Hein, het is een beetje lastig uit te leggen, maar het komt door het volgende, en dat is totaal afwijkend van een 'echte ' truck want daar werkt het niet zo: De ingaande as van het voorste differentieel drijft het kroonwiel aan en dat gaat daardoor draaien. Maar dat kroonwiel drijft OOK weer een tweede rondsel aan aan de achterkant van het diff [dit is in de praktijk dus NIET het geval], en daarom draait de uitgaande as van het voorste differentieel in tegengestelde richting van de ingaande as. Nu is de tweede as gelijk aan de achteras van een 4x2 en daarom moet die ingaande as dus dezelfde kant opdraaien als de eerste as, maar dat is dus niet het geval. Als je nu de as omdraait [onderste boven] dan loopt hij dus wel weer de goede kant op, ondanks het feit dat de ingaande as de andere kant op draait. Maar er is een offset van de ingaande assen van de eerste en de tweede as, en daarom is er een verschil dat deze 'scheefstand' van de in- en uitgaande as veroorzaakt, want de ingaande as zit niet in het centrum van het aslichaam, dit is ook vaar het geval bij de 1:1. Ik hoop dat dit de oorzaak verduidelijkt, en niet toevoegt aan je 'probleem'. Cor
Dat was me dus ook al gebeurt dat de wielen niet de zelfde richting op draaide. Maar dat is nu goed. Ik vindt het verschil toch nog erg groot. Maar de assen draaien mooi soepel. Hein
Vast een scheepsbouw-tik Hein ... in boten moeten de koppelingn immers altijd zo recht mogelijk uitgelijnd liggen .. :rolling: Zoals die assen liggen gaat mij ook tegen m'n gevoel in, maar alle Tamiya trucks rijden er zo mee rond, dus het zal goed zijn.
En Cor, wat dacht je van de Skipjack? Die draait wel heel hard. Ik ga een Bhüler in de auto zetten. Zijn goede motoren. Hein
Na 9 jaar ga ik weer verder met mijn King Hauler. Duikboten do ik niets meer mee, heb ze wel nog. Ben veel met spoor n bezig. Maar die vrachtwagen moet uit de doos.
Wil ik weer beginnen. Nu kan ik de bouwbeschrijving nergens vinden. Zat altijd bij het model, maar de dames hebben opgeruimd. Heeft misschien iemand nog het boekje met bouwbeschrijving? Zou het graag kopiëren. Nu staat de wagen eindelijk weer op tafel en tekening weg.
Heb je al gegoogled? Het 2e zoekresultaat geeft deze pdf. Veel plezier met de bouw. Vergeet de foto's niet
Gevonden, zat tussen de handwerkspullen in van de dames. Kan nu verder. Bedankt voor de moeite. Wilde nog en foto toevoegen maar moeten urls bijkomen. Wat moet er alweer voor en achter het foto nr staan.