Klauwplaat Unimat

Beste Allen,

Ik ben de laatste tijd steeds meer op zoek naar een Unimat 3 voor de hobby, maar een ding kan ik niet ontcijferen.

Het gaat namelijk om de klauwplaat. Bij "echte" draaibanken hebben deze namelijk binnen en buitenbekken om verschillende diameters materiaal vast te kunnen pakken. Nu zag/las ik op internet dat d.m.v. buitenbekken de Unimat materiaal van 50mm rond vast kan pakken.

Echter kan ik ze nergens te koop aangeboden vinden. Nu zag ik wel een foto van een klauwplaat met daarin de bekken gewoon omgedraaid... Ik kom er echt niet uit of er nou aparte buitenbekken bestaan of dat dat de normale zijn welke zijn omgekeerd, of dat degene met buitenbekken ze zelf heeft gemaakt.

Hopelijk kan een van jullie mij hiermee helpen. Kom er namelijk echt niet uit...:confused:

Alvast Bedankt,
Japie

bekken

Beste Allen,

Ik ben de laatste tijd steeds meer op zoek naar een Unimat 3 voor de hobby, maar een ding kan ik niet ontcijferen.

Het gaat namelijk om de klauwplaat. Bij "echte" draaibanken hebben deze namelijk binnen en buitenbekken om verschillende diameters materiaal vast te kunnen pakken. Nu zag/las ik op internet dat d.m.v. buitenbekken de Unimat materiaal van 50mm rond vast kan pakken.

Echter kan ik ze nergens te koop aangeboden vinden. Nu zag ik wel een foto van een klauwplaat met daarin de bekken gewoon omgedraaid... Ik kom er echt niet uit of er nou aparte buitenbekken bestaan of dat dat de normale zijn welke zijn omgekeerd, of dat degene met buitenbekken ze zelf heeft gemaakt.

Hopelijk kan een van jullie mij hiermee helpen. Kom er namelijk echt niet uit...:confused:

Alvast Bedankt,
Japie

Hallo Japie er zijn 2 soorten bekken die je dan moet wisselen,misschien heeft Buitelaar in Gouda deze wel.

Heb zelf geen unimat gehad maar soort gelijk en daar kon je de bekken zelf omdraaien.
Die kon je dan gebruiken voor binnen en buiten.

Hier vind je wat meer uitleg over de Unimat 3 en vele andere banken , daar spreken ze toch van binnen en buitenbekken
Page Title
Groeten Jef

Gewoonlijk zijn de bekken aan een zijde ligt hol en aan de andere ligt bol vervolgens loopt het ene type traps gewijs af naar binen het andere type loop traps af naar buiten
nu zal de bole en hole kant bij klijnere draaibanken veel minder sterk zichtbaar zijn dan bij de grote jonjens maar het blijft een feit dat als het al mogelijk is de klemen om te draaien de kleming ver van idiaal zal zij

Dat klopt,alleen zijn ze bij die hele kleine klauwplaatjes niet hol
maar aan beide zijden bol.
Daardoor kun je de bekken dus wel omkeren

Dat was bij het draaibankje wat ik heb gehad.

De originele bekjes van het originele emco plaatje kunnen zowel binnen als buiten iets opspannen, zijn dus omkeerbaar. Het is een beetje een matig plaatje, echt voor klein werk. HBM heeft een iets groter plaatje, m14 keer 1, dat past ook perfect, eveneens met omkeerbekken, die is wat steviger.

50 rond of groter is veel voor een u3. Het kan wel, maar matig. Het dingetje is daar niet voor he, ik gebruik het zelf al jaren voor heel klein werk, oliepotjes, asjes, mini-lagertjes etc etc. Het is allemaal met riempjes, bij grote belasting rekken die uit en wordt het een drama. Ook die motor kan daar slecht tegen, wordt snel erg heet met risico op verbranding. Let op daar mee, emco u3 motor is een kostbaar iets, je komt er niet makkelijk aan.

Alles wat m14 keer 1 is past er trouwens op, ik heb er ook hele mooie 4 klauwtjes bij.

Groet, Monster Diesel.

(ik kan lezen en schrijven met de u3, als je nog hulp nodig hebt....)

Hallo Japie,

De bekken van een Unimat 3 kun je omkeren, jewisselt bek 3 met 1 en 2 blijft 2 en 1 in 3 er staan nummers op de bekken en op de Klauwplaat.
wat wel een probleem is dat emco de kleine draaibanken niet meer maakt,
maar de firma VDH in Utrecht levert nog wel enkele onderdelen. Op hun site vdhbv.nl is onder oude emco machines een lijst van nog leverbare onderdelen.

Gr. Imre

Hallo Allemaal,

Wow, bedankt voor de vele en snelle antwoorden, waar ik zeker wat aan heb gehad. Baggeraar, er staan er meerdere op internet op bijvoorbeeld Marktplaats, maar op de een of andere manier heb ik nog steeds niet de perfecte voorbij zien komen, dus ik wacht nog even. Waar ben jij degene die jij vond tegengekomen als ik vragen mag?

Overigens voor Monster Diesel, het probleem is dat ik op het werk een Colchester Mastiff 1400 heb, met een enorme draaidiameter en flink bed, waarop ik bijna alles draai. Nu is het voor het fijnere werk, zoals inderdaad asje, poelies, pinnetjes, zuigertjes, cilindertjes voor kleinere motoren, aangezien dat op die grote bank al snel lastig wordt ivm kracht en "backlash" in de spindels die dan in verhouding te groot wordt om lekker te werken.

Hartelijk bedankt allemaal, ben verbaast over de vele antwoorden!

Monster Diesel, zou jij mij kunnen vertellen wat de afstand is tussen klauwplaat en puntje van de boorkop? Op de ene site staat dit, op de andere dat, en enige zekerheid is wel fijn bij zo een investering.

Ook de motor, deze wordt warm bij het draaien, maar ook dusdanig warm dat er pauzes ingelast moeten worden? Natuurlijk bij normale belasting, geen enorme aanzet en superhoge snelheden

Hallo Japie,
Ik heb even gemeten op mijn Unimat3 de afstand tussen de klauwplaat en de boorkop is met dichtgedraaide boorkopbekken 14,5cm tussen de klauwen en de boorkop is dat 13,5 cm.
Over dat warm worden van de motor in de handleiding staat dat hij niet langer als 8 minuten continue mag worden gebruikt.
Hoop dat je hier wat aan hebt.

Gr. Imre

Heb er zeker wat aan Imre, hartelijk dank!
Hoewel ik aan de ene kant de machine ideaal vind om thuis mee te beginnen en de perfecte maat is voor het kleinere gerommel waar ik van houd, zijn er ook weer minpunten zoals de motor en de stevigheid van de freeskolom...

Kan mijn beslissing maar niet definitief maken, misschien dat jullie nog andere inzichten hebben? De machines bij VDH en Buitelaar ken ik allemaal wel, maar lijkt mij net iets te "chinees" aangezien ik beter ken en gewend ben....

Alvast bedankt,
Japie

Het is ook hobbyspul dan voelt het al gauw gammel aan.
Maar een unimat is ook heel erg klein vooral als je op het werk achter
grote draaibank staat.
Je kunt ook nog naar een Emco compact 5 kijken kan iets meer en zover ik weet
zit er een betere motor achter die niet te heet word.
Het is net wat steviger en is voor in huis om mee te beginnen een mooi draaibankje.

Daar ga ik zeker even achteraan. Alhoewel ze meer kosten lijken ze inderdaad wat sterker. Vooral het feit dat de motor "goed" is is een fijn iets.

Heb zelf al jaren een Emco compact 5 staan.
Heel fijne machine!
Ook nog van alles voor te koop.
Grote plus van Compact 5 is dat deze nog gewoon te verplaatsen is.

Japie,

is een Optimum niet wat voor je?

Ik geef nu een welgemeend advies en tip door die ik van iemand kreeg ;):p?

Tja, het probleem is dat ik bekend ben met veel soorten gereedschap en toch vaak merk dat het Chinese het niet helemaal is.

Nu wil ik hiermee eenmalig een goede aanschaf doen, zo is er veel te lezen dat de Chinese apparaten met wat werk ook goed zijn, maar ik ben bang dat ik mij toch ga irriteren aan de kleine negatieve punten. Ben namelijk enigszins perfectionist....

Back