Klassieke S-spant als zeilend RC model

Omlooplijnspanner

Jan-Willem, als spanner heb ik aanvankelijk gedacht aan een geleiderol aan een veer/schockcord die de omlooplijn zijdelings wegtrekt/spant.

Geert, jouw systeem heeft veel weg van waar ik mee bezig ben, de spanveer had ik nog niet aan gedacht (zie boven) maar wellicht dat ik daar ook mee ga experimenteren.

Rexonamen, bedoel je dat voorwaarde voor goed functioneren is dat de schoten parallel aan de omlooplijn dienen te liggen?

full

PS Gewichtbesparingstip voor wedstrijdzeilers: stelen van de tandenborstels inkorten :D

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja , dat ook , maar zoals jullie iets bouwen ,OK maar je zult het eerst grondig moeten testen door aan de schoten te trekken(omhoog/omlaag bak/stuurboord) en niet zo mooi rechtstandig als de werkbank is zoals nu is trek je direct de omloop v/d trommel , want , het belangrijkste is nogmaals omloop zo dun mogelijk touw (dubbelt niet zo gauw o/d trommel) je schoot lijnen los op de omloop knoopje haakje(oogje) knoopje zul je zien werkt veel mooier . d`r is hier meer over gesproken kijk eens in andere draadjes zul je iets anders zien .
Vergeten, als de schoot onverhoopt ergens verstrikt zit zal dit veertje (totaal) geen functie hebben en mischien totaal uit elkaar getrokken worden , want je hebt er geen zicht over wat er gebeurt,nu op de tafel wel , maar dat is mijn mening.

ps gewichtbesparing voor wedstrijd zeilers is maar 1 onderbroek en geen toilet,

bouwversl/ starlet pagina 10

Laatst bewerkt:
Dit werkt!! niet en zo tezien ook niet met gevaren ,tja droog test werkt alles , de schoten trekken de omloop omhoog en rukt de omloop v/d trommel , plus je touw is dik wat ook dubbeld op de trommel en dat vangt dat veertje niet op ,een oplossing is de omloop lijn in een buisje telaten lopen waar ook de schoot aan zit , en de omloop tordeerd wikkelt je schoten omheen .

gr rexonamen

Wat weet jij van mijn boot dat ik niet weet?

:squarewink: dat zie je na 40jaar modelbouw en puur zeilende modelen maakt , onze leermeester was~"J Clobus"; minisail nl /eurosail nl. je ook op die site`s kijken ,
En wat betreft winch systeem deze ontwikkeling komt uit onze groep en na 40j wordt het gebruikt en verbetert, :halfrobot:

gr rexonamen

Potdeksel, handgrepen en kuipranden

Handgrepen op kajuitdag en bij kajuitingang,
kuipranden beginnen vorm te krijgen,
potdeksel aangebracht

full
full
full

Nu ik de kuipranden zie herken ik dit jachtje, 12 j geleden heb ik afscheid genomen van een vriend die een dergelijk jachtje bezat.
Denk ongeveer 7.6 m lang, de opbouw was nogal fors in verhouding tot de rest maar dat is normaal als je stahoogte wil op een ouder type jacht van die lengte met een laag vrij boord.
Deze had naast een kleine diesel een zelf geinstalleerde elektrische aandrijving 24 V startmotor van een vrachtwagen. Ook een windgenerator in de mast, de 2 blad schroef diameter 80 cm heb ik in hout en epoxy nog voor hem gemaakt, het balanceren van de schroef heeft hem nog heel wat werk bezorgt. Met licht weer en de elek motor lichtjes bij zie ik nog altijd het gezicht van de schipper van een X 9.9 die we langzaam inhaalden, toen we ter hoogte waren hebben we hem uit zijn lijden geholpen en verteld dat de elektro bijstond :p

Met handgrepen op je jacht hou je goede grip op je werk...
Nu effe serieus, ziet er schitterend uit, knap strak die lijnen.

Je gaat nog steeds als een speer Johan! Ik ben een stille volger, het ziet er netjes uit!

Wat betreft je zeilbediening heb ik geen onderbouwde mening, wel denk ik dat de plank tussen het katrol en de servo wel wat stijfheid kan gebruiken (een latje er dwars op om de uiterste vezelafstand te vergroten).

Hebben beide schoten dezelfde travel?

Succes met bouwen!

Wat betreft je zeilbediening heb ik geen onderbouwde mening, wel denk ik dat de plank tussen het katrol en de servo wel wat stijfheid kan gebruiken (een latje er dwars op om de uiterste vezelafstand te vergroten).

Goede raad opgevolgd, gelijk een mooie plaats voor de twee schakelaars. Een voor de ontvanger/stuurservo, de ander voor de zeillier. De bedoeling is de schoot van zowel grootzeil als fok door dezelfde zeilwinch te laten bedienen, denk daarbij aan een systeem waarbij beide schoten naar de kuip gaan.

full

full
full
full

Hallo Johan,

Houders met veertjes voor losse batterijen hebben aan boord van een betrouwbaar werkend model niks te zoeken, gebruik gesoldeerde pakketjes, die maar één stekkertje hebben.

Je zult altijd wat vocht binnen krijgen, al was het maar via de natte schoten, de contacten zullen oxideren en op een goede dag verdwijnt je model aan de horizon omdat je ontvanger uitvalt door stroomgebrek...

Lieren trekken over het algemeen méér stroom dan zeilservo's, ik gebruik een 2S lipo van 4000mAh en een UBEC die de ontvanger en servo van 6V voorziet, werkt langer en beter dan penlights in een houder.

Groeten, Jan.

Kuipranden in vorm gebogen en verlijmd

Inmiddels zijn de kuipranden gebogen met heet water zetten in de juiste vorm, na drogen verlijmd rondom de kuip.

full
full
full

Verlijmen berghout en schootklampen

Berghouten aangebracht,
klampen op het voor en achterdek
en klampen aan de kuipranden.

Foto's spreken voor zich ...

full

full

full
full

full

Sierstandaard

Tot nog toe heeft de klassieke S-spant op een ruwhouten standaard gestaan, nu het houtwerk aan dek, kuip en kajuitopbouw de voltooiing nadert tijd voor een sierstandaard waarop het model zal komen te staan. Overigens hout met 'een verhaal': de mahoniehouten latten hebben jarenlang dienst gedaan op mijn 1:1 zeilboot in de kajuit, de mahoniehouten staanders zijn gemaakt van een aangespoeld stuk hout langs het IJsselmeer. Aan de vorm te zien uit een voorpiek van een zeiljacht. De eerste indruk was verweerd hout met afgebladerde blanke lak, maar in de kern vermoedde ik kwaliteit .... En dat bleek waar! Straks zal het een prachtig blank gelakt pronkstuk zijn!

full
full

Hallo Johan,

Als ik jou was, zou ik ook nog een roerblad voorbereiden dan minstens een keer zo groot is, je hebt namelijk kans, dat een roerblad, dat optisch in verhouding met de rest is, gewoon te klein zal blijken voor toepassing op een schaalmodel (de boot zal amper naar het roer luisteren en domweg verder zeilen op de oude koers, tot je de zeilvoering aanpast tijdens het roer geven).

Groeten, Jan.

Denk dat dit roerblad ook te klein is, optisch mooi maar zal niet veel invloed hebben op de koers. Dit soort schepen zijn 1:1 al traag op het roer. Zoals Jan al aangeeft, maak in ieder geval een 2e roer om mee te zeilen.

Back