KK V5.5 een motor is lui

• Topicstarter Topicstarter Duikvlucht
  • Startdatum Startdatum
D

Duikvlucht

Guest
Beste,

Ik heb een KK V5.5 blackboard met X-config versie 1.1 volgens KKXcopter 1.0 Quad Firmware by Minsoo Kim tot nu toe de enige die ik een beetje lekker aan de praat kreeg.

Nu lijkt het erop dat alle motoren reageren zoals het hoort op de stick-input. Door aan de potmeters te draaien krijg ik er 3 gelijklopend. 1 motor is een beetje lui en wil pas gaan draaien bij meer gas erop. Het laat zich raden wat er zou gebeuren met props erop vermoed ik.

Het lijkt niet aan de motor of esc te liggen, los aangesloten op de ontvanger toeren ze allemaal stuk voor stuk mooi op. Ik kán ze wel alle 4 laten draaien door de pitch-pot vol open te draaien, maar je raadt het al... dan doet de pitch (elevator) het niet meer.

De pitch-pot reversen kán wel, maar dan werkt het omgekeerd niet goed, dan draait 1 motor en 3 staan er stil...

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? Waarom komt deze motor pas later op toeren?

Om te flashen gebruik ik lazyzero's flashprogramma.
esc's zijn geprogrammeerd met een kaartje (softstart, timing = middle, Ni-xx, soft cut, brake off)

Alvast vriendelijk bedankt!

*Bonk* ik dacht natuurlijk, dat_heb_ik_al_gedaan....

Bleek 1 motor een verkeerde timing te hebben.

Thanks voor de heads up!

Testmodel - kan dus niet vliegen zo blijkt:
rr.jpg

serieuze versie:
mk3.jpg

Ah, tips. Die kan ik gebruiken! Óf hij stijgt redelijk stabiel op maar werkt de rudder niet, óf hij draait als een dolle rond naar 1 kant.. :( Wat bedoel je met de props verkeerd om, Hugy?

@plotterwelt, dat was alleen voor de foto ;), het pijltje op het board wijst uiteindelijk gewoon naar voren.

Wat is voor bij jouw ?

En altijd foto,s plaatsen van hoe je er mee vliegt . :o

Je hebt motoren van 1 tot 4
Alle moeten een bepaalde draai richting hebben .

Heb je dat niet kan die niet vliegen . ;)

Mvg Johan

De draairichting had ik inderdaad fout. Dat is nu opgelost als het goed is.

M'n bordje:
mk4.jpg

Inmiddels de ESC's gecalibreert en de throttle ingesteld. Nog steeds doet motor 4 pas veels te laat mee. motor 1,2 en 3 lopen prachtig synchroon daarintegen.

Ik kan alle 4 de motoren wel synchroon laten lopen, maar dan heb ik een Subtrim op de rudder van 30L oid. Dat kan toch nooit goed zijn?

*inmiddels de ESC & motor vervangen maar het probleem blijft aan de kant van motor 4, deze blijft veels te laat starten. ...Dit wordt nachtwerk ...

Laatst bewerkt door een moderator:
OK, dit is bizar. Het blijft in motor 4 zitten, ookal verplaats ik het stekkertje naar een ander kanaal... Zou ik 2 van de 5 ESC/Motoren kapot hebben ontvangen?

*Dat lijkt mij niet, direct op de ontvanger werken ze wel...

Laatst bewerkt door een moderator:
Gewoon eens 2 motoren van plaats wisselen .

Blijft het probleem op de zelfde plaats ook 2 regelaar van plaats wisselen .

Is het probleem nog op de zelfde plaats ligt het aan je board of de instelling er van.

Op de zender staat alles op 100% ?

Mvg Johan

Gevonden. De zender moest in Airplane mode, en niet in helicopter :oops:

IK weet zeker dat ik daar overheen gelezen heb. Op naar het balanceren van de props & motoren!

Gut... Het werkt!
IMG_0108.MOV | Flickr - Photo Sharing!
En nog super stabiel ook. De yawpotmeter ge-reversend en eindelijk resultaat. Een hoop lol voor 25 dollar kk bordje.

...gaat wel hard met propellers trouwens... Ik mol elke keer de counterclockwise :p

De draairichting had ik inderdaad fout. Dat is nu opgelost als het goed is.

M'n bordje:
mk4.jpg

Inmiddels de ESC's gecalibreert en de throttle ingesteld. Nog steeds doet motor 4 pas veels te laat mee. motor 1,2 en 3 lopen prachtig synchroon daarintegen.

Ik kan alle 4 de motoren wel synchroon laten lopen, maar dan heb ik een Subtrim op de rudder van 30L oid. Dat kan toch nooit goed zijn?

*inmiddels de ESC & motor vervangen maar het probleem blijft aan de kant van motor 4, deze blijft veels te laat starten. ...Dit wordt nachtwerk ...

Ik had dat inderdaad ook, maar heb gewoon zoveel getrimmed totdat de motoren tegelijk gingen draaien. Toen vliegen en verder uittrimmen...

Ik vlieg in heli-mode en heb vliegtuig-mode (nog) niet geprobeerd. Dus als je een gascurve wilt, zeker voor de heli-mode gaan en gewoon goed trimmen. :D

Thanks! Ik heb dat ook geprobeert, in heli-mode en trimmen totdat alles gelijk draait (1 motor was lui hierdoor). Maar dan heb ik de Endpoints zo ver uit elkaar liggen dat er nog weinig input van de sticks mogelijk is. De vliegtuigmode en het reversen van de yaw-pot waren voor mij de eureka-momenten.

Mijn zender kan overigens een throttle-curve aan, dus dat komt goed. Maar de directe besturing zonder curves vind ik wel prettig.

Eerst maar eens oefenen met vliegen, en dan verder tweaken. :)

Back