Killer HAI

Zaterdag was hij al binnen! Ik moest er wel even met de foliebout overheen, ik denk dat hij al een tijdje in de doos zat.
De servo's zitten er al in, ik moet alleen thuis nog even aan de slag met de soldeerbout voor verlengen van de snoertjes en mpx stekkers voor het aansluitgemak.

Voor de motor heb ik toch besloten een nieuwe te bestellen. Ik heb goede ervaringen met Staufenbiel dus is daar vandaan een Dymond 3643 onderweg. Met een 12x6,5 CamCarbon klapper op een 45mm turbospinner. Accu weet ik nog niet. Als de stroom meevalt en ik haal mijn cg ermee worden het een 3S1600. Anders eventueel een 1800.
Enige andere accu die ik in huis heb is een 3S4000, die is dan wel wat zwaarder maar ik heb gelezen dat er met de Killer tot 2000gram geballast wordt dus hij zal het wel kunnen hebben denk ik.

De vleugels voelen stevig en stijf aan. wat ik er van kan zien is er niet te zuinig met lijm gedaan en zijn alle hout verbindingen netjes pas.
Enige wat een beetje licht over komt zijn de aluminium vleugelbuizen.

En dan hopelijk voor komend weekend de motor in huis, dan mijn tijd goed nuttig indelen en dan na het weekend proefvliegen?

Ik ben benieuwd!

Op het solderen van de vleugelstekkers na is hij klaar. (Die moet ik nog kopen en de modelbouwwinkel is dicht vandaag dus die moeten nog even wachten)

Voor de zenderinstellingen moest ik heel creatief worden! Mijn zender kent voor vliegende vleugels geen 4 klappen configuratie dus om toch alles te gebruiken heb ik de v-mixer gebruikt. (Die doet in principe hezelfde als een delta) en daarna met combi rol en richting gekoppeld en vervolgens de flaps zo ingesteld dat ze op rol-input precies met de rolroeren mee gaan.

Alles werkt, ik heb er zelfs butterfly op.......ben benieuwd of im dat goed ingesteld krijg en wat het doet.

Met de 3S1600 krijg ik het zwaartepunt makkelijk goed, weegt hij 1130gram en heb ik een dikke 350W beschikbaar. Volgens mij genoeg voor korte snelle stijgvluchten!

Ik ben veel met mijn meiden op stap deze week maar ik zag dat hij de NW in ging dus ik ga mijn best doen daar even te vliegen.

Komende werkweek moet het gek lopen wil ik hem niet van het duin kunnen gooien!

Hij doet het goed hoor!

Maar het koste wel een half uurtje voor ik hem goed had. Er staan in het boekje wel uitslagen maar geen startinstelling. Dit bleek veel meer up te zijn dan ik dacht en de eerste handstartjes eindigden dus heel erg snel voor mij in het gras. Eenmaal de juist stand gevonden voor een degelijke glijvlucht over het veld kon de motor aan.
Hij gaat met de kleine accu onder een hoek van iets van 60 graden lekker vlot omhoog. Niet extreem hard maar gewoon vlot. Verticaal kan ook makkelijk maar hij gaat zichtbaar harder omhoog als ik net niet rechtomhoog ga.

Op hoogte en beetje zwevend bleek het cg wel veel te ver naar voren (de duikproef resulteerde zowat in een looping) en mijn roeruitslagen echt veel te groot dus snel landen!

Landen ging wel goed, hij heeft een goede glijhoek dus wel goed aanvliegen is nodig maar hij is netjes neer te zetten.

Met het zwaartpunt ben ik uiteindelijk bijna een cm achter de opgegeven waarde gekomen. Dit was zo ver dat de grote 4000accu er in kon en daarmee vliegt hij net zo lekker dus dat is een blijvertje.

Ik heb ruim een half uur gevlogen en van alles uitgeprobeerd en het is en fijne kist!
Hij is vrij rustig te cirkelen, voelt aan alsof er heus ook goed mee in de thermiek te draaien is, en zoals ik als zij heeft hij een hele kleine glijhoek en loopt hij best vlot dus op de helling verwacht ik redelijk wat wind te kunnen hebben. Dat hoop ik van het weekend uit te kunnen testen.

Voor verder lekker vliegen nu dus 2 klussen. Stuurstangen verplaatsten zodat ik weer de vole servo-uitslagkan gebruiken (ik moest terug naar 60% en dat is nog ruim voldoende) en ik ga een luikje maken in de zijkant van de romp zodat ik bij de stekker kan.
Nu moet ik de vleugel demonteren, accu aansluiten, vleugel terugschroeven en dan pas vliegen en dat is uiterst onhandig.

Er zijn foto's gemaakt dus zodra die op de clubpagina staan zal ik ze ook hier zetten.

Ik geloof dat de luchtfoto's niet gelukt zijn.

Oh ja.....om aan mijn flap-fetisj te voldoen heb ik er ook butterlfly op zitten door flaps maximaal naar beneden en rolroeren maximaal omhoog. Dan blijft hij goed bestuurbaar en is goed te landen zonder dat de roeren de grond raken. Een leuk ding dus!
Nu nog een goede hellingdag afwachten!

Ik ben nu ook bezig om de Killer Hai te bouwen. Ik heb 2 vraagjes.

In de FMT beschrijving wordt een stalen pen en messing buis genoemd. Mag dit ook vervangen worden door een CFK buis van 8 en een CFK staaf van 6?

En wat betreft de motor, ik ben nog niet echt thuis in prop-diameters enzo.
In de FMT worden 2 setups genoemd, met nog wat alternatieven. Zou iemand dat voor mij iets meer kunnen verduidelijken?
Setup 1: Hacker A30 12 L met 3S en een prop 12,5 x 6,5 (38A)
Setup 2a: Hacker A30 10 XL met 4S en een prop 13 x 7 (52A)
Setup 2b: Hacker A30 10 XL met 4S en een prop 12 x 6 (??A)
Setup 2c: Hacker A30 10 XL met 3S en een prop 13 x 8 (??A)

Ik ben nog niet echt ervaren met vliegen. Een gewone langzame kist lukt prima. Dus ik wil eerst een beetje rustig kunnen vliegen, maar wil later wel alles eruit kunnen halen wat in de kist zit. Als dat kan met alleen een prop wisselen en van 3S naar 4S zou dat mooi zijn.

Gr, Rob

In de FMT beschrijving wordt een stalen pen en messing buis genoemd. Mag dit ook vervangen worden door een CFK buis van 8 en een CFK staaf van 6?
Voor een kist met 1.6 m span en een motorisering van 400 W of meer is 6 mm aan de dunne kant. Ik zou zeker voor 8 mm staaf kiezen. Neem voor de buis wel een met weefsel opgebouwde buis, of toch eventueel een pultrusie buis waar de vezels alleen in lengte richting lopen, maar omwikkel deze met Kevlar draad ter plaatse van de staaf.

full

Foto genomen vóór het lijmen met 24 uurs epoxy.

En wat betreft de motor, ik ben nog niet echt thuis in prop-diameters enzo.
In de FMT worden 2 setups genoemd, met nog wat alternatieven. Zou iemand dat voor mij iets meer kunnen verduidelijken?
Setup 1: Hacker A30 12 L met 3S en een prop 12,5 x 6,5 (38A)
Setup 2a: Hacker A30 10 XL met 4S en een prop 13 x 7 (52A)
Setup 2b: Hacker A30 10 XL met 4S en een prop 12 x 6 (??A)
Setup 2c: Hacker A30 10 XL met 3S en een prop 13 x 8 (??A)

Een hele mooie motor die A30 XL, en veel vermogen bij goed rendement. Bij props is het zo dat diameter vooral vermogen vraagt en trekkracht levert, terwijl de spoed de snelheid oplevert. Download Drivecalc maar en ga daar eens mee spelen. Drive Calculator

Ik ben nog niet echt ervaren met vliegen. Een gewone langzame kist lukt prima. Dus ik wil eerst een beetje rustig kunnen vliegen, maar wil later wel alles eruit kunnen halen wat in de kist zit. Als dat kan met alleen een prop wisselen en van 3S naar 4S zou dat mooi zijn.

Gr, Rob

Ik heb zelf geen ervaring met de (Killer) Hai, maar zou denken dat hij zeker met de redelijk heftige motorisering zijn naam eer aan kan doen in de handen van een niet erg ervaren vlieger.
Maar ik verwacht dat collega's met Hai ervaring hier beter over kunnen oordelen.

Succes,
Rick

Laatst bewerkt door een moderator:
De eerste vluchten heb ik hem gevlogen met 4s, dit maakte hem idd lekker snel en hij ging zowat verticaal omhoog, maar alhoewel hij bedoelt is als soft hotliner model, vlieg ik hem liever wat rustiger: lekker vlot rondzweven zonder motor is meer mijn ding, en daarom power ik hem nu met 3s. Hiermee gaat hij nog stevig omhoog, maar is het agressieve wat getemperd.
Rustig rondzweven gaat niet echt, hij vliegt toch graag ietsje harder, maar met genoeg expo op de roeren is is hij toch goed te vliegen.

Ik heb inmiddels ook al een paar voorzichtige vluchtjes gemaakt met zijn kleinere broer de Baby Hai. Maar als het in 1e instantie te hard gaat, dan is het toch ook een goede optie om in de zender het maximum een beetje terug te schroeven?

Back