Wat een vreselijke dagen heb ik weer eens gehad, alles wat kan tegenzitten zat ook echt tegen.
Omdat ik een probleem had met de stuurkabel van het richtingsroer (zie vorige post) heb ik deze eruit gehaald en vervangen door een Sullivan. Het verwijderen van de 2K gelijmde buitenkabel van de romp ging overigens
te gemakkelijk. Toen ik hem eergisteren heb vastgelijmd was de 5 min. 2K al wat taai aan het worden en blijkbaar is de hechting dan zo goed als weg. Maar goed dat ik hem nu al vervang dus.
Na het vergoten van het gat in de romp (deze kabel is 2 x zo dik) heb ik op advies de kabel eerst op twee puntjes met CA gelijmd om hem daarna goed met 2K te lijmen. Bij het lijmen met de CA bleek het flesje gescheurd te zijn met alle gevolgen van dien: diverse vingers aan elkaar vast, 2 vingers aan de romp vast en druppels CA op de romp, naast de kabel ipv er op. Omdat ik met 1 hand vast zat aan het vliegtuig heb ik in een reflex een natte doek gepakt die in de buurt lag en geprobeerd om de twee á drie druppels CA te verwijderen, ik probeer het vliegtuig natuurlijk eerst te redden :wink: Helaas werd het daar niet beter op, het vlekt vreselijk uit en wordt wit.
Na mijn bevrijding heb ik de kabel gelijmd met 5 min. epoxy. Ook dit ging mis, op één of andere manier is er te veel op gekomen en dat kon ik niet meer verwijderen. Er zit nu dus ook nog een amateuristische dikke klodder epoxy op, zonde van zo'n toestel waar ik toch zo zorgvuldig mogelijk probeer mee om te gaan.
Na het drogen heb ik geprobeerd om met behulp van de dremel en een polijstschijfje de overtollige lijm weg te poetsen. Ik heb dit eerder gedaan en toen ging het prima. Maar nu niet dus....geen idee wat er nu weer mis ging maar in no-time vloog de blauwe lak van de romp, aaaaargh! Ook dat nog. Ik zal maar niet herhalen wat ik toen geroepen heb :roll:
Overigens heb ik het ooit nog bonter gemaakt. Ik heb vroeger eens met lippen en tong aan een flesje CA vastgezeten, héél vroeger. De tuit zat dichtgeplakt en ik beet er een stukje van af.....afijn, hieronder een foto van het resultaat, misschien heeft iemand nog "oplaptips"?
Na deze ellende ben ik verder gegaan met het neuswiel, ook dit was weer een feest: het hart van het toestel staat niet goed op de romp aangegeven. Er zit een gat in en er staat een kruis doorheen, maar deze liggen niet op één lijn. Daarnaast is het kruis ook nog niet haaks.
Na heel veel meten ben ik tot het volgende resultaat gekomen, de rechter verticale streep moet het hart voorstellen:
Na het exact uitmeten van de 4 gaten deze voorgeboord en de "neuswielplaat?" gemonteerd. Ook hier weer een probleempje, ik kon er in de romp niet bijkomen om de moertjes vast te draaien. Een Citroën is nog makkelijker sleutelen dan zo'n vliegtuig. Gelukkig had ik nog een doppendozenset liggen uit de goeie ouwe autoknutseltijd en daar zat een mooie sleutel in die "het hoekje om kan schroeven". Dit zal ongetwijfeld een naam hebben maar die weet ik niet.
Ook nu weer pech want dop 5 was te klein en dop 6 te groot, nogmaals aaaaarggghh! Toen bedacht ik mij ineens dat ik ooit ergens bij een snoerloze boormachine o.i.d. een doppenset had gekregen met "rare"maten. Hier zat 5,5mm in en die paste mooi om de moertjes heen:
"Neuswielplaat" erop:
En bij het inschuiven van het neuswiel bleek dat het gat in de "neuswielplaat" te klein was. Maar dat was maar peanuts vergeleken bij de stuurstangellende natuurlijk:
Na wat boor- en vijlwerkzaamheden zit het neuswiel er eindelijk op:
Als laatste heb ik maar een leuk klusje bedacht, het aansluten van de hoogteroer-stuurstangen aan de servo en de boel netjes afregelen. Omdat hier twee sturkabels voor gebruikt worden heb ik een "verloopblokje" gekocht die beide kabels samenvoegt en dmv 1 stang door de servo wordt aangestuurd. Ik had nog een stukje stang met 1cm draad liggen van deze Cessna, met bijbehorende kunststof kwiklink. Wel een betere soort kunststof dan bij de Calmato

Bij het monteren echter brak het stalen pennetje spontaan af.....wat een rommel wordt er soms bij die toestellen geleverd zeg. Dus toch maar een stukje M2 gepakt en er een metalen kwiklink op gezet:
Uiteindelijk dus twee zware dagen gehad, maar ik zie dit toestel als een leerproject voor de volgende, en ik leer hier dagelijks van