Kinderspeelgoed

Lamp is nog heel.

Vloog te wild de eerste paar accu's, alsof het een Picootje was :cool:

Kan best een hoop hebben zo'n Coax Walkera 5#6 metal.

Landings-gestel was ook nog kapot gegaan, gerepareerd met bisonkit.
Besef nu wel dat ook een metalen coax heli kapot kan.

Vlieg nu dus beheerster en zelfs handsfree is gelukt tijdens de laatste sessie.
 
Daar kom je meteen bij het grote nadeel van die speelgoed dingen. Je leert die beheersen, en als je een stapje hoger gaat, merk je pas hoe simpel je vorige heli was. Ik heb dat al gemerkt bij de overgang van zo'n 3.5 ch coax a la Firespy en aanverwante modellen naar een 4 ch coax, dus met swashplate. Een 3.5 ch hangt zo ongelooflijk stabiel, en ga je dan vliegen met een 4 ch coax, dan moet je ineens in 3 richtingen trimmen, ipv alleen links/rechts. Maar ben je dan een beetje daaraan gewend, dan is die 3.5 ineens kinderspel.

Niets ten nadele van je vliegprestaties, maar handsfree met een coax is trouwens, als je hem goed hebt getrimd, niet meer dan normaal. Dat is juist het grote voordeel van dit type heli, de grote stabiliteit. Als je weer een stapje hoger gaat, zul je die nog wel eens missen, maar als je dan weer eens een keer met die coax gaat vliegen, heb je kans dat je de uitdaging van het meer zelf moeten doen direct zal missen. Hoewel het soms wel erg relaxt is om even met zoiets door de kamer te "raggen" en niet teveel met sturen bezig te zijn.
 
Zijwaarts bewegen heb ik nog niet helemaal in de vingers. Draaien gaat goed vanaf alle posities, al moet ik nog wel eens nadenken welke kant de stick op te duwen.

Naarmate de batterij leger wordt moet ik wel steeds meer naar links trimmen, schijnt vrij standaard te zijn voor dit model heli.
 
Ja, zijwaarts is de extra dimensie die je met die picooz niet had. Went vanzelf. Ik gebruik roll trouwens alleen bij bijvoorbeeld nose in of tail in hoveren, of als je een precisielanding wil maken. Voor rondjes vliegen, achtjes etc gebruik je toch alleen maar richting en vooruit. Het heeft nauwelijks zin om roll te geven bij een snelle bocht om de heli schuiner in de bocht te leggen, daarvoor gaat hij toch niet snel genoeg.

En dat bijtrimmen kan kloppen, heb ik met mijn coaxjes ook, de een heeft het wat meer dan de ander.
 
Onderdelen voor dit model kosten echt geen drol.
Accu 7 euro, lader 7,25 en setje blades 3,25.

Binnenkort dus 6 accu's, extra lader en verse blades (meegeleverde reserve-set is immers niet meer compleet).

Uiteraard in NL besteld, zodat ik de spullen woensdag heb.
 
En bestelling 3 is onderweg: setje tandwielen.

Zojuist de heli aan een grondige inspectie onderworpen en kom tot de conclusie dat het geen kinderspeelgoed is maar een mini wonder der techniek.

Het is me ook duidelijk dat de techniek redelijk crashbestendig is tot op zekere hoogte.

Beide tandwielen hebben een lichte beschadiging, nog wel vliegbaar.
Tandwielen vervangen gaat wel gepriegel worden, accuvak, landingsgestel, staartstuk en de onderste motor moeten losgemaakt worden.

Wederom 1 van de rotorbladen vervangen en het schroefje van de show-achterpropellor aangedraaid. Het gelijmde landingsgestel is heel gebleven, maar ja ik crash ook niet meer zo hard en vaak als in het begin.

Volgende accu lading ga ik buiten opmaken :rolleyes:

Edit: ging best goed buiten, alleen die wind (1-2 bft). Volle accu en meteen kop in de wind en vooruit sturen met die hap. Buiten is wel leuker dan binnen. Laatste restje accu binnen opgevlogen. Wat is dat dan weer makkelijk als je net van buiten komt.

Wellicht moet de volgende heli toch een grote coax worden.
 
Laatst bewerkt:
Een coax is eigenlijk ook niet zo geschikt voor buiten. Tenzij de bovenste rotorbladen ook gestuurd worden, zodat je 2 keer zoveel voorwaartse kracht kan genereren, of je kan de neus iets zwaarder maken, waardoor hij vanzelf al wat naar voren wil. Maar het blijft behelpen, en door de wind heb je ook meer kans op blade strike, dwz dat de bovenste rotorbladen de onderste raken, wat meestal een crash betekent. Voor bijv de Lama, een bekende coax, is dan een langere as verkrijgbaar, zodat er meer afstand tussen de bladen is.

Je kan ook nog even door oefenen met je huidige model, nog iets beter het sturen in 3 dimensies onder de knie krijgen, en dan een FP proberen. Een Blade MSR of Solo Pro zijn dan wellicht een goede keuze. Beide erg licht, dus niet snel schade bij een crash, en je kan met een beetje stuurmanskunst ook binnen oefenen. Nadeel is dat je niet te veel wind moet hebben, dan heb je een zwaardere heli nodig, maar zwaarder betekent ook weer sneller schade bij een minder zachte landing...
 
3ch PicooZ net ook nog even opgelaten. Begrijp nu wel waarom ik zo wild doe met het coaxiale "grote mensen" speelgoed :n00b:

Ondertussen het 2e landingsgestel ook aan barrels gevlogen, zelfs 1 van de metalen skies was gebroken. Landingsbaan tafel was ff te kort :p

Begin wel een gebrek aan schroeven te krijgen.
Iemand die weet waar in de regio Amsterdam Walkera 5#10 schroeven op voorraad zijn, NL online winkels zijn allemaal out of stock en al waren ze het niet dan heb ik ze pas dinsdag / woensdag.

Landingsgestel en ontbrekende schroefverbinding wel Mc Gyvert, bisonkit op de breuk en een t-wrap om de breuk en verbinding met het mainframe te fixeren :mrgreen:
 
Nine Eagles is plastic rommel, metaal is wat je wil.

Gezien je schade-verleden zou zo'n Nine Eagles coaxje nog niet eens zo'n gek idee zijn. :rolleyes:

Ik had met die "plastic rommel" na een redelijk aantal beginnerscrashes (met 27 gram coaxje buiten vliegen, zelfs al lijkt het windstil, is geen goed idee...) alleen een licht kromme inner shaft en een klein scheurtje in de kap. Landingsgestel geen probleem, bladen intact etc. Shaft vervangen en hij vloog weer net als zo uit de doos.

Dus ik heb goedkoop geoefend, en daarna vond ik die coax dusdanig mak dat ik nu met een Solo Pro Fixed Pitch aan het stoeien ben. Buiten gaat dat prima, vandaag een lipo of 6 crashvrij leeg gevlogen, en elke keer ook netjes geland.

Metaal heeft bepaalde voordelen, maar in een beginnersheli misschien niet... ;-)
 
Om het mainframe kapot te krijgen moet je volgens mij expres crashen, of niet? :twisted:

Maar je hebt wel gelijk, metaal heeft zeker voordelen. Alleen als een deel metaal is en een deel kunststof, is het niet vreemd dat het kunststof sneuvelt. Kwestie van de zwakste schakel. Je hebt dan wel kans dat als alles kunststof was, er zoveel flexibiliteit in de constructie zou zitten dat er niets stuk gaat. En meestal is je heli iets lichter met kunststof, en minder gewicht betekent meestal minder schade.

Landen op de tafel is trouwens best tricky. Als je te dicht bij de rand komt, heb je aan die kant geen profijt meer van het grond effect, en kiept hij zo om. Dat heb ik met mijn semi-speelgoed Firespy ook al een paar keer gemerkt. Die had ik mee op vakantie, en probeerde op het kleine salontafeltje daar te landen. Iets te dicht bij de rand en hop, daar ging ie. Als je graag punt-landingen wil oefenen kun je ook een cd-hoesje nemen. misschien minder spectaculair, maar wel veiliger en het vereist meer vaardigheid, want een kleiner oppervlak.
 
Onderste mainframe is tevens accu-houder en bevestiging landingsgestel. De lipjes waar het landingsgestel aan vast zit waren verbogen. Heb ik voorzichtig terug kunnen buigen.

Vanmiddag een snellader gekocht:
POWER PEAK A4 EQ-LCD

Binnen een half uur een opgeladen accu (3.7V 1000mAh). Volgens de brothers 2BrothersRC kan ik tot 2500mA laadspanning gaan. Houdt zelf 2000mA aan. Binnen een half uur is snel zat.

Met 6 lipo's, 2 laders, een snellader en wat voorbereidend laadwerk kan ik ruim 2 uur doorvliegen.

1e lipo is bij mij altijd inkomen, vanaf de 2e accu gaat het steeds beter :rolleyes:
 
Ruim 20 minuten per lipo? Dat is netjes.

Niet overdrijven, is een krappe 30 minuten. Lader begint met vol pot geven en bouwt de spanning af naarmate de lipo voller raakt.

Volgende modificatie wordt de zender ombouwen naar mode 2. Heb de indruk dat mode 2 mij meer ligt dan mode 1.

Vlieggedrag wordt ook steeds rustiger, bochten ipv draaien om de as en bij "lastige" situatie terug naar het midden van de ruimte en alles neutraal ipv op snelheid de boel willen corrigeren..
 
Ik dacht ruim 2 uur vliegen met 6 lipo's betekent ruim 20 minuten vliegen per lipo. Maar jij hebt het nu over laadtijden, toch?

Wat betreft de modes, ik heb, toen ik moeite had om van 3 channel, dus richting en vooruit achteruit rechts, maar 4 channel mode 2 over te schakelen, even mode 1 geprobeerd, maar was snel weer terug naar 2. Met mode 1 voelde het totaal niet goed. Na wat oefenen terug op mode 2 gaat dat nu prima. Alleen merk ik dat ik soms, bij een noodcorrectie, een beetje met de rechter stick onbedoeld roll meestuur, terwijl ik dan alleen maar rudder moet geven. Maar dat slijt wel. Verder gaat het nu bijna als vanzelf, sturen en gasgeven met links.
 
Ik heb de neiging om zijwaarts met links te willen doen en voorwaarts met rechts. Ombouwen naar mode 2 dus :cool:

Vliegduur per accu is een krappe 10 minuten, kan wel langer met een tussenlanding maar dan is de felheid er af.
 
En weer volle-accu-loos.
De Robbe snellader krijgt de accu's beter vol dan de meegeleverde knakenlader. Dacht eerst dat de originele Robbe-accu's beter waren dan de
imitaties.

Maar ook met imitatie accu's schiet de heli omhoog mits ze geladen zijn met de snellader.
 
Back
Top