[KLAAR] Bouwverslag Basic Jolle

Hoe gaat deze basic jolle (op zonne-energie) heten? Hij wordt trouwens grotendeels blauw...

• Total voters
    44
Je kan volgens mij :ook iets zo glad schuren zodat er de verf ook niet meer op houd hoor.:(
Overal waar te voor staat is niet goed hoor
mvg
Frederik:D

Ja, maar ik ga er niet meer helemaal overheen verven alleen de
stukjes waar ik iets te ver had doorgeschuurd.
Het is de bedoeling dat ik na de laatste laag verf nog een keer ga schuren.
Dus ik eindig met schuren en dat polijst ik tot dat het weer glimt.
Als ik eindig met verf dan eindig ik met stofjes:?

Ludo

Spuitbus

Na dagen schuren en plamuren en weeer schilderen ben ik het zat.
Die verf is te oud, zit vol met klontjes en dekt niet goed:snipersmile:
Ik heb nu een TAMIYA COLOR FOR PLASTICS spuitbusje gekocht.
Weet iemand meer over dit spul? Is dit geschikt?
Is het waterdicht? Staat namelijk bar weinig info op het busje.
Ik weet nog geen eens of het wel waterdicht is...
Iemand nog tips?

Ludo

Hoe lak ik mijn boot
paintspraycan.jpg

Hier een korte aanwijzing over het lakken van je modelboot

Veel mensen zitten met het probleem dat ze niet goed weten of ze hun boot nu zullen verven met een kwast of spuiten met een spuitbus of een compressor. Voor een echt perfect resultaat gaat de voorkeur uit naar spuiten. Met kwast kan zeer zeker ook maar spuiten is strakker. Nooit met een roller beginnen, je boot is gewoon te klein om met een roller te doen, die kan simpelweg niet genoeg omwentelingen maken voor een gelijkmatige verdeling van de verf.

Voor de verf kan het beste een spuitbus Tamiya verf kopen, 1 busje van 100ml is veelal niet genoeg. Voor een Micro Magic heb je bijvoorbeeld al snel zo'n twee bussen nodig!

De onderdelen kan je het beste eerst spuiten dan pas je boot in elkaar zetten. Het vergt alleen wel secuur werken achteraf omdat de afgewerkte onderdelen wat kwetsbaarder zijn voor beschadigingen, pas bijvoorbeeld goed op voor overtollige lijmresten enzo ...

Ga je de boot toch eerst in elkaar zetten, dan moet je de boel ontzettend goed afplakken, spuitlak gaat zowat overal doorheen!

Zorg voor een goede stofarme ruimte die niet te koud is, bedenk wel dat de lak behoorlijk ver uitwaaierd, dus niet in een hoekje van de kamer doen, krijg je gegarandeerd problemen thuis.

De oppervlakken goed ontvetten en licht opschuren met zeer fijn waterproof schuurpapier. Dan in hele dunne laagjes spuiten, niet te dik en niet te veel.

Goed doorspuiten en NOOIT stoppen op je werk. Steeds je spuitbus goed schudden en altijd NAAST je werk starten met spuiten en er dan gelijkmatig overheen, stop ook altijd NAAST je werk. Dit om druipers en druppels te voorkomen.

Niks zonde van de verf, het gaat uiteindelijk toch om het eindresultaat.

Tussen de lagen zeker wel 24 uur laten drogen, eventueel tussendoor kleine correcties doen met je waterproof schuurpapier!

Lak moet namelijk niet alleen maar drogen maar wat nog veel belangrijker is, lak moet uitharden anders kan je de volgende laag niet goed aanbrengen!

Is er een stofje in je lak gekomen, LAAT ZITTEN tot je lak helemaal droog is, dan kan je het meestal eenvoudig verwijderen en evt. de plek even glad schuren.

Beter vaak spuiten dan veel spuiten is mijn advies ...

Hieronder voor de lol even de kleurenkaart van Tamiya spuitlakken:

van aneroid.nl

Die verf wordt ook bij aneroid.nl gewoon voor micro magic's gebruikt, dan moet 'ie toch wel watervast zijn.

De meneer van muco vertelde mij toen ik hem vroeg naar goeie verf dat Tamiya spuitbussen acrylverf is, en als je dat goed laat uitharden gewoon watervast is.

Laatst bewerkt:
een heel interesant maar niet helemaal juist verhaal. Je kan perfect een boot verven met een roller, je moet gewoon kleine lakrolletjes gebruiken. Ik heb zo al 3 boten gedaan en dat lukt prima ZONDER strepen. Verven met de borstel zou ik dan weer helemaal afraden.

Spuiten is natuurlijk beter.

PAtrick

een heel interesant maar niet helemaal juist verhaal. Je kan perfect een boot verven met een roller, je moet gewoon kleine lakrolletjes gebruiken. Ik heb zo al 3 boten gedaan en dat lukt prima ZONDER strepen. Verven met de borstel zou ik dan weer helemaal afraden.

Spuiten is natuurlijk beter.

PAtrick

Daar bedoel je toch zeker alleen het casco mee hoop ik
:D

Ja, ik bedoel de romp en bovenbouw. Eigenlijk overal waar ik met een rolletje aankan ipv met een borstel. Kleine dingen en schaaltoestanden doe ik natuurlijk met het penseel.

De basic jolle kan je volgens mij best gewoon spuiten, 1 kleur en klaar is kees in een halfuurtje. Het probleem met verven met de rol is dat je altijd moet wachten op drogen.

Patrick

Hoi, ik ben nog steeds aan het schuren, en ik wou
vanmiddag eindelijk eens gaan spuiten, maar toen moest het zo nodig gaan regenen :???:
Wel heb ik mooie kunstof L profieletjes gekocht die ik als
bescherming over de randen leg.
Ook heb ik een aluminium boeg-bescherm-ding gemaakt ter bescherming
van de boeg. Hiervoor heb ik een 4mm buisje in de lengte doorgeslepen
en een beetje bijgeslepen en voila.
Ik denk dat ik morgen maar ga spuiten.
Ik heb ook al een plan hoe ik de zonnecellen ga monteren.
Deze zijn namelijk niet beschermd met een laagje glas dus
kunnen ze niet tegen water. Ik heb 0,5mm kunstof gekocht.
Daar snij ik de vorm van de
zonnecellen uit. Dan leg ik die op het dek, en de zonnecellen
vallen in de uitgesneden gaten. Dan leg ik daar transparant
kunstof op, en lijm ik het geheel aan de randen vast.
Zo hoeft er geen lijm op de zonnecellen te
komen en kan ik ze ook weer los halen. En ze worden
beschermd omdat ze niet uitsteken maar in het
kunstof vallen. En de bedrading kan er onder weggewerkt worden :banana:
Hier volgt de bijbehorende illustratie:D

zonnecellenbasicjollewm9.png

Ludo

Zo, ik heb vanmiddag maar voor de eerste keer in mijn leven gespoten :banana:
Het is wel te zien dat het de eerste keer was:D
2 druipers, en verder niet overal helemaal dekkend.
Ik had ook eigenlijk niet genoeg aan 1 busje, maar ik heb er maar
één gekocht.
Het resultaat:

cimg0115wn8.jpg

cimg0116sp6.jpg

cimg0120ui6.jpg

cimg0121ad5.jpg

cimg0118xo4.jpg

Ludo

Mooi gespoten! Ik hoop dat mijne ook zo mooi wordt!

Zou het niet leuk staan als je er met een kwast wat Volvo Ocean Race ABN 2 kleurtjes overheen zou doen. Ik vind het wel op een VO70 lijken!

Zo, ik heb vanmiddag maar voor de eerste keer in mijn leven gespoten :banana:
Het is wel te zien dat het de eerste keer was:D
2 druipers, en verder niet overal helemaal dekkend.
Ik had ook eigenlijk niet genoeg aan 1 busje, maar ik heb er maar
één gekocht.

Beter hij een druiper dan jij he Ludo :rolling:

je moet niet denken dat je kan spuiten met zo'n spuitbus in 1 keer. Dat is toch in verschillende lagen hoor. Anders heb je zeker druipers.

Patrick

Update!

Hoi allemaal,
het gaat langzaam verder maar ik kom er wel!

Ik heb gister een kielballast gemaakt! Van plakjes lood...
Eerst uitgerekend (met Mapple) wat de diameter moet zijn van een kiel
van 15cm lang en 700gram zwaar: 2.8 cm dus. De kiel kreeg de vorm van een ellips.
Daarna uitgerekend hoe groot en welke vorm elk plakje moest zijn (1,5mm dik)
En toen was het malletje uitprinten, uitknippen, op het lood leggen,
lood uitknippen tot je een ´kniparm´ hebt en op elkaar leggen!

IMG_2072.jpg

IMG_2073.jpg

IMG_2071.jpg

IMG_2074.jpg

IMG_2075.jpg

IMG_2076.jpg

IMG_2078.jpg

Ik wil er 2 bouten door heen halen die door het ballast en de kiel gaan.
Verder ga ik er epoxy en/of plamuur op doen zodat hij lekker strak wordt.
En misschien glasmatje ofzo er omheen!

Ludo

Update: het loodballast

Zo, ik ben weer wat verder met de kiel.
Ik heb twee bouten door de loodplakjes gestoken en twee gaten in de kiel geboord. Ik heb een laagje epoxy om de kiel heen gesmeerd om ze bij elkaar te houden. (samen met de bouten)
Nu heb ik er plamuur omheen gesmeerd en gechuurd.
Ik denk dat ik nog één laagje plamuur erop doe om de laatste gaatjes te vullen en dan kan hij in de grondverf!

Hier de foto's:

Hier ziet het er nog niet uit!
2008BasicJolle128.jpg

Hier ook nog niet!
2008BasicJolle130.jpg

En hier ook niet :wink:
2008BasicJolle129.jpg

Maar een beetje schuren en nog een laagje plamuur doet wonderen:
PICT0026.jpg

Hier zie je het moertje vaag zitten. Als de kiel er ooit af moet, dan boor ik een klein gaatje in het polyester, en dan draai ik de bout er zo uit! Een demontabel ballast dus!
PICT0027.jpg

Hier zie je vaag de kop van de bout zitten.
PICT0028.jpg

Niet helemaaaal rond maar daar zie je weinig van...
PICT0029.jpg

Ludo

Laatst bewerkt:
Heeft iemand een idee waar ik schuurpapier korrel 800, 1000, 1200 enz. kan krijgen.
Want ik wil de romp lichtjes opschuren. (stof, vliegjes enzo.) maar ik vind korrel 400 te grof.

LUDO

Back