King II erge afwijking naar links

• Topicstarter Topicstarter eXtreMe_L
  • Startdatum Startdatum
E

eXtreMe_L

Guest
Ik ben net gaan vliegen, heb de brushless motor+esc erop gedaan. Toen ik wou gaan opstijgen had de heli een heel erge afwijking naar links. Ik heb ook al geprobeerd te trimmen en gewicht van de linkerkant te halen, maar had geen effect. Ik heb dus beide trims naar rechts gedaan, ik dacht dat dit zou helpen maar bleef hetzelfde gaan. Wat opmerkelijk is, is dat als ik de trims naar links doe, hij nog steeds even hard naar links blijft gaan.

Ik hoop dat jullie het snappen en alvast bedankt.

Ik ben net gaan vliegen, heb de brushless motor+esc erop gedaan. Toen ik wou gaan opstijgen had de heli een heel erge afwijking naar links. Ik heb ook al geprobeerd te trimmen en gewicht van de linkerkant te halen, maar had geen effect. Ik heb dus beide trims naar rechts gedaan, ik dacht dat dit zou helpen maar bleef hetzelfde gaan. Wat opmerkelijk is, is dat als ik de trims naar links doe, hij nog steeds even hard naar links blijft gaan.

Ik hoop dat jullie het snappen en alvast bedankt.

Ja ik snap dit wel maar dopje wil graag de discussie op een ander draadje verder.. Dus Mail me via de PB maar..

Benno

Maakt helemaal niet uit,
Ik houd voor mezelf altijd aan, nieuw onderwerp, nieuw topic/draadje.
De term "Off-Topic" komt ergens vandaan namelijk :)
Zou trouwens ook jammer zijn als het via PB gaat lopen, dan hebben andere mensen niets aan de informatie die uit de antwoorden/opmerkingen komen voor dit probleem...

Gewicht van een kant afhalen heeft geen zin, dat is in orde.
Heb je niet gewoon wat last van het grondeffect?
Als een heli net los begint te komen dan hangt hij als het ware in zijn eigen werveling (downwash) deze duwt de heli opzij.
De afwijk richting hangt af van de draairichting van de hoofdrotor.
Als je ietsje hoger gaat, een halve meter ofzo, dan heb je er al geen last meer van.

Verder kan je kijken als de heli op de grond staat of de tuimelschijf netjes haaks staat op je hoofdas (van voor of achter bekeken met de hoofdbladen in de lengterichting van de heli) en of de paddles mooi vlak staan (van opzij bekeken) als je van de sticks afblijft .
De heli blijft echter nooit uit zichzelf op 1 plek hangen, je zal hem altijd moeten besturen.

Grt.
Eric

Laatst bewerkt:
Had hem laatst recht kunnen krijgen door de paddles goed af te stellen, ben toen gecrasht. Heb nu nieuwe blades erop en hij draait weer als een gek als hij opstijgt. Ik had ook al met de achterste servo gespeeld, maar leverde ook niets goeds op. Wordt nu echt een beetje gek van dat ding :(

Had hem laatst recht kunnen krijgen door de paddles goed af te stellen, ben toen gecrasht. Heb nu nieuwe blades erop en hij draait weer als een gek als hij opstijgt. Ik had ook al met de achterste servo gespeeld, maar leverde ook niets goeds op. Wordt nu echt een beetje gek van dat ding :(
Ja een heli goed afstellen is in het begin niet makelijk.
Maar uiteindelijk is het gewoon alles recht zetten op de juiste stick stand.

Misschien dat je effe een fototje van de kop met de paddes kunt maken..
Als je gecrashed bent heb je dan de feathering shaft ook wel bekeken?? Is 99% kans op krom..

Benno

Zoals ik vanhier op je foto's kan zien lijkt je flybar krom. (de lange as waar je paddles aan vast zitten.

Ik zou orginele houten bladen monteren. Deze plastic extreem bladen heb ik wat rare dingen over gehoord.

Waarschijnlijk is je featheringshaft krom (de as die je houders van je bladen vast houd in de kop). Dit is niet te zien op de foto's maar deze is bijna altijd krom.

Op de swash (dat ding waar de 3 servo's aan verbonden zitten) zit 1 linkje heel erg scheef. Zet deze gelijk zoals aan de andere kant (op foto 3 is dit heel goed te zien.

en als laatste kun je je accu wat verder naar voren plaatsen je canopy in voor een betere gewichtsverdeling

Gr. Roy

Wat is een feathering shaft, als ik vragen mag? Dat is toch gewoon de hoofdas?

De foto's komen er zo aan. Ben ze nu aan het maken. Ik edit dit bericht dalijk met de fototjes.

EDIT:
http://www.imagespray.nl/index/shared/221797483.jpg
http://www.imagespray.nl/index/shared/230219220.jpg
http://www.imagespray.nl/index/shared/211733400.jpg

Sorry voor de 2e en 3e foto, de iphone maakt onduidelijke foto's van dichtbij

Onduidelijk of niet voor mij waren er wel wat opmerkingen..
1. De achterste 2 servo linkjes zitten niet vertikaal waardoor je swash niet 120 graden wordt aan gestuurd. Er zitten bij de king 2 extra ballinkjes op de swash plate (links en rechts..) deze niet gebruiken...
Dus de linkjes meer recht naar boven naar de 2 achterste ballinkjes..

2. Volgens mij herken ik extreme bladen..
Op zich niet echt verstandig maar zou wel moeten kunnen werken. Wat ik wel mis is de 2 witte plaatjes die je bij de extreme bladen bij krijgt en die de ruimte tussen de bladen en de bladhouder (die voor dikkere bladen bedoeld is) op vult. probleem is dat de bladen ook nog een 3 mm gat hebben waar de M2,5 schroeven door heen gaan en dus zit er zeker te veel speling op. Extreme bladen kun je wel gebruiken maar vliegen erg log en een eenvoudige tail strike (wat je krijgt als je iets te hard land) kost je meteen een staart vin en nieuwe tailbuis.) bij woodies of foamies versplinterd gewoon het blad en overleeft de tailbuis... Dus extreme bladen eigenlijk niet aan te raden in het begin (en daarna wil je ze niet meer). Ik heb er trouwens ook 2 setjes van versleten dus ken ze wel..

Mis nog een mooie foto van de zijkant waarneer alles vlak staat. Dus foto toestel ook...
Dan kun je de flybar en pads instelling beter bekijken..

Suc6
Benno

Even één vraag voor de zekerheid
Je probleem is dat de hele heli naar links gaat (met de staart naar je toe)
Het probleem is niet dat hij linksom om zijn as draait?
Als hij om zijn as draait moet je de gyro instelling en positie van je tail servo controleren.

Groeten, Wilbert.

Hij draait inderdaad om zijn as (niet slim van mij om afwijking naar links neer te zetten). Euhm hoe stel ik de gyro in en hoe moet de tail servo staan? Ik heb nu de tail servo zo gedaan dat als de servo in het midden is, de tail blades ook neutraal staan.

De staartblaadjes zullen iets verdraaid moeten staan om de staart stil te houden.
Het beste kan je dit testen als je gyro in Normal mode staat ipv AVCS/HH modus.
voorzichtig hoveren zonder AVCS/HH, en dan de servohouder in stapjes verschuiven op de staartbuis totdat de staart zo goed als stil blijft staan in een hover (tussentijds wel vastzetten ;) ).
Als hij zo goed als stil staat kan je de gyro weer op HH/AVCS zetten.
Dan zou je staart perfect moeten houden.

Grt.
Eric

Bedankt, ik ga dit morgen proberen omdat het nu te donker is.

En nu even van iemand die de king wel kent..
Met de Gyro die jij er op hebt zitten heb je geen last van avs en heading hold want die zitten er niet op.

Je staart bladen zitten goed. Ik vraag me alleen af wat voor een zwarte tape dat is.
Je servo arm zit volgens mij op z'n kop..
Dat maakt op zich niet uit alleen moet de rev/nor wel juist er bij gezet zijn.
De uitgangspositie van de servo is niet dat de bladen recht staan maar de servo arm vertikaal en dan de staart schuif (dat gedeelte wat de bladen stuurt) in het midden tussen de bladen en het lagerhuis. Dan inderdaad zoals Wilbert schreef. Langzaam optoeren (en ik bedoel HEEEEEL langzaam) tot de heli gaat verdraaien en dan met de stick proberen tegen te sturen... Als je hem stil weet te krijgen dan stoppen en de stick beweging bekijken op de servo... Je ziet dan de staart servo een kant op gaan en dan de servo 1mm die kant op schuiven en weer proberen.
Let wel op dat de gyro constant brand en al goed gezet is op rev/nor..

Hoe je dat moet doen??
Beweeg je heli met de staart heen en weer voor je en kijk de gyro tegen sturen. De schuif moet tegen gesteld aan beweging gaan.. Dus beweeg je de staart naar rechts moet de schuif naar links gaan..
Gebeurt er weinig tot niets dan de gain verhogen.. Moet normaal rond de 60% staan (+ tot - ongeveer 2 uur..)

De rest lijkt voorlopig wel redelijk te staan..
Bij esky mag je de trim instellingen op de zender wel gebruiken maar moeten na een accu wissel altijd weer op 0 gezet worden en dus a.s.a.p. op de heli overgenomen worden middels het verschuiven van de servo of verkorten/ verlengen van de linkjes..

Benno

Check vooral de rev/nor setting van je giro (Op de manier die Benno heeft aangegeven)
Ik heb het gevoel dat daar de kern van je probleem zit.

Groeten, Wilbert

En nu even van iemand die de king wel kent..
Met de Gyro die jij er op hebt zitten heb je geen last van avs en heading hold want die zitten er niet op.

Je staart bladen zitten goed. Ik vraag me alleen af wat voor een zwarte tape dat is.
Je servo arm zit volgens mij op z'n kop..
Dat maakt op zich niet uit alleen moet de rev/nor wel juist er bij gezet zijn.
De uitgangspositie van de servo is niet dat de bladen recht staan maar de servo arm vertikaal en dan de staart schuif (dat gedeelte wat de bladen stuurt) in het midden tussen de bladen en het lagerhuis. Dan inderdaad zoals Wilbert schreef. Langzaam optoeren (en ik bedoel HEEEEEL langzaam) tot de heli gaat verdraaien en dan met de stick proberen tegen te sturen... Als je hem stil weet te krijgen dan stoppen en de stick beweging bekijken op de servo... Je ziet dan de staart servo een kant op gaan en dan de servo 1mm die kant op schuiven en weer proberen.
Let wel op dat de gyro constant brand en al goed gezet is op rev/nor..

Hoe je dat moet doen??
Beweeg je heli met de staart heen en weer voor je en kijk de gyro tegen sturen. De schuif moet tegen gesteld aan beweging gaan.. Dus beweeg je de staart naar rechts moet de schuif naar links gaan..
Gebeurt er weinig tot niets dan de gain verhogen.. Moet normaal rond de 60% staan (+ tot - ongeveer 2 uur..)

De rest lijkt voorlopig wel redelijk te staan..
Bij esky mag je de trim instellingen op de zender wel gebruiken maar moeten na een accu wissel altijd weer op 0 gezet worden en dus a.s.a.p. op de heli overgenomen worden middels het verschuiven van de servo of verkorten/ verlengen van de linkjes..

Benno
De zwarte tape is omdat de schroefjes op de een of andere manier niet allemaal goed erin konden, had je de ene er volledig in, schiet de andere weer eruit.

"De uitgangspositie van de servo is niet dat de bladen recht staan maar de servo arm vertikaal en dan de staart schuif (dat gedeelte wat de bladen stuurt) in het midden tussen de bladen en het lagerhuis."

Dit stukje snapte ik niet..

Check vooral de rev/nor setting van je giro (Op de manier die Benno heeft aangegeven)
Ik heb het gevoel dat daar de kern van je probleem zit.

Groeten, Wilbert
De gyro staat op REV, dit is toch goed??

Als je de servo omdraait of de serfo arm aan de andere kant monteert dan drait je werking ook om. De stand van de schakelaar is dus afhankelijk van de manier waarop je je servo en servo arm monteert. Je zult dus echt de tests zoals beschreven door benno moeten uitvoeren :).
Servo arm vertikaal bedoelt benno dat bij de staart de pitch bediening vanaf het scharnierpunt recht naar achter wijst. Je zit dan met de pitch slider(Het ding wat over je staart as schuift in het midden van het bereik.

Greoten, Wilbert.

Back