[Klaar] Bouwverslag Conrad Cessna 182 Skylane

• Topicstarter Topicstarter Benno Z
  • Startdatum Startdatum
Tja, ik ben geen timmerman hè :wink:
De spulletjes liggen trouwens lekker overzichtelijk op het dak van de erker.

Wat een vreselijke dagen heb ik weer eens gehad, alles wat kan tegenzitten zat ook echt tegen.
Omdat ik een probleem had met de stuurkabel van het richtingsroer (zie vorige post) heb ik deze eruit gehaald en vervangen door een Sullivan. Het verwijderen van de 2K gelijmde buitenkabel van de romp ging overigens te gemakkelijk. Toen ik hem eergisteren heb vastgelijmd was de 5 min. 2K al wat taai aan het worden en blijkbaar is de hechting dan zo goed als weg. Maar goed dat ik hem nu al vervang dus.
Na het vergoten van het gat in de romp (deze kabel is 2 x zo dik) heb ik op advies de kabel eerst op twee puntjes met CA gelijmd om hem daarna goed met 2K te lijmen. Bij het lijmen met de CA bleek het flesje gescheurd te zijn met alle gevolgen van dien: diverse vingers aan elkaar vast, 2 vingers aan de romp vast en druppels CA op de romp, naast de kabel ipv er op. Omdat ik met 1 hand vast zat aan het vliegtuig heb ik in een reflex een natte doek gepakt die in de buurt lag en geprobeerd om de twee á drie druppels CA te verwijderen, ik probeer het vliegtuig natuurlijk eerst te redden :wink: Helaas werd het daar niet beter op, het vlekt vreselijk uit en wordt wit.
Na mijn bevrijding heb ik de kabel gelijmd met 5 min. epoxy. Ook dit ging mis, op één of andere manier is er te veel op gekomen en dat kon ik niet meer verwijderen. Er zit nu dus ook nog een amateuristische dikke klodder epoxy op, zonde van zo'n toestel waar ik toch zo zorgvuldig mogelijk probeer mee om te gaan.
Na het drogen heb ik geprobeerd om met behulp van de dremel en een polijstschijfje de overtollige lijm weg te poetsen. Ik heb dit eerder gedaan en toen ging het prima. Maar nu niet dus....geen idee wat er nu weer mis ging maar in no-time vloog de blauwe lak van de romp, aaaaargh! Ook dat nog. Ik zal maar niet herhalen wat ik toen geroepen heb :roll:
Overigens heb ik het ooit nog bonter gemaakt. Ik heb vroeger eens met lippen en tong aan een flesje CA vastgezeten, héél vroeger. De tuit zat dichtgeplakt en ik beet er een stukje van af.....afijn, hieronder een foto van het resultaat, misschien heeft iemand nog "oplaptips"?

IMG_2411.JPG

IMG_2412.JPG

Na deze ellende ben ik verder gegaan met het neuswiel, ook dit was weer een feest: het hart van het toestel staat niet goed op de romp aangegeven. Er zit een gat in en er staat een kruis doorheen, maar deze liggen niet op één lijn. Daarnaast is het kruis ook nog niet haaks.

IMG_2396.JPG

Na heel veel meten ben ik tot het volgende resultaat gekomen, de rechter verticale streep moet het hart voorstellen:

IMG_2388.JPG

IMG_2392.JPG

Na het exact uitmeten van de 4 gaten deze voorgeboord en de "neuswielplaat?" gemonteerd. Ook hier weer een probleempje, ik kon er in de romp niet bijkomen om de moertjes vast te draaien. Een Citroën is nog makkelijker sleutelen dan zo'n vliegtuig. Gelukkig had ik nog een doppendozenset liggen uit de goeie ouwe autoknutseltijd en daar zat een mooie sleutel in die "het hoekje om kan schroeven". Dit zal ongetwijfeld een naam hebben maar die weet ik niet.

IMG_2405.JPG

Ook nu weer pech want dop 5 was te klein en dop 6 te groot, nogmaals aaaaarggghh! Toen bedacht ik mij ineens dat ik ooit ergens bij een snoerloze boormachine o.i.d. een doppenset had gekregen met "rare"maten. Hier zat 5,5mm in en die paste mooi om de moertjes heen:

IMG_2399.JPG

IMG_2400.JPG

"Neuswielplaat" erop:

IMG_2398.JPG

En bij het inschuiven van het neuswiel bleek dat het gat in de "neuswielplaat" te klein was. Maar dat was maar peanuts vergeleken bij de stuurstangellende natuurlijk:

IMG_2385.JPG

IMG_2386.JPG

Na wat boor- en vijlwerkzaamheden zit het neuswiel er eindelijk op:

IMG_2403.JPG

IMG_2404.JPG

Als laatste heb ik maar een leuk klusje bedacht, het aansluten van de hoogteroer-stuurstangen aan de servo en de boel netjes afregelen. Omdat hier twee sturkabels voor gebruikt worden heb ik een "verloopblokje" gekocht die beide kabels samenvoegt en dmv 1 stang door de servo wordt aangestuurd. Ik had nog een stukje stang met 1cm draad liggen van deze Cessna, met bijbehorende kunststof kwiklink. Wel een betere soort kunststof dan bij de Calmato :) Bij het monteren echter brak het stalen pennetje spontaan af.....wat een rommel wordt er soms bij die toestellen geleverd zeg. Dus toch maar een stukje M2 gepakt en er een metalen kwiklink op gezet:

IMG_2409.JPG

IMG_2410.JPG

Uiteindelijk dus twee zware dagen gehad, maar ik zie dit toestel als een leerproject voor de volgende, en ik leer hier dagelijks van :)

eehhmm, bij dat neuswiel, Zit er aan de binnenzijde ook nog een triplex spant tegen dat kunstoffen motorspant?

Ja hoor, dat is wel goed geregeld gelukkig. Op de 8e foto is dat ook goed zichtbaar.

zo te zien wel :wink:
edit: oeps, zat iets te lang op de pagina te staren en had niet gerefreshed voordat ik op antwoorden klikte :oops:

Hee Danny, toch dit draadje volgen ondanks je onderschrift? :wink:

Vandaag in het daglicht nog even gekeken naar de stuurkabel, brrrr, dat ziet er niet echt fris uit. Het polijsten ging gisteren mis omdat ik wat te weinig werklicht had waarschijnlijk, erg dom.

Pffff, ik geloof dat ik het knutselen een beetje zat begin te worden..... :| Misschien moet die Cessna voorlopig maar even weggelegd worden voordat ik er rare dingen mee ga doen :roll:
In mijn hudige beroep heb ik te maken met standaarden over de hele wereld. Als ik een onderdeel o.i.d. nodig heb, past dit altijd! Ongeacht uit welk land dit wordt besteld. Ook bouten, moeren, enz. enz. Dit in tegenstelling tot de modelbouwwereld, hier is niets maar dan ook niets ook maar standaard. De afgelopen weken heb ik té vaak te maken gehad met maatverschillen bijvoorbeeld 4 soorten "M2" (Calmato, echte M2, Cessna M2 en Sullivan M2), dingen die niet kloppen, onmogelijke bevestigingen enz. enz. enz. Vanavond bijvoorbeeld heb ik de gister gelijmde Sullivan stuurkabel getracht te bevestigen aan het roerhoorntje en de servohevel. Nu blijkt achteraf dat de bijgeleverde "M2" draadeindjes geen M2 zijn, maar iets Engels of zoiets. Nu past mijn M2 ball-link er dus niet meer op, grrrrr. Ook past er geen M2 draadeind in de Sullivan binnenkabel, je trekt hem er met een beetje kracht zo weer uit. misschien is lijmen een optie maar daar ben ik niet zo'n voorstander van, ik heb namenlijk al twee keer een Epoxy verbinding losgetrokken, vanavond onder andere een stuurkabel van het hoogteroer die in de romp zat gelijmd toen ik de kwiklink aan het "bijstellen" was.
Op die Sullivan "M2" draadeindjes kan ik nu ook geen borgmoertje zetten tegen de kwiklink aan. Wel zitten er rare klemmetjes bijgeleverd, maar ik weet niet waar die voor zijn. Niet om te borgen in ieder geval.

Dan maar verder met het neuswiel.....maar helaas, de bijgeleverde stuurstang is te dik voor de bijgeleverde "buitenkabel", hier kan ik dus ook weer niet verder mee. Op deze manier blijf ik aan het rijden naar de modelbouwshop :evil:

Kortom, voorlopig even genoeg van de modelbouw. :onweer:

Ik zat na een lange klusdag vanavond op de bank en mijn Cessna'tje, wat in de huiskamer staat, zat mij zielig aan te kijken omdat `ie zo graag wil vliegen. Welnu, mijn hand over mijn hart gehaald en bezig geweest om de neuswielbesturing te monteren. Het eerste probleem waar ik tegen op liep was dat de hevel aan het neuswiel niet haaks op het neuswiel gezet kan worden, omdat hij bij het naar links draaien tegen de neuswielplaat aan komt. Hij moet dus een beetje scheef staan waardoor het wiel dus meer naar links dan naar rechts zal gaan sturen:

IMG_2428.JPG

Probleem twee is de doorvoer van de stuurstang. Die past niet rechtstreeks door het motorschot heen, omdat de afstand van motorschot en stuurhevel slechts enkele millimeters is. Hierdoor kan de stuurstang niet voldoende "heen en weer" bij het sturen. Ik ben een flinke tijd bezig geweest om een stang zodanig te buigen dat er een bocht in zit van 180 graden, en verderop twee "knikken" zowel horizontaal als verticaal, dusdanig dat de doorvoer 15 mm naar rechts komt te liggen:

IMG_2430.JPG

Daarna nog M2 getapt op de stang:

IMG_2427.JPG

Hij draait nu soepel genoeg maar bij het aansluiten op de servo ontving ik probleem nummer drie. Doordat de stuurstang van het richtingsroer rechts zit (erg dom van de fabrikant) en de stuurhevel van het neuswiel links komen de beide stuurkabels aan één kant van de servo.....en dat past dus niet. Naar links sturen gaat prima maar bij het naar rechts sturen loopt hij vast tegen de kwiklink van het richtingsroer:

IMG_2424.JPG

IMG_2425.JPG

Kortom, weer een avond voor niets "geprutst". De enige oplossing is volgens mij een langere stuurstang kopen en geen kwiklink op de servohevel gebruiken maar een tonnetje met een inbusboutje, net zoiets als bij een Calmato wordt geleverd. Nog nooit gehoord of gelezen dat zoiets losschiet trouwens, dus betrouwbaar genoeg lijkt mij. Wordt vervolgd........

Ik lees dit draadje voor het eerst.
Man ik zit me helemaal suf te lachen.
Hoe krijg je al die problemen verzonnen.
Helemaal te gek hoe je het op schrijf.
Modelbouwen is juist problemen oplossen, je moet ze niet maken :wink:
Ik ga het volgen.

Maar om problemen op te kunen lossen moet je ze eerst krijgen natuurlijk :wink:

Groet, Benno

Hee Benno,

Goed bezig :thumbsup:

Die borgplaatjes zijn voor het borgen van het pennetje wat door de roerhoorn loopt.
Deze kun je er opschuiven en de kwiklink kan niet meer los schieten (zonder ook niet trouwens mits ze verbogen zijn, gebruik ze zelf nooit).

Verschil in uitslag van neuswiel is geen probleem.

Goed dat je sullivan kabels heb toegepast, en het klopt is geen M2.
Wel passen hier zwarte plastic ball-links op, het draad "tap" je als het ware gewoon in de ball-link.

Hee Berto,

Gezellig dat je d'r weer bent :)
Dank voor de antwoorden, hier kan ik wat mee. Het stukje brandstofslang kan dus worden vervangen door het borgpennetje, raar dat dat niet in de handleiding staat.
Ik dacht dat er in die plastic ball-links al M2 zat, mooi, dan kan ik die er alsnog opzetten. Schiet dat kogeltje trouwens nooit los?

Er staat nog een vraag open: hoe borg je de Sullivan kwiklinks? Omdat ik zowel bij de servo als bij het roerhoorntje een kwiklink heb is de gele binnenkabel vrij draaibaar en theoretisch kun je die dus volledig los draaien van de kwiklinks, en dit zou dus ook tijdens het vliegen kunnen gebeuren.

[hr:6cba332ffb]
Vanavond een tweede poging gedaan om de neuswielbesturing er op/in te krijgen. Uiteindelijk zit het, maar nog niet naar tevredenheid. Het tonnetje wat ik nu heb gebruikt op de servo kwam tóch nog tegen de kwiklink van het richtingsroer aan bij volle uitslag. Ik heb nu een stukje weggefreesd van de zijkant van het tonnetje en nu gaat het nét. Alleen bij het vastdraaien knapte het tonnetje helaas. Bij de tweede poging heb ik nog wat minder weggefreesd en de kwiklink van het richtingsroer omgedrasid: de andere kant was iets platter maar nu moest er ook een stukje van het borgmoertje af. Dit lijkt mij niet zo'n fijne constructie ivm grotere kans op breuk, iemand een ander en beter idee hiervoor?

IMG_2431.JPG

IMG_2435.JPG

Ook aan de neuswielkant vind ik de constructie verre van optimaal. Door de 180 graden bocht die in de stuurkabel zit is het neuswiel niet echt star te noemen, ik kan hem met lichte druk heen en weer bewegen wat mij niet echt bevorderlijk lijkt bij het opstijgen en landen, maar misschien valt dit mee? Ik hoop dat iemand goed advies heeft:

IMG_2434.JPG

bij het wiel zelf zit het wel positief,, het kan wat hebben.
als je rijd drukt hij het wiel wel in de richting die je stuurd.
servoplankje.jpg

Michien heb je hier wat aan,
dus een dubbele roerhoorn, en het "tonnetje" (ook wel easyconectors genoemt) aan de ene kan, en de kwicklink aan de andere.

Ik dacht dat er in die plastic ball-links al M2 zat,
Niet altijd.
Schiet dat kogeltje trouwens nooit los
Nop, nog niet meegemaakt, soms plaats ik wel eens een ringetje aan de buitenzijde zodat hij niet van de ball-link kan schieten.

Stukje brandstofslang of borgplaatje gebruiken wij weinig, alleen bij "slappe" kwiklinks.

Theoretisch kan de gele binnenkabel verdraaien maar dit zal alleen gebeuren als de stuurkabels kaarsrecht liggen.
Zodra er maar iets een bocht inzit zal de binnenkabel zich hierna gaan "zetten" en niet meer kunnen verdraaien.
Is dus geen probleem om geen borgmoertjes te gebruiken.

Neuswielconstructie is misschien niet optimaal maar gaat prima werken :yes:

Op onderstaande foto is het slecht te zien maar op beide ball-links zit onder de schroegkop een klein ringetje wat net groter is dan het balletje.
Op deze manier kan de ball-link nooit losschieten.
p40-100.jpg

Deze constructie wordt ook toegepast in de 1 op 1 vliegerij.

Benno Z zei:

Je maakt je te druk over het neuswiel, daarom wordt het zo'n 'geklooi'. Je had het gat voor de doorvoer van de stuurkabel gewoon wat groter moeten boren recht achter de hevel van het neuswiel en daar je stuurstang aansluiten. Dan had hij gewoon aan de andere kant van de servohevel gekund. Je had dan niet zo'n grote neuswieluitslag gehad, maar dat wil je toch niet, gaat het ding alleen maar door kantelen.

Nog makkelijker methode om dit op te lossen was geweest om een wat langere servo-hevel aan servokant te pakken en dan het rudder aan de binnenkant te zetten ipv. de buitenkant.

raymon zei:
Een dubbele roerhoorn, en het "tonnetje" (ook wel easyconectors genoemt) aan de ene kan, en de kwicklink aan de andere.
Dat zal niet gaan, dan gaan richtingsroer en neuswiel niet dezelfde kant op.

Berto zei:
Op onderstaande foto is het slecht te zien maar op beide ball-links zit onder de schroegkop een klein ringetje wat net groter is dan het balletje.
Is wel te zien op de foto, ga ik meteen toepassen.

Hezik zei:
Je had het gat voor de doorvoer van de stuurkabel gewoon wat groter moeten boren recht achter de hevel van het neuswiel en daar je stuurstang aansluiten.
Recht achter de hevel boren was geen optie, daar is gewoon geen ruimte voor. Daarnaast kun je dan niet met een "doorvoerbuitenkabel" werken, omdat de stuurstang veel te veel heen en weer gaat (als je begrijpt wat ik bedoel)

Hezik zei:
Dan had hij gewoon aan de andere kant van de servohevel gekund.
Dat begrijp ik niet, hij moet aan dezelfde kant van de servohevel anders gaan richtingsroer en neuswiel niet dezelfde kant op. Helaas zit de aansturing van het richtingsroer aan de rechterkant.

Hezik zei:
Nog makkelijker methode om dit op te lossen was geweest om een wat langere servo-hevel aan servokant te pakken en dan het rudder aan de binnenkant te zetten ipv. de buitenkant
Dat had ik ook liever gehad maar in "de shop" hebben ze dit niet.

Ik ga zometeen eens kijken of het lukt om een Z-bocht in de stuurstang te buigen, dan ben ik van dat half afgefreesde tonnetje af bij de servohevel.

Dank voor de reacties in ieder geval.

Andere optie is misschien om in het heveltje gewoon nog een gaatje erbij te boren, wat verder naar binnen toe, dan kun je daar je neuswiel opzetten. Wel bij het neuswiel ook wat verder naar binnen. Speling op het neuswiel is alleen maar fijn, bij een hobbeltje in de baan krijgt de servo dan tenminste niet de klappen...

Stefan

Back