Kinderspeelgoed

Binnenkort nog maar zo'n lader erbij halen.

Mijn heli is een beest geworden zonder de servo-uitslag groter te zetten, wat een goede lader al niet kan doen.

Na een paar dagen geen crashes wederom een heli met uithardende lijm.
Landingsgestel aan barrels.

In mijn jeugdige overmoed dacht ik wel even achteruit een deurpost door te vliegen, ging niet helemaal goed :cool:

Update: en weer on air
Breuken hebben de eerste klappen reeds overleeft.

Bisonkit om de boel bij elkaar te houden, t-wraps ter fixatie en plakband tegen wijdbeens gaan :p

Ken het breekgedrag nu wel, eerst gaat linksvoor (is makkelijk te lijmen) en daarna gaat linksachter bij een serieuze crash.

Om even terug te komen op de accu's, originele Robbe's doen het toch beter dan de imitatie's. En die extra felheid van de Robbe's moet toch wel gebruikt worden. Gaat niet altijd goed..

Laatst bewerkt:
Evaluatie

Na ruim 2 weken co-ax fladderen zijn dit mijn conclusies:

- RC helicopteren is verslavend
- LiPo's hebben niet het eeuwige leven (na 15x opladen gaat de felheid er af)

Leukste blijft racen door de woonkamer, kan echter maar een paar minuten omdat daarna de power om te corrigeren niet meer aanwezig is (gas open en omhoogschieten).

Daarna obstakelkoersen om de lamp (80 cm aan weerszijden, achter beperkte ruimte en voor ruimte zat).

Zodra de heli "moeite" krijgt met hoogte maken is het tijd om te precisie-landen.

Echt leuk speelgoed zo'n Walkera 5#10, krijgt zeker nog een 2e revisiebeurt als de schroeven en tandwielen weer leverbaar zijn. Mischien ook maar meteen nieuwe lagers en motoren bestellen.

Extra smering op de schacht lijkt me ook niet verkeerd. Wat kan ik daar het beste voor gebruiken. Insmeren met synthetische motorfietskettingspray, dunne fietskettingspray of iets met teflon en waar haal ik teflon spray.

Volgende heli wordt waarschijnlijk een Walkera 4#6S. Mooi klein ding en net ff wat robuuster dan een CB180Z volgens mij.

Edit: Vorige revisie was JBF, wil de volgende netjes doen. Maar doorvliegen is het belangrijkste. Beter een doorvliegende JBF fladderaar dan een stilstaande heli :twisted:

Laatst bewerkt:
Lipo's kunnen wat terug lopen in prestatie na een aantal keer laden, maar dramatisch mag dat niet zijn. Je laat ze wel een minuut of 15 rusten na het vliegen, voordat je ze weer gaat laden? Dan kunnen de cellen afkoelen, en komt het chemisch proces in de accu tot rust. Doe je dit niet, dan gaan ze wat bol staan en verliezen een flink stuk aan capaciteit.

Met 6 accu's en 1 snellader blijven ze helaas wat langer dan 15 minuten liggen alvorens ze aan de lader kunnen.

In het begin had ik 4 accu's en 2 standaard laders. Vloog de accu's vanwege de lange laadtijden verder leeg om meer vliegminuten te maken. Wellicht zijn ze daardoor "slecht" geworden. Geven in ontladen toestand nog wel 3.8V aan.

In de 2 nieuwe accu's kan ik ruim 600mAh bijladen na gebruik, mag blij zijn als ik 500mAh bijgeladen krijg in de "oude" accu's.

Zal binnenkort wat accu's bijbestellen voor een vergelijkend warenonderzoek :cool:

Overigens is de Walkera 4#6S binnenkort op voorraad bij RC-Hellevoet:
Walkera Dragonfly HM 4#6S - Brushless - WK-2402 by: Walkera -

Aankoop en onderhouds budget is reeds gereserveerd :D

Nieuw speelgoed in aantocht

Vlieg de coax (5#10) al weken met dezelfde tandwielen, blades en landingsgestel. Goed moment voor FP poging 2. Poging 1 met een Walkera CB180D was niet echt een succes. Te groot voor binnen, te klein voor buiten en te weinig vliegkunst resulteerde bijna altijd in schade :cool:

FP poging 2 gaat gebeuren met een Walkera CB100. Hobbyking gaat deze leveren in BNF versie voor 80 euro incl. verzending.

Niet betaalde taxpoet (btw) heb ik alvast opgemaakt aan reserve onderdelen en accu's :rolling:

En als het pakketje wel gesnaaid wordt door de douane betaal ik die BTW ook lachend.

Back