaal dan ch4.
Eerste foto zonder stuur input
2de foto met stuur input vol links

IMG_0892.JPG

Geen stuur input
IMG_0893.JPG

Stuur input vol links.

Mss dat het jullie nu duidelijk is. Ik krijg het gevoel dat mss mijn ontvanger niet goed is. Of heb ik het mis.

Gr eddy
 
Is je killer niet zo dat die zichzelf bij het aanzetten kalibreert op een center/neutrale positie?

Als je hem op je stuur het en je stuur 1 kant op draait en houdt voordat je hem aan zet, doet die het dan ook nog goed?
 
Nee deze functie heeft hij niet. Dit omdat het eigenlijk een aan/uit schakeling is, die na het in schakelen pas zijn werk gaat doen.

Dit is accu spanning bewaken
en signaal bewaken.

Relais die ik er bij op zet. Heeft minimaal 4,5V nodig om het relais vast te houden. Dus mocht de spanning te laag worden en meet de killer dit toevallig niet dan valt het relais altijd af naar NC. Waardoor de ontsteking word kort gesloten en de motor uitvalt.
 
De scoop staat op kanaal 1 anders ingesteld dan op kanaal 4. Op kanaal 4 zie je positieve pulsen, zoals het in werkelijkheid ook is. Op kanaal 1 wordt het signaal geïnverteerd weergegeven en daardoor zie je negatieve pulsen, maar dat is niet zo. Alleen in de jaren '70 hadden we apparatuur met negatieve puls, huidige servo's werken daarop niet. Hou de scoop maar ondersteboven, dan krijg je het zelfde beeld. Het enige verschil tussen beide plaatjes is de 'framerate'. De pulsen van het stuurkanaal volgen elkaar sneller op dan die van kanaal 4.

Voer nou maar de test uit, zoals ik in posting #32 beschreef en zoals Roelof in andere bewoording hierboven herhaalt. Zet kanaal 3 of 4 op VR en draai de potmeter zodanig, dat het balkje in het servomenu in de nulstand staat. Schakel daarna de ontvanger + killswitch in en verdraai de potmeter zodanig, dat deze dezelfde uitslag geeft als het stuurkanaal.
 
Ik heb aan de scoop niets veranderd Corrien.
Ik heb de voeding van de ontvanger gehaald, niets aangeraakt op de scoop. De leads over gezet naar ch1 en toen de voeding er weer op. Daarna verscheen dit beeld.

Ik ga het zo even testen wat jullie beschrijven. Maar weet nu al wat eruit komt.

Gr eddy
 
Helaas wat ik al dacht. Had het zelf ook al eerder geprobeerd. Maar het werkt niet. Wat ik ook instel op ch 3 en 4 of mix met deze kanalen er gebeurd niets.
Wel als ik het zaakje op ch 1 en 2 zet.

En door,het zal gaan werken.
Gr eddy
 
Misschien heb ik het gemist maar had je al eens een servo aan CH4 gehangen om te zien of die wel reageert?
 
Back
Top