[Klaar] Bouwverslag Conrad Cessna 182 Skylane

• Topicstarter Topicstarter Benno Z
  • Startdatum Startdatum
tip zei:
ondertussen al een maiden gehad?

Haha, grapjas :D
Nee dus, zoals je in het bouwverslag kunt lezen heb ik alleen de wielkappen nog maar gemonteerd. Helaas heb ik niet al te veel tijd dus het zal wel een tijdje duren voordat 'ie vliegklaar is. Je kunt alles hier blijven volgen.

Tja, werk, een tuin die opgeknapt moet worden én een baby van bijna 5 maand, dat schiet niet erg op. Maar dat geeft niks, ik moet eerst nog beter kunnen en willen vliegen dus eerst nog flink oefenen met de Calmato (waar ik vanavond overigens mee bezig ben geweest).
Misschien ben ik vrijdag vrij, dan ga ik zeker weer even verder bouwen :)

Vandaag mijn nieuwe MX-16S en 4 servo's ontvangen uit het goedkope buurland.

IMG_0994.JPG

IMG_0997.JPG

Het wordt hoog tijd om weer eens wat te gaan knutselen aan mijn Cessna :D

Nog géén geknutsel, wel heb ik zojuist de laatste kleine onderdelen voor het toestel besteld. Bougie, brandstofslang, servo-verlengkabels, alu spinner en luchtfilter.
Hopelijk regent het vrijdag, kan ik lekker verder bouwen :fadein:

Hopelijk regent het vrijdag
Lekker ben jij, nog geen vrijdag maar al wel regen :-(
maar op buienradar zie ik wel wat gaatjes dus hopenlijk is dat vanmiddag nog zo dan kom ik nog wel ff die kant op.

Dan maar zonder kar en rond 6`en met alleen wat ragbakken in Ede 8) (anders bellen we nog wel even)

Maarvolgende week maiden he :hammer:

Volgende week voor drie-en-een-halve-week op vakantie
Mhhh, vooruit maar dan wel elke donderdag even terugmomen om te vliegen natuurlijk :lol:

Maar okee dan, heb je net even gesproken, ball links zijn geregeld die komt het vrouwtje even brengen.

En vliegen vanavond moet nu wel gewoon doorgaan natuurlijk, ik zorg wel voor een zeil ;-) :D

We zijn inmiddels alweer twee maanden verder en eindelijk heb ik weer eens wat tijd gevonden/gemaakt voor de bouw van de Cessna, niet veel gedaan maar toch weer iets.
Ik ben bezig geweest om de "servohouders" (geen idee hoe dat heet) op de "servoluikjes" (idem) te lijmen.
Eerst het ovale gat uitgesneden voor de servohevel:

IMG_1939.JPG

IMG_1942.JPG

IMG_1943.JPG

Daarna de "servohouders" gelijmd met 2K:

IMG_1950.JPG

En uiteindelijk de servo's er in:

IMG_1951.JPG

Hopelijk kan ik de komende dagen/weken iets meer tijd vrijmaken om hem af te krijgen, hij ligt al vanaf mei in de doos :oops:

Vanavond de rolroeren met de bijgeleverde CA-scharnieren gelijmd. Jaja, ik weet het, gewone scharnieren zijn beter maar ik wil dit model toch proberen om met de originele onderdelen in elkaar te zetten, op de stuurstangen na dan, daar komen kunststof binnen/buitenkabels in.

IMG_1979.JPG

Ik las ergens op het forum over de tip met de speldjes, op deze manier krijg je de scharnieren mooi in het midden.
Om ook het midden over de lengte te krijgen heb ik de boel los gemonteerd, het rolroer uitgelijnd, tape op de vleugel geplakt en een streepje bij het speldje gezet. Als ik dat niet zou doen dan zou ik 1 of meerdere scharnieren te veel naar links of rechts kunnen plakken zodat het rolroer niet meer past, of niet netjes uitgelijnd zou worden.

IMG_1982.JPG

Eerst heb ik de scharnieren (recht :wink: ) in de vleugel gelijmd.....

IMG_1988.JPG

IMG_1992.JPG

Daarna (na het drogen) het rolroer ietsjes op de scharnieren geschoven, lijm op de scharnieren en toen het roer volledig aangedrukt en een minuutje strak aangedrukt....en zo vast als een huis :D

IMG_1995.JPG

Ondanks dat ik netjes en schoon probeer te werken, de vleugel lag voor de foto's op een krant, is er een druppel ca-lijm op de krant gekomen en je raadt het al, de vleugel heb ik daarna natuurlijk daarop gelegd :oops: Het grootste stuk krant kon ik redelijk makkelijk verwijderen maar er zit nog een stukje op de vleugel. Iemand nog een tip hoe ik dat er af krijg?

Hee Benno,

als je de stuurstangen vervang had je net zo goed ook de scharnieren kunnen vervangen ;-)

Maar volgende week de Calmato Sport maidenen, de week erop de Cessna :?: :lol:

Tja, maar dan blijf ik bezig, er is natuurlijk nog zo veel wat beter kan aan dit toestel. Dit is mijn eerste kist waar wat meer aan "geknutseld" moet worden dan de Calmato dus voorlopig heb ik mijn handen al vol aan de "originele setting".
Bij de volgende kist zal ik het allemaal wat beter doen, okéé? :wink:

Tja, die maiden, in dit tempo red ik het niet in twee weekjes, nog steeds druk met het huis in de weer. Ik moet het echt hebben van een loos (half)uurtje, maar ik doe mijn best :P

We wachten rustig af Benno, ben zeer benieuwd naar het eindresultaat maar verwacht niet anders dan dat het er goed uit ziet.

Jammer dat er een stukje krant op zit maar dan heb je op het veld wat te lezen :-)
Verwijderen ervan, mhhh, lastig, ik zou het even niet weten maar er zijn er vast die wel een idee zullen hebben.

Knutsel ze nog even en dan zien we eind van het jaar een mooi Cessna op het veld :D

De servo's met "luikjes" vanavond ingebouwd, rechthoek in vleugel snijden:

IMG_1996.JPG

Randjes "omstrijkijzeren":

IMG_2001.JPG

Servo erin.....helaas, hij past niet. Ik had toch gedacht dat hier beter over nagedacht was.......

IMG_2000.JPG

Na wat schaaf- en snijwerk aan de servo en de houders past `ie er uiteindelijk nét in: :D

IMG_2002.JPG

IMG_2004.JPG

En zo werd een half uurtje knutselen uiteindelijk tweeëneenhalfuur :?

Berto zei:
Het leven van een modelbouwer :lol:
Ja, zo'n idee had ik al :wink:
Maar ik moet zeggen dat ik er wel van hou om dit soort "probleempjes" netjes op te lossen, weer een uitdaging toch?
Ik ben overigens op bladzijde twee van het "bouwboek", nog 14 te gaan 8O

Rolroerheveltjes er op.....(weinig scherptediepte zo laat op de avond :? )

Zoals je op de foto kunt zien is de servohevel te kort. Hierdoor heb ik te weinig uitslag omhoog omdat de stuurstang dan tegen het hout aan komt. Ik heb de hevel nu niet meer haaks op de servo staan, maar meer naar de voorlijst gericht en nu is het goed. Nu is meteen de rolroerdifferentiatie mechanisch correct :)

IMG_2035.JPG

Oorspronkelijk zitten er kunststof kwiklinks bij de Cessna geleverd, dat lijkt mij echter geen goed plan, die heb ik meteen vervangen voor metalen. Natuurlijk is het geen M2 dus heb ik even een meter draadeind gehaald, kan ik weer even vooruit.
Bij de servohevel was het de bedoeling om een stukje stuurstang haaks om te buigen en dan te borgen met de clip op de foto. Ook hier heb ik meteen maar een metalen kwiklink opgezet. Beide natuurlijk geborgd met een stukje brandstofslang :P

IMG_2039.JPG

Back