kill switch

  • Topicstarter Topicstarter keone
  • Startdatum Startdatum
K

keone

Guest
Hoi ik zag gisteren het licht...

Ik heb voor mijn werk ooit een cnc machine moeten bouwen en heb op mijn aansturing toen een componentje gemonteerd om mijn motor aan en uit te zeten via mijn software programma. Het probleem wat ik had dat ik via mijn besturing wel een signaal kon sturen maar daar niet direct mijn motor mee aan en uit kon zetten. Wat wel gebeurde was dat er een ledje oplichtte zodra ik dat signaal stuurde.

Wat ik toen gedaan heb is een er een componentje aan gekoppled ( de naam ben ik ff kwijt ) wat als een soort relais werkt zodra er spanning via het ledje door dat componentje liep werd er een contactje gesloten zodat ik dus een schakel effect kreeg.

Bij de autootjes kunnen we toch hetzelfde doen? Ik weet niet of dat voor andere zenders en receivers zo werk maar bij mijn weggooi versie zender die ik bij mijn baja kreeg licht er ook en ledje op zodra mijn failsafe in werking treed. Met andere woorden zodra ik mijn zender uitzet treed de failsafe in werking en het ledje stuurt stelt de schakelaar in werking ... flots motor uit. Je kunt dit dan zelfs op een 2 kanaals zender gebruiken want je hoeft alleen de zender maar uit te zetten.... en je motor slaat dan ook direct af.

Niets mechanisch dus je hoeft niet bang te zijn dat er door zwaar bashen een relaitje door elkaar wordt geschud en kontakt maakt en ik geloof dat die componentjes iets van 7 euro kostten...

Mis ik iets? of zijn die ontvangertjes niet open te krijgen?
 
ik heb de CBE kill switch en die kan ik via het 3de kanaal bedienen en die moet zogezegd ook de motor afslaan als de RX in failsafe gaat, kheb wel een DX3...
 
Yep, geinig om een beroemdheid te worden :oops:. Ik heb een killswitch die ik op afstand kan bedienen. Maar die werkt wel iets anders. Ik gebruik mijn derde kanaal van de DX3, die in 3P is gezet. Zoals je op het filmpje kon zien, is de killswitch altijd gesloten. Dit heeft als voordeel dat bij het uitvallen van de voedingsspanning (bijv. omdat je humppack sneuvelt) ook de motro vanzelf stop. Dit wordt gedaan met een relais op de NC (normally closed) contacten. Doe je niets dan is het gelijk aan de normale killswitch ingedrukt houden.

Via de zender kan ik met een puls het relais activeren (zit een micro controller tussen die dat regelt). Het contact wordt dan geopend en ik kan de motor starten. Gaat er iets mis of puls ik nogmaals met het derdekanaal, dan stopt de motor omdat het contact weer wordt gesloten. De positie van het derde kanaal is ook op de DX-ontvanger gerpogrammeerd om een het derde kanaal te activeren zodat ook bij het wegvallen van het zendersignaal de motor stopt.

Neem van mij aan dat je zo'n op afstand bedienbare killswitch wilt hebben. Ik heb hem al twee keer moeten gebruiken (tak tussen de servostang en kiezel tussen de hevel/eindstop van de carburateur, in beide gevallen vol gas ervandoor, *klik* en alles staat stil).

Het schakelingetje is een beetje uit het hoofd geknutseld, dus ik heb er geen schemaatje van. Maar de killswitches van AMS en CBE zijn ook bruikbaar, alleen moet je het reed relais vervangen door een gewoon relais omdat het reed relais alleen door de zender gestuurd wordt en open blijft als de spanning wegvalt.
 
Het schakelingetje is een beetje uit het hoofd geknutseld, dus ik heb er geen schemaatje van. Maar de killswitches van AMS en CBE zijn ook bruikbaar, alleen moet je het reed relais vervangen door een gewoon relais omdat het reed relais alleen door de zender gestuurd wordt en open blijft als de spanning wegvalt

de killswitch van AMS schakelt wel de motor uit als spanning wegvalt
 
de CBE moet dat ook kunnen maar ik had het getest door de zender uit te zetten en er gebeurde niks...

misschien moet ik die ook programeren met men DX3 ?
 
carson_line_breaker.jpg


Failsafe module which features adjustable servo position and engine cut off at the same time. The engine will also stopped in case the battery voltage drops below a certain level.

Not for use with PCM or DSM transmitters!

dimensions: ca. 45 x 23 x 13 mm
voltage range: 6 Volt (5 Zellen)

€ 20.50

www.rc-car-online.de (hobbythek)
 
hmmmm, vooruit dan maar :mrgreen:

Nou, nu eindelijk het lang beloofde demootje van mijn killswitch. Er zit ook een onderspanningsbeveiliging op die automatisch de motor stopt indien de accu spanning daalt onder de 4,2 volt. Er zit een beveiliging in die zodra de spanning daaronder zit, dan wordt er nog 10 x een meting gedaan om spikes etc te elimineren. Tevens is de onderspanning te programmeren naar een andere waarde dmv een regelbare voeding en het drukknopje op de print.

[GVideo]http://video.google.nl/videoplay?docid=-7675929041244761387[/GVideo]


Nog even het schema en de lay-out als plaatje toegevoegd.

Mag uiteraard niet zonder toestemming verder gebruikt worden voor commerciele doeleinden.
Foto-HDGL3EC8.jpg


Foto-FQVHYJFQ.jpg
 
Sorry, maar ik heb volgens mij iets gemist. Want ik begrijp niet als er een tak tussen je hevels zit, hoe de motor dan nog op afstand kan worden uitgezet :?:
 
Rienk Jan zei:
Sorry, maar ik heb volgens mij iets gemist. Want ik begrijp niet als er een tak tussen je hevels zit, hoe de motor dan nog op afstand kan worden uitgezet :?:

Omtsteking onderbreken (kortsluiten) :mrgreen:
 
HeliEdje zei:
Rienk Jan zei:
Sorry, maar ik heb volgens mij iets gemist. Want ik begrijp niet als er een tak tussen je hevels zit, hoe de motor dan nog op afstand kan worden uitgezet :?:

Omtsteking onderbreken (kortsluiten) :mrgreen:
Wat HeliEdje zegt. Er zit een relais parallel aan de knop om de motor te stoppen. (bigscales hebben een ontsteking met een bougie en een onstekingsspoel, door de spoel kort te sluiten heb je geen vonkjes en zonder vonkjes loopt de motor niet meer :wink:). Het bedienen van het relais is een puur elektronische aangelegenheid. Daar komt geen servo aan te pas (zie voorbeeldje van CAD printplaatje van Burp). Deze heb ik zelf geknutseld maar doet hetzelfde, printplaatje helemaal ingegoten in de epoxy.

killswitch_home_brew.jpg

baja5b_kill_switch_radiobox.jpg
 
Rienk Jan zei:
Ach, zoiets dacht ik al. Hmm :? Jammer, mijn Savage X ook wel met een kill switch uitrusten.
Klinkt leuk voor een nitro, maar behalve dat het technisch wat meer problemen geeft moet je ook na gaan denken waarom je dat op een 4kg zware nitro auto wilt hebben die eenvoudig op z'n kop eindigt als hij ervandoor gaat en vervolgens afslaat door gebrek aan brandstof omdat de tank op z'n kop geen nitro aanzuigt. Een bigscale heeft een slang met filter in de tank liggen als als die op z'n kop ligt blijft deze doorzuigen. Tevens is 12kg met 23-30cc en 3-6pk en een absurd hoog koppel even wat meer projectiel dan zo'n stuiterend nitrootje.

En als je een killswitch wilt omdat je niet tegen de auto's op het pleintje wilt knallen, dan zou ik toch overwegen om een veiligere plek te zoeken. Tegen de tijd dat je killswitch actief wordt (bij mij na ~1 seconde) ligt je nitro toch wel ergens tegenaan/onder (bigscale overigens ook wel maar dan heb je dus wel aanzienlijk meer schade).
 
Back
Top