klapprop gaat weer draaien na rem

WV

verslagschrijvers
Op mijn HAI heb ik een vervelend probleempje, waardoor fatsoenlijk zweven onmogelijk wordt.
Na het uitschakelen van de motor (Typhoon 6/20) met rem, wordt de klapprop (7x4) toch weer aangeblazen en gaat weer spinnen.

Hoe voorkom ik dat?

Laatst bewerkt:
Weet je zeker dat de rem functie aanstaat? Heb je de boutjes waar de bladen op scharnieren niet te strak aangedraaid?

Dan moet je de schroefjes van de bladen iets strakker zetten dat ze van alleen niet meer gaan recht staan .

De rem klapt ze dan in en als je de motor weer aan doet gaan ze weer recht staan .

Mvg Johan

Ps er stond eerst niet klapprop .

Het is een spinnertje van MP-Jet en daar zit alleen maar een borgringetje op het asje van de prop (erg mooi detail).
De bladen lopen idd erg soepel, misschien moet ik deze asjes toch maar vervangen door een m2-boutje.
Bedankt!

ps het stond wel in de topictitel dat het om een klapprop gaat.

De rem van een regelaar werkt maar enkele seconden. Daarna bestaat het risico dat een blad dat zich toevallig in de benedenpositie bevindt, door het eigen gewicht naar beneden zakt en wordt aangeblazen. Staan de bladen horizontaal dan kan in bochten door de centrifugaalkracht een blad uitklappen en aangeblazen worden.

Strakker zetten van de boutjes waarop de bladen scharnieren is geen goede oplossing omdat bij verschillen in klemming één blad later kan in- of uitklappen wat tot ongewenste trillingen kan leiden.

De beste oplossing bestaat uit het aanbrengen van een klein elastiekje over de bladwortel, achter de spinner om naar het tweede blad. Het elastiekje zorgt voor een klein beetje voorspanning die het ingeklapte blad tegen de romp houd gedrukt.

Met vriendelijke groet,

N.P.S.

P.S. Nu weet ik niet zeker of dit bij jou werkt, gaat het om een duwpropeller???

Laatst bewerkt:
lichte bladen moeten altijd makkeljker naar achteren vouwen dan een motor aanblazen zou je zeggen. Ook al gaat de rem er weer af (gekke regelaar????) naar een tijdje. Bladen mogen nooit moeilijk lopen, ze moeten altijd enorm soepel gaan. Elastiek is de goedkoopste methode, betere regelaar met normale rem een duurdere.

Ik heb hetzelfde met een Multiplex BL27 regelaar, een Typhoon 15/10 op een Easyglider. Bij mij was het over als ik ook de trim tijdens het vliegen terug nam.

daarom moet je ook een goede regelaar hebben die blijft remmen. Kan ook aan je trim instellingen liggen idd.

Back