klassiek, eigen ontwerp.

Hoi Pascal.

Het is geen kritiek hoor, maar waarom heb je in het midden vooraan de balsa bekleding niet doorgetrokken?
Naar de construktie te zien is het middendeel gewoon een zwak punt.
Je hebt er een chrash met gehad en bouwt de vleugel net hetzelfde weer op, maw. je bouwt gewoon het zwakke punt weer terug in je vleugel.
Verder kan ik alleen maar beamen dat het een mooi toestel word.

Een best 2012.
Groetjes.
Johan.

Hoi Johan.

Wat ik gedaan heb is het volgende, de voorlijst verstevigd met een 8x8mm latje, de hoofd ligger aan beide zijde bekleed met 2mm balsa, de achterlijst met een 8x8mm latje.
Deze verstevigingen zijn aangebracht in alle 3 de vleugelvakken.
Dan in het vleugelvlak waar de breuk zat, een viertal hoeken in gelijmd van 2 kruislings op elkaar gelijmde 2mm balsa plankjes.
Waar ik de balsa heb moeten onderbreken, daar heb ik met het opbouwen over de groots mogelijke lengte en breedte een balsa plankje onder gelijmd.
Heel het geheel voelt erg solide aan.
Maar nu je het zegt, het had inderdaad een goede oplossing geweest.
Ik neem aan dat je bedoelt, de bovenzijde voor, en de onderzijde voor, over de gehele lengte bekleden met balsa?
Jou methode geeft veel torsie stijfheid, denk ik.
Ik neem deze mee voor de volgende keer.
Voor het gewicht, maakt het denk ik niet veel uit, de liggers moesten hoe dan ook verstevigd worden.

Mvg Pascal

Mvg Pascal.

Miss Silver, na flink tegen stribbelen eens op de weegschaal gezet, want zeg nou zelf, een dame zet je niet zomaar op de weegschaal.
Maar ze hoeft zich niet te schamen, blank aan de haak ( zonder Electro onderdelen) komt ze aan 988 gram dat tegenover haar tegenhanger (T-28 Trojan) met een 1064 gram.
Dus het gewicht zit wel goed.

Het roer van de vleugel zit nu ook in de folie.

Uploaded with ImageShack.us

Mvg Pascal.

Stoer, ja, ik vind hem ook wel stoer!

Maar wel een slapeloze nacht gehad van Miss Silver, of wel van Johan zijn advies.
Johan, ik heb jou advies ten harte genomen.
Ik heb er over nagedacht, en de boel nog eens bekeken, en inderdaad ik had het moeten uitvoeren zo als jij het omschreven heb.
Maar ja, dat is mosterd naar de maaltijd.
Om nu de vleugels terug te ontdoen van de folie, en weer half te slopen, dat zag ik ook niet zitten.
Nu heb ik er het volgende op gevonden, tadaaaa.......

Eigelijk hoort dit op zo'n toestel, dus bij deze.
En uuuuuu.... Johan , kan dit jou goedkeuring krijgen? ;)

Mvg Pascal.

Wel fraai met struts opgelost... wel weer wat meer montage werk om de vleugel los te halen.
Heb je al de instelhoeken van de vleugel nagelopen. Of heb je die gelijk gehouden met de vorige kist?
Als het stabilo de horizonlijn aangeeft, zou je de neuslijst bijvoorbeeld op +0,5 graad kunnen stellen? Het is iets wat na het testvliegen ook gedaan kan worden. Vulstukjes onder de achterlijst. Verder heb ik de vleugelmontage nog niet geheel door aan de voorzijde. Omdat die inham er nog in zit?

Neem aan dat er eest gevlogen gaat worden met onderstel? Of zelfs zonder... Gewoon een buikschuiver :)

Hoi H.B.Busking.

De instel hoek heb ik inderdaad van de vorige kist.
Wat de vleugel montage aan de voorzijde betreft, deze zit met twee houten deuvels geborgd, die uitsparing is origineel bij de T-28.

En je slaat de spijker op de kop, eerst maar eens van de vaste grond het luchtruim kiezen, uuuu... buikschuiver, die tijd heb ik wel gehad.

O ja, misschien durf ik hem wel niet aan het luchtruim toe te vertrouwen, en maat ik et een plafonnière van.

Mvg Pascal.

Zeg, hebben jullie dat nu ook, iedere keer dat ik dit toestel zie denk ik aan een big mama met een houten poot?

Hoi Päscall.

Ja hoor, mooie oplossing.
Geeft wel wat meerwaarde aan het toestel, niettegenstaand een beetje arbeid voor het samenstellen ervan.
Wens je een goede maiden toe en zorg voor een mooi filmpje dat we vanuit de luie stoel kunnen bekijken.

Gewoon maar een woord: PRACHTIG.

Johan.

Kijk dat geeft de burger weer moet, de goedkeuring van een kundig iemand. ;)

ik ben begonnen met het landingtoestel.
Eerst een 4.5mm stalenframe gebogen en in elkaar gelast, dit word dan weer bekleed met balsahout.
Er komen wielkappen op die weer overvloeien naar het frame.
Als toetje, krijg het geheel een kleurtje.
Al bij al nog een heel karwij.

Mvg Pascal.

En nog een paar details aangebracht.
Eigenlijk was het de bedoeling om dit toe te passen op de nog af te bouwen P-51 Mustang, maar goed, dan maar twee kistjes die iets of wat gemeen hebben met elkaar.
zullen we deze maar als proefkonijn gebruiken.

Mvg Pascal.

Laatst bewerkt:
Het aangebracht aluminiumtape is qua glans nog niet helemaal naar mijn zin, misschien ga ik het nog polijsten.
Ik heb al een proefstukje gemaakt, en dat ziet er al beter uit, nu is het nog de vraag hoelang de glans blijft.
Heeft iemand hier ervaring mee?

mvg Pascal.

Hoi Pascall.

Volgens mijn echtgenote om de glans er op te houden.
Afwassen met azijn of amoniak, beetje verdund met lauw water.
Nadien een laklaagje overleggen en het blijft altijd glanzend.

Johan.

Johan.

Even een proefje gemaakt, maar het resultaat was in dit geval nihil.
Bedankt voor de in poet.

Mvg Pascal.

Er bestaan natuurlijk chrome bumperpoetsmiddelen etc in autopoetsmiddelenland.
High Polish wil ook wel lukken met Commandant 5. Flink poetsen. Vroeger kreeg ik het stuurtje van m'n racefietsje behoorlijk ermee aan het glimmen. Was je wel even aan het rammen. Poetsen met katoen. De hoge finish haal je makkelijker machinaal. Hier niet aan de orde. Zulke vlakken gaan met een Dremel ook niet lukken. Kan het te heet worden.

Wil je het juist weer wat matter, dan kan je met Brillo (staalwol en zeep) aan de slag. Staalwol schuurt behoorlijk... niet te lang.

Wel opletten dat je de zaak niet aan flarden poetst. Ach... Al getest met Brillo?
Eigenlijk voor messing en koper... maar het zuur in het middeltje haalt ook het oxide huidje tijdelijk weg bij aluminium.

De high glos van het aluminium in het echt is eigenlijk ook een beetje gezichtsbedrog.

Hoi Pacall.

Das jammer om te horen.
Zal tegen mijn vrouw zeggen dat ze voortaan beter naar Tante Kaat moet luisteren.

En inderdaad, zo'n alu echt toestel valt van kortbij gezien fel tegen.
Wij vergapen ons teveel aan toestellen op luchtshows.
Deze worden telkens gepoetst.

Johan.

Back