King of Mississippi , advies gevraagd

• Topicstarter Topicstarter Albrecht
  • Startdatum Startdatum
A

Albrecht

Guest
Hallo allemaal,

Op advies van een vriend vraag ik jullie om advies.

Ik heb een bouwpakket gekocht, namelijk de King of the Mississippi. Ik ben er mee begonnen, ik ben nu de romp.

Het is een houten bouwpakket en de bedoeling is dat je alles bekleedt, schuurt en lakt.

Ik had de romp afgemaakt en toen moest ik de romp gaan bekleden. Daarvoor heb ik dunne latten hout. De onderkant van de romp is vlak, dus dat ging makkelijk. De zijkanten lopen vlak maar gaan vooraan bij de boeg naar elkaar toe.

Ik ken niet alle scheepsbenamingen dus probeer ik het goed te verwoorden.

Op het punt dat hij van vlak naar die punt toe loopt is er een plek tussen het vlakke gedeelte en stukje bij de punt waar de latten niet goed bevestigd kunnen worden.

( Ik heb het al geplakt )

Dat ene plekje heeft dubbele kromming. Van boven naar beneden en van achteren naar voren. Die latten zijn recht aan toe. Doordat ik nu ze allemaal op elkaar hebt gelijmd ziet het van afstand wel mooi uit maar als je er dichtbij komt dan zie je allemaal openingen tussen die latten. Het lijkt een beetje op een trap.

Ik heb wel foto's gemaakt.

img1837dy3.jpg

img1840qq9.jpg

Mijn vraag is: hoe kan ik er het beste voor zorgen dat het mooier wordt. Ik dacht aan opvullen. Met lijm bijvoorbeeld. En die dan verven?

Maar voordat ik hier verder mee gaat, wil ik graag eerst advies inwinnen.

Met vriendelijk groet,

Albrecht.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Albrecht,

welkom op het mooie forum!
Er is een tutorial voor het plaatsen van foto's, al is het volgens mij niet dezelfde als ik de vorige keer heb gepost:

tutorial - plaatsen van foto's met imageshack

In plaats van imageshack kun je natuurlijk ook photobucket gebruiken of een andere site, zolang ze maar een rechtstreekse link naar de foto geven die je op een andere site zoals dit forum kunt gebruiken (sommige sites vinden dat ze reclame inkomsten missen als ze links naar foto's bieden).

Voor het probleem dat je beschrijft kan ik je persoonlijk weinig hulp bieden, ik heb nog nooit een romp zelf beplankt, ik gebruik kunststof rompen :-)

Veel succes met de bouw!

VrGr,

Theo

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Theo, bedankt voor je link.

Het is me gelukt om foto's te plaatsen.

Nu hoop ik maar dat er iemand advies kan geven.

Groeten

Beste Albrecht, de overlappende stukjes kan je het beste wegsnijden zodat de latjes mooi naast elkaar vallen. De stukjes die je dan overhoud kan je dan weer gebruiken om spleetjes op te vullen. Vervolgens schuur je alles mooi glad.
Op de website van billingboats vindt je in het Nederlands, hints om rompen te beplanken.
Kijk hier maar eens op : http:/www.billingboats.com/hints.htm
Groetjes,
Jos

Laatst bewerkt:
King of the Mississippi

Hallo Albrecht,
Jouw King of the Mississippi: is dat het model van Artesania Latina ?
Ik heb zelf dat pakket gisteren (04 sep) gekocht en kan wel wat hulp gebruiken. Zoals met de bouw van die wenteltrap e.d.

MVG
JW: King of the Mississippi

ik ben ook al een tijdje bezig aan dit model. Het probleem met de beplanking aan de boeg heb ik opgelost door de latjes te laten overlappen. Nadien heb ik alles gladgeschuurd.
wat die wenteltrappen betreft: ik ben erin geslaagd om de leuning naar de knoppen te helpen en twee identieke trappen te lijmen (terwijl er eentje linksom en eentje rechtsom moet draaien) wees dus heel voorzichtig en geduldig wanneer je de leuning en de spijlen vastlijmt, want het zijn fragiele onderdelen.
een andere tip die ik nog kan meegeven: de voorgesneden gaten voor de raampjes op de verdiepingen zijn te groot. Je zal dus met overschotjes van de dekbeplanking raamlijstjes moeten maken om ze te laten passen.
nog een laatste tip: de twee "uitsteeksels" achteraan waar het rad op rust lijm je best vast met epoxylijm, want anders breken ze gemakkelijk af aangezien je maar een klein lijmoppervlak hebt
het is echter wel een prachtig model met lekker veel beslagwerk (ik hou van metalen prulletjes)

Back