Klappropellor klapt niet in

Nadat ik de motor van mijn E-zwever uitzet blijft de klapprop gewoon meedraaien omdat mijn powerswitch de motorpolen niet kortsluit tijdens stilstand. Dit schijn je te kunnen "faken" door een diode tussen de polen te solderen. Heeft iemand hier ervaringmee? Ik vlieg met een speed 540 op 7 cellen.

Groet, Guido

Meestal kan je gewoon een rem instellen op je regelaar. Bekijk de handleiding maar even.

Groeten,
Xander

soms kan je een elastiekje over je prop zetten, zodat die automatisch inklapt, maar dan moet je motor uiteindelijk wel stil staan.

die methode van de diode kende ik niet. Zou wel eens kunnen werken, maar ik kan zo nog niet bedenken hoe.
je zou dan namelijk alleen de moterdraden mogen kortsluiten, als je regelaar geen spanning aan je motor meer afgeeft.

ben benieuwd hoe ze dat doen.

Het belangrijkste wat ik hier mis is de info welke regelaar er gebruikt word. De meeste regelaars kun je "programeren" zodat je met of zonder rem kan gebruiken. Dus als eerste effe vermelden welke regelaar je gebruikt. Bij vele fabrikanten staan er ook gebruiksaanwijzingen online op hun website.

Dat had ik er idd wel ff bij mogen zetten. :oops:
Ik gebruik een Graupner power switch 25. Dat is al een oud beestje, dus erg veel te programmeren valt er niet. Ik weet ook al van clubgenoten dat er geen remfunctie op zit.

Inderdaad. Zou gewoon moeten werken.
Zit er een draadje los? Waarom wordt de motor niet kortgesloten? Zit er geen wisselcontact in mischien, maar alleen een maak contact?

Om een diode te installeren moet je deze parallel (van + naar min ) over de motorpolen solderen. Met de gestreepte kant aan de + van de motor.
Geef je gas dan gaat deze sperren en niets doorlaten. geef je geen gas dan gaat de motor inverse spanning leveren. De + word dan de min en omgekeerd. Maar die inverse stroom word door de diode kortgeslsoten. waardoor de motor remt.
Je powerswith heeft geen achteruit maar installeer dit NOOIT op een regelaar met een achteruit.

@mestdaght:

dat had ik dus eigenlijk ook gedacht, maar heb het even op mijn motortje uitgeprobeerd. Als ik die, op normale draairichting duw, wordt er toch echt geen spanning op de - ontwikkeld, maar op de +, dan zou je dus niks aan zo'n diode hebben, alleen wat weerstand :wink:

Als je zelf draait zal je niet veel meten. Maar draai eens tegen 10.000 tr/min dan wel meer
je kan een test doen door eens te timen wanneer je motor stiltaat vanuit full power naar 0 , met en zonder diode.

Tm

Heren,

Dank voor al jullie input!
Ik heb inmiddels iemand uit de racerij gesproken en die had het ook over zo'n Schottky-diode. Dat schijnt daar idd gebruikt te worden als rem.
Dat wordt een ritje naar de electronica zaak vanmiddag...

Groeten Guido

Diode met de anode (de ring) naar de plus van de uitgang van de regelaar monteren. De Schottky diode zorgt voor minder vonken en daarmee voor minder stoorsignalen en een langere levensduur van de koolborstels/lamellen/collector. Verder gaat het rendement een beetje omhoog.

Guido,
neem van mij aan, een diode over de motoraansluitingen kan echt niet als rem dienen, je moet een regelaar gebruiken die een ingebouwde remfunctie heeft.
De voordelen van een diode die Ron aangeeft, kloppen, in de meeste regelaars is wel zo'n diode ingebouwd.
Voor afremmen van een klapprop moet je een regelaar gebruiken met een ingebouwde remfunctie, een diode heeft daar niets mee te maken.

Maar je hebt het over een powerswitch, geen regelaar?
Misschien een wat ouder type met een relais?, dan is het meestal vrij simpel door het rustcontact van het relais als rem te gebruiken.

Het is inderdaad een switch met een relais, als je hem open haalt zie je die gewoon zitten. Maar waar vind ik dan dat rustcontact en hoe sluit ik dat dan aan? Zo'n electrotechneut ben ik nou ook weer niet..
Ik heb inmiddels trouwens dat relais over de motorpolen gesoldeerd en ik heb niet de indruk dat het enig verschil maakt als ik het zo probeer. Heb er nog niet mee gevlogen.

Groeten Guido

Onze voorzitter had de oplossing: bij inschakelen met de knuppel in de volgas stand, wordt de remfunctie geactiveerd. Bij inschakelen in met knuppel in lage stand wordt de rem gedeactiveerd.

Ik denk niet dat dit geld voor deze situatie. die powerswitch 25 is analoog opgebouwd en dan nog heel simpel ook. Daar zit niks programeerbaar in.

Back