KLaar voor de volgende stap

• Topicstarter Topicstarter saykoshey
  • Startdatum Startdatum
Typisch commentaar van iemand die waarschijnlijk nooit Belt CP gevlogen heeft, want die helicopter vliegt prima met stock electronica!!

Zoals ik elders heb uitgelegd (doe ik niet iedere keer) baseer ik mijn mening op hoe vaak een probleem op het forum voorkomt. Is dat vaak, zal er wel een kern van waarheid in zitten.

Als het zo'n geweldige heli is, leg mij dan eens uit waarom die heli dan zo vaak genoemd wordt op dit forum, en waarom het meestal over voortijdig overleden onderdelen gaat?

@Quasti: Tnx voor de input ik zal het zeker meenemen. Ik had al gezegd dat ik het een beter idee vondt om mijn budget iets te verbreden om een wat grotere (stabielere) heli te kopen als de KDS 450S welke een begin prijs heeft van rondt de 250 euro. Ik reken erop dat ik nog minimaal 100 euro bij zal moeten leggen voor gereedschap, lipo/lader en reserve onderdelen wat neerkomt op een totaal plaatje van 350 euro. Die zelfde schatting had ik al gemaakt voor de HB CP3 en de Align T-Rex 450, je kan wel zo'n ding RTF/Super combo kopen maar dan ben je nog niet klaar.

Ik was de Belt CP ook al tegen gekomen maar daarvan wordt gezegd (niet alleen op dit forum) dat het niet de fijnste heli is om mee te vliegen en dat er veel problemen zijn qua kwaliteit. Daarom had ik die al geëlimineerd. De reden waarom ik dan naar de HB CP3 keek was omdat deze een tikkeltje goedkoper is en in een prijs klasse valt waarvan je kan zeggen: "Als hij kapot gaat dan vindt ik het niet zo erg".

Maar dat de kwaliteit van beide heli's niet echt super is of kan zijn daar hoef je geen wetenschapper voor te zijn. Als je bedenkt dat de rotorbladen draaien met een snelheid van 2000 TPM dan kun je je wel bedenken dat de centrifugale en inertie krachten wat dit veroorzaakt ook "immens" zullen zijn. Nou immens, iig meer dan wat dat plastic kan hebben.

Niet dat daar wat mis mee is. Iemand die alleen geïnteresseerd is, iemand die niet zo vaak vliegt of iemand die een expandable heli wil kan zo een goedkope heli kopen zonder dat hij/zij een investering van een dure heli hoeft te doen. Voor een leuke prijs kun je dan nog steeds lol hebben.

Alleen dan vindt ik dat we wel eerlijk moeten zijn tegenover elkaar. Het is een leuke heli maar dan wel binnen de beperkingen en de prijs/kwaliteit verhoudingen welke worden geboden.

Er zijn meer merken die kunststof toepassen, maar ook kunststof heb je in allerlei kwaliteitsklasses. Dat is ook vaak het probleem bij goedkopere heli's.

En de meeste serieuze beginners hebben geen zin om regelmatig te moeten wachten op onderdelen. Vanuit dat oogpunt is een duurdere heli vaak handiger.

Ik denk dat je er geen spijt van zult hebben..

Al ideeen voor lipo's en lader?
Voor lipo's kun je kijken naar: zippy (goedkoop, werkt wel goed), hyperion (duur, kan wel in 30 min of minder geladen worden), flighpower (duur) etc.
Je zoekt een 3S (3 cellen) 2100 mah tot 2500 mah. Met een voorkeur voor ergens rond die 2200 mah,een grotere capaciteit past vaak niet meer onder de kap.
20C kan, maar ik raad 30C aan (20C= er mag 20 x de capaciteit ontladen worden per tijdseenheid). die zijn weer duurder, maar zullen langer meegaan.

Zoals ik elders heb uitgelegd (doe ik niet iedere keer) baseer ik mijn mening op hoe vaak een probleem op het forum voorkomt. Is dat vaak, zal er wel een kern van waarheid in zitten.

En dat is precies waar jij structureel de fout in gaat. Mijn mening is gebaseerd op feiten en vooral ook eigen ervaring, niet op statistische flauwekul.

Als het zo'n geweldige heli is, leg mij dan eens uit waarom die heli dan zo vaak genoemd wordt op dit forum, en waarom het meestal over voortijdig overleden onderdelen gaat?

Omdat het vanwege de prijs vooral door échte beginners gekocht wordt en ervaren piloten hun dure helicopters per definitie als veel hoogwaardiger inschatten dan het in hun ogen goedkope Esky 'budget' spul.

Vaak weten ervaren piloten Esky totaal niet op hun qualiteit te schatten, omdat ze er nooit mee gevlogen hebben.

Het is dus een combinatie van een belachelijk vooroordeel jegens het merk Esky en de onkunde van beginnende piloten.

Dat is zelfs voor iemand als jij statistisch gewoon compleet verklaarbaar hoor en dat heeft echt 100% niets met de feitelijke qualiteit te maken. :p

Voor veel van de problemen valt gewoon de gebruiker / piloot aan te wijzen als oorzaak die net even niet volledig weet wat ze doen. En het is nu eenmaal zo dat veel mensen liever de electronica de schuld geven, dan hun eigen onkunde.

Ik was de Belt CP ook al tegen gekomen maar daarvan wordt gezegd (niet alleen op dit forum) dat het niet de fijnste heli is om mee te vliegen en dat er veel problemen zijn qua kwaliteit. Daarom had ik die al geëlimineerd. De reden waarom ik dan naar de HB CP3 keek was omdat deze een tikkeltje goedkoper is en in een prijs klasse valt waarvan je kan zeggen: "Als hij kapot gaat dan vindt ik het niet zo erg".

Als een Belt CP v2 van 160 euro kapot gaat, valt die echt nog wel in diezelfde categorie als je kijkt naar de duurdere kits en alles wat daar bij komt kijken hoor.

De CP3 is misschien 6 tientjes minder, maar het argument is eigenlijk sowieso een beetje onzin. Voor beide helicopters geldt dat je bij reparaties meestal niet veel geld kwijt bent.

De Belt CP is ook meteen wel een heel stuk beter (krachtiger, betere electronica, staart-systeem is veel beter, riem aangedreven en pitched etc. etc.) dan de CP3 trouwens, dus ongeacht het prijsverschil zou ik die twee persoonlijk sowieso niet willen vergelijken met elkaar.

De CP3 is eigenlijk gewoon een collective pitch variant van de honey bee fixed pitch v2. Het is daarnaast eigenlijk niet echt een heli waarvan je moet verwachten dat die echt goed 3D kan vliegen.

Alleen dan vindt ik dat we wel eerlijk moeten zijn tegenover elkaar. Het is een leuke heli maar dan wel binnen de beperkingen en de prijs/kwaliteit verhoudingen welke worden geboden.

En dat is nu net waarom ik het niet goed kan begrijpen dat mensen zo graag spookverhalen rondbazuinen over goedkopere helicopters (in het algemeen dus, denk ook aan bijv. Walkera).

De Belt CP v2 en ook de King 3 zijn echt meer dan prima helicopters en het is zelfs onzin dan te gaan praten over 'beperkingen' vanwege de prijs categorie waarin ze vallen.

Echt heus, een beginner zal het verschil in frame of gebruikte materiaal niet eens gaan merken en met welke heli denk jij beter te kunnen leren??

Die waarbij een crash meteen leidt tot het langdurig in de kast verdwijnen van de heli omdat onderdelen virtueel onbetaalbaar zijn vaak te beschadigen??

Of die goedkopere heli waarvoor je met een goed gevoel gerust nieuwe onderdelen van een paar euro zult willen gaan betalen?

Wanneer je toch nog crasht, dan kan het maar beter goedkoop zijn.

Die RTF helicopters zijn overigens vooral ook veel goedkoper omdat ze meestal in China in grote hoeveelheden gemaakt worden. Als ze met dezelfde materialen in Duitsland gemaakt zouden worden, zouden ze al met gemak 3x meer kosten.

Prijs zegt dus sowieso niet alles en daarnaast brengt Esky steeds betere electronica op de markt in al hun modellen.

Het perspectief waar jij op doelt moet je dus vooral niet baseren op de gigantische vooroordelen.

Overigens ... hoe vaak ik wel niet Trex heli's de grond in heb zien vliegen door onervaren piloten, ook echt niet grappig meer!!

Alle stabilieit en qualiteit in de wereld maakt nog niet dat je geen fouten maakt als je nog lerende bent.

@Quasti: Al vindt ik dat je jezelf ook op andere manieren kan uitdrukken, jou mening is duidelijk en bedankt daarvoor. Ik heb geen zin om deze draad te verbouwen tot een wellus nietus verhaal. Ik wil het liever houden bij mij hulp kreet voor de volgende stap.

Ik hoop ook dat andere gebruikers respect op kunnen brengen voor deze wens.

@Quasti: Al vindt ik dat je jezelf ook op andere manieren kan uitdrukken, jou mening is duidelijk en bedankt daarvoor. Ik heb geen zin om deze draad te verbouwen tot een wellus nietus verhaal. Ik wil het liever houden bij mij hulp kreet voor de volgende stap.

Ik hoop ook dat andere gebruikers respect op kunnen brengen voor deze wens.

Je moet de manier van uitdrukken zien in de context van het geheel. Het was een reactie op een nogal overtrokken mening, dan mag je een respons wat mij betreft best wat steviger verwoorden. :rolleyes:

Welles-nietes verhalen krijg je alleen wanneer mensen weigeren naar de feiten te kijken, maar ik snap je punt uiteraard helemaal.

Ik heb vandaag voor het eerst gevlogen (plus minus 10 sec verdeelt over 3 crashes) met m'n Walkera Ufly zonder enige ervaring... dat viel erg tegen dus. Maargoed, de Ulfy is een simpel FP modelletje wat zoals verwacht redelijk crash bestendig is. Het gras geeft redelijk mee dus geen kapotte onderdelen gelukkig. De volgende keer verwacht ik vaker te crashen, duhh hahaha maar geen probleem, onderdelen zijn goedkoop en simpel te vervangen.

Ook heb ik een HK450 in aanbouw maar die durf ik echt niet de lucht in te sturen, zeker na de ramp ervaring van vandaag, als ik daar mee crash gaat er vast direct wat kapot. Dus eerst oefenen met de Ufly en daarna verder met de HK450.

Tja.. voor het geld wat de HK's tegenwoordig kosten, als de heli versleten raakt, stamp ik m alvast expres de grond in.......1 ding scheeld, een crash aan 1 van die hokken, kan nooit meer zijn dan een eurie of 50.:D

Dat is ook weer waar hahaha

Maar om na iedere poging weer 50 euro uit te geven schiet ook niet op natuurlijk.

Back