Klapprop

Ik denk dat die weg met vertraging voor Nederland misschien wel de enigste weg is om het geluid beter te beheersen.

Alhoewel die speedkist van Steve nog niet zo gek veel lawaai maakte op de speedmeeting. Alles leek nog binnen de grenzen.

Ik ben benieuwd naar de resultaten van de testen van Gerben. Zelf zat ik ook al te denken aan zo een setup, maar dan heel goed zoeken naar de motor en vertraging. Strecker heeft daar een paar leuke gekooide buitenlopers voor welke al voorzien zijn van een vertraging. Maar ja, die prijs he...............

Met de kleine klappropjes denk ik dat we wel één probleempje over het hoofd zien. Ik weet nu niet als hij net als bij zijn f5b props met een conische spanner werkt om de boel vast te zetten. Als dit het geval is zou dit wel eens problemen kunnen opleveren omdat bijna alle 3.17mm asjes aangeslepen zijn om het 30mm graupner spinnertje vast te houden.

Zijn de 7x13 props ook klapprops op spinner 30?
Zouden ze een vermogen van 7.5Kw aankunnen?

grtz Johan

Theoretisch zou ik bij 10000 rpm op de prop de 350 km/h moeten kunnen halen.
(probeer maar eens uit te rekenen hoeveel spoed die prop dan heeft).
GJ

De spoed zou ongeveer 23" moeten zijn om dit te halen.
De mannen van de speedcup gebruikten al een 8,5 x 23 klapprop !!!!!!!
op hun eagle denk ik.

Ik ben ook met zoiets bezig, maar de pitch speed bij mij komt op ongeveer 685 km/h. Ik zou al tevreden zijn als ik 30 seconden kan draaien voor enkele koelrondjes te moeten uitvoeren.

grtz Johan

Johan, als ik mij niet vergis zijn dat nog maar testen, heb zitten zoeken, maar kon zo snel geen foto vinden van die 5 blads prop. Zover ik weet zijn dat testen van Ralf Okon en consorten. Volgens hun is een kleine meer blads prop efficïenter dan een grote 2 blads prop, hoe dat precies zit weet ik niet. Ik kan de draad op rc-network hierover helaas niet meer vinden............

Johan, klopt, het is een 8,5 x23

Ik zou het niet aandurven om 7.5 kw op een 3.17 mm asje te zetten.
Trouwens, dat vroegen we ons af, hoe krijg je in godsnaam 7,5 kW op zo'n klein propje?
Als mijn rekenprogramma klopt zou je om een 8.5 x 23 op 10000 rpm rond te draaien ongeveer 1 kilowatt nodig hebben.
Voor 18000 rpm (jouw pitchspeed) ongeveer 5 kw.

Over meerbladsprops, ik heb altijd vernomen dat minder bladen beter is.
Waarom bouwden ze dan 1 bladsprops.
Idee is dat het ene blad in de propwash van de andere draait wat het in-efficienter maakt.
Maar ik denk dat er in Nederland mensen zijn die er veel meer van afweten dan ik.

GJ

gevonden............

240910-1.jpg

de bijbehorende tekst
der udf dreht.
5x 8,5"x23".
genialer klang.
ganz schön standschub.
5kW input = 14.500 rpm

staat allemaal in deze draad welcher speedprop verträgt 8-8,5kW wellenleistung? - Seite 40 - RC-Network

Door die meerbladsprops gaat het toerental ook omlaag en dus ook minder propgeluid, het mes snijdt dan aan 2 kanten.

Alleen dan raar dat Ralph een 8,5 x 23 bestelt heeft.. dus het werkt dan waarschijnlijk niet.

Het programmaatje is ook niet helemaal 100%, er komen hele rare waarden die uit de praktijk niet kloppen.

GJ

Johan, klopt, het is een 8,5 x23

Ik zou het niet aandurven om 7.5 kw op een 3.17 mm asje te zetten.
Trouwens, dat vroegen we ons af, hoe krijg je in godsnaam 7,5 kW op zo'n klein propje?
Als mijn rekenprogramma klopt zou je om een 8.5 x 23 op 10000 rpm rond te draaien ongeveer 1 kilowatt nodig hebben.
Voor 18000 rpm (jouw pitchspeed) ongeveer 5 kw.
GJ

Gert-Jan,
Voor mijn setup had ik met de 7x13 prop gerekend op een kleine 35000 rpm.
Ik werk met een direct drive aangezien er weinig gearboxen zijn die +5kw constant aankunnen. Mijn motoras is veeeeel groter dan 3.17mm hoor, ik vroeg alleen maar of die 7x13 die beschikbaar is een klap of een vaste prop is en in welke asmaten (als het een klapprop is) hij beschikbaar is.
Mocht de 8.5x23 verkrijgbaar zijn zou ik mijn setup herzien en ook van deze vertrekken bij de berekeningen.

Weet je al hoe de spinnertjes van GM met 4.7x4.7 of 5x5 op de as vastgemaakt worden? Kunnen aangeslepen motorasjes voorzien worden van een GM spinnertje?

grtz Johan

De 8,5 x 23 en de 7x13 komen begin januari, ik ga overmorgen op vakantie en ben begin januari weer thuis.
Deze propjes kunnen op een RFM spinner gezet worden en ik ben ook nog met iemand anders bezig die spinners en middenstukken maakt.
Van Georgi heb ik nog niets gehoord, mocht ik hem vanavond nog spreken dan vraag ik dat wel.

GJ

Euhm, een setje 8.5x23 lijkt mij ook wel wat. Heb nog een 4.2:1 P32 vertraging liggen die ik wel eens wil proberen met een HV F5B drive.

Jos

Ja en dan kan ik zeker weer 6 maanden gaan wachten op een vertraging die dan zonder pinion wordt geleverd, vervolgens een pinion voor een 3,2mm motor asje en dan eindelijk de juiste 5mm pinion.

;)

Jos, deze klapprops zijn binnenkort beschikbaar.
35 euro per stuk.

7 x 13, 8 x 12,5, 8,5 x 23, 9 x 14, 9,8 x 17,5, 10 x 20 en 11 x 17

F5B props gaan we nog testen, dus die zijn nog niet leverbaar.
misschien is een Fickenscher demoprop wat, 17x28 of zo, schijnt dat de 500km/u dan gehaald kan worden met een F5B modelletje.

GJ

Ik hoor het al een en al ergenis, dan kan je er maar beter van af zijn toch ;)

Maar als je er een weet.........

Ja en dan kan ik zeker weer 6 maanden gaan wachten op een vertraging die dan zonder pinion wordt geleverd, vervolgens een pinion voor een 3,2mm motor asje en dan eindelijk de juiste 5mm pinion.

;)

Hoe bepaal je eigenlijk de effectieve diametermaat van een klapprop aangezien je meerdere maten van tussenstukken kunt krijgen.
Een 10x 20 op een middenstuk van 35mm zal niet hetzelfde zijn als dezelfde prop op een middenstuk van 55mm.
Welke afstand tussen de wortels van het blad word als standaard genomen om effectief de waarde te hebben die op het blad word opgegeven? Dit is toch heel belangrijk om de juiste waarde in te kunnen geven in de stroomberekeningsprogrammatjes.

grtz Johan

Middelstukken

@snauwaertj (Johan)

Voor zover ik weet:

Aeronaut (ACC) 42mm
Graupner 45mm
RFM 47mm

@ALL: Correct me if i'm wrong

Met vriendelijke groet,

Rob Hermens

Back