[KLAAR] Bouwverslag Basic Jolle

Hoe gaat deze basic jolle (op zonne-energie) heten? Hij wordt trouwens grotendeels blauw...

• Total voters
    44
Ik denk dat ik het maar met touw vast ga maken. Wat voor knoop kan ik er dan het
best in leggen zodat hij niet los schiet maar makkelijk los te maken is?

Ludo

Hmmmmmm

Ik heb alwéér een nieuw ideetje!
Als je nou aan de ene kant van het zeil steeds stukjes tunnel naait...
En aan de andere kant van het zeil een bandje met een lusje eraan vastnaait. En dan sla je het bandje om de mast zodat het lusje aan andere kant van het zeil is. Dan steek je een (koolstof) staafje (1mm) door de tunnels en door de lusjes. Je trekt het staafje eruit en het zeil is los.
Snel, en stevig (hoop ik)

Ter verduidelijking:

zeilbasicjolle4da0.png

Ludo

heej ludozzz

K heb je hele verslag gelezen. Je moet goed in je achterhoofd houden dat je het bootje niet te zwaar moet maken.. Vooral in de mast. Juist op die plek wil je zo weinig mogelijk gewicht hebben. dit gaat allemaal ten koste van je stabiliteit. ;)
Ik denk dat klitteband relatief te zwaar is om in de mast te gebruiken. Ik denk dat je inderdaad beter een touwtje om de mast kunt knopen.
Je hebt ook van die haakjes. deze doe je om de mast.. ''prik'' je door je zeil en doe je dicht. (beetje lastig uit te leggen)..

Klitteband.. wat als dit tijdens het zeilen toch los gaat? zie haar dan nog maar is naar de kant te krijgen..:D

Weet je al hoeveel gram je bulb gaat worden?

Ik heb zelf een Micro Magic.. 99 van de 100 keer worden deze gewoon gespoten.
Waarom schuur je je rompje niet gewoon mooi op. en koop je een spuitbus?

(Tip: als je een spuitbus koopt, Koop deze gewoon bij de gamma ofzo. Want als je speciale modelbouwbusjes koopt ben je veel meer geld kwijt)
Echt bizar maar op mijn Micro zit ongeveer € 60,- aan verf. best wel veel..:rolleyes:

(Tip: Maak je bootje niet dicht van binnen dat je er niet meer bij kunt !!!! Dit is niet handig als je bijvoorbeeld om een of andere reden Lekkage krijgt of bij je electronica moet. Stel er gaat een servotje kapot of een Draadje waarmee je je zeilen binnenhaalt zit in de knoop..)

Uhm dit was het wel zo'n beetje.. Succes met de bouw

Grt, Marc:cool:

Hoi Marc, de boot wordt idd, wat aan de zware kant helaas, ik zie ook al af van het klitteband.
"Je hebt ook van die haakjes. deze doe je om de mast.. ''prik'' je door je zeil en doe je dicht. (beetje lastig uit te leggen).."
Hmm, ik heb wel een vermoeden wat je bedoelt, maar waar koop je die dingen in vredesnaam?

Dat spuiten is wel duurder omdat we deze verf nog hadden maar
achteraf had ik hem liever gespoten... Maar met een beetje geduld kom je
er wel;)

Ik weet nog niet hoe zwaar ik mijn bulb ga maken, volgens mij moet ik rond de 800-900 gram nemen...

Ik heb al een luik hoor, dus dat komt wel goed.;)
Maar nu ik een waterdichte schakelaar heb gekocht moet ik er denk ik wel
soms aan denken om mijn boot een beetje laat luchten...

Ludo

Voor jou is het helemaal makkelijk.. in Pijnacker zit een modelbouwwinkel
Welkom op de website van Quartel modelbouw b.v. (topzaak) Deze hebben die haakjes zekersteweten.. (kost geen drol)
1 nadeel.. ze willen nog wel is losgaan.

800-900 gram:rolleyes: haha jij bent heel wat van plan. wat zijn de afmetingen van je schip ongeveer?
Als hij al waterdicht is zou je hem is in de badkuip ofzo kunnen leggen om te kijken hoe diep hij nu al ligt.. en eventueel gereedschap afwegen en er in leggen om te kijken hoeveel gewicht je nodig hebt voor je bulb..

Hier zijn als ik het goed heb ook formule's voor maar daar heb ik verder geen verstand van..

succes..

grt, Marc

Dit staat in de beschrijving:
"Balastgewicht, ca 750-850gram (in de meeste modelbouwzaken te koop)"

Ik ben nu het gewicht van de boot aan het meten...

Ludo​

anders knoop je gewoon een touwtje om je boot.. en dan hang je het gereedschap eraan :wink: Aangezien je je gereedschap in je boot niet kwijt kan..

Gewichts meting...

Omdat onze weegschaal NOG STEEDS weg is:twisted:, heb met een brievenweger,
een aluminium plaat en wat gewichtjes gemeten.

Hier de resultaten:

• Romp: 592 gram
  • Dekluik: 44 gram
  • Mast: 40 gram
  • Giek: 20 gram
  • Accu's 195 gram
  • Printplaat voor
  • zonnecellen: 30 gram
TOTAAL: 891 gram

Hier komt nog bij (gok ik)
  • zeilen 10 gram
  • fokkeboom 10 gram
  • kiel bulb ... gram
pict0033ma0.jpg

pict0031yw4.jpg

Ludo

800-900 gram:rolleyes: haha jij bent heel wat van plan. wat zijn de afmetingen van je schip ongeveer?

Sorry, ik had je vraag over het hoofd gezien...
Hij wordt 70 cm lang en en de mast is 1m hoog met 30 cm lange kiel
en het totale zeiloppervlakte wordt ongeveer 22 dm2

Ludo

goh nu was ik wel even nieuwschierig naar mijn eigen bootje..
resultaat:
Alle metingen zijn in Grammen..

Schip zonder onderstaande 348
kiel incl bulb 401
mast incl grootzeil 28
accupack 66
schakelaar 9
ontvanger 19
Kajuit Deksel 14

Optioneel bij te voegen ballast 346
Schip vaarklaar zonder ballast 885
Schip vaarklaar met volle ballast 1231

Bok 85
Schip vaarklaar op bok 970

ik had geen zin deze dingen appart te wegen:
fok
roer
servo's
servoplaat

Grt, Marc

Sorry, ik had je vraag over het hoofd gezien...
Hij wordt 70 cm lang en en de mast is 1m hoog met 30 cm lange kiel
en het totale zeiloppervlakte wordt ongeveer 22 dm2

Ludo

Hallo Ludo,
ik ben de Racing Sparrow aan het bouwen en die heeft precies dat voormaat.
nu ben ik nog bezig met de romp,
op de site van de racing sparrow staan allerlei gegevens waar jij mischien wel wat aan zou kunnen hebben.
succes met je bootje.

Bart

mja
ik heb gewoon een accupack van 5 AAA batterijen ieder 800mAh

Ik heb alwéér een nieuw ideetje!
Als je nou aan de ene kant van het zeil steeds stukjes tunnel naait...
En aan de andere kant van het zeil een bandje met een lusje eraan vastnaait. En dan sla je het bandje om de mast zodat het lusje aan andere kant van het zeil is. Dan steek je een (koolstof) staafje (1mm) door de tunnels en door de lusjes. Je trekt het staafje eruit en het zeil is los.
Snel, en stevig (hoop ik)

Ter verduidelijking:

zeilbasicjolle4da0.png

Ludo

Wat vinden jullie ervan?

Ludo

Back