Klein probleempje Robbe ASW-15 wie weet het?

Hallo ik heb de Robbe ASW-15 zwever,en ben er enkele malen mee weg geweest,hij vliegt prima en ben er op zich vrij tevreden mee.

Echter heb ik 1 probleem,en denk dat het ergens ligt aan de instelling van mijn servo.(Graupner MX12 2,4 Ghz Hott)

De motor heeft niet een mooie contstant snelheid varrieert in toeren,echter niet heel veel maar wel hoorbaar.
Als ik de knuppel bv helemaal full throttle geef loopt hij weer net wat minder hard en als ik hem ietsjes terug neem loopt hij harder.

Ook loopt de regeling niet mooi linear,de stap van 0 naar full is slecht te regelen.

ik heb al het een en ander geprobeerd met de % te veranderen van de betreffende servo.

Als ik hem op mijn andere zender/ontvanger aansluit loopt de regeling wel mooi linear en constant (oude 35 Mhz )

iemand mischien een ideetje

Groeten Mario

Laatst bewerkt:
Dat kan verschillende oorzaken hebben.

Gebruik je in de zender een gaskurve op het gaskanaal?
even nakijken of de curve liniear is
even nakijken of er niet ergens een draaiknop (max gas) is geactiveerd

De instellingen in de ESC kunnen ook niet goed staan
Misschien ontstaat er bij max gas wel `slip`in de motor.

Heb je trouwens de ESC wel opnieuw ingelezen op de nieuwe ontvanger of doe je dat met de ingelezen waarde van de oude zender/ontvanger set?

Succes met zoeken. Mvg. Richard

Sluit een servo aan op de betreffende ontvanger uitgang en kijk wat die doet bij verschillende standen van de stuurknuppel. Gebruik een lang of verlengd servoheveltje om de uitslagen goed te kunnen beoordelen. Desnoods even snel van dik karton een gradenboog fabrieken en die over de de uitgaande as, tussen servo en hevel bevestigen.

Slip zoals by a-synchrone motoren treedt niet op bij 'onze' PM BLDC motoren Richard, het systeem is iso-synchroon. Bij te zware belasting kan synchronisatie tussen motor en regelaar fout gaan: krijsend geluid en/of (vroeger) magneten die je om de oren vliegen.

Laatst bewerkt:
Even een vraag voor de Topicstarter:

We hebben het toch over een zwever met een electromoter?
Je schrijft nl. steeds over servo!!
Met een servo bestuur je een brandstofmoter, met een ESC bestuur je een electromoter.

Wat heb je nu precies?

Mvg. Richard

hoe lees ik de esc in? heb altijd met brandstof gevlogen en sinds kort met electro ;-)
en voorheen een europa sprint 35 mhz oud beesie en nu een mx12-hott is allemaal wel ff wennen :-)

maar wel superrrrrrrrrr mooi

BEn met de tips aan de gang geweest maar nog niet helemaal opgelost
ik heb in de settings de gascurve naar B gezet dit is linear het toerental is nu goed en constant alleen is mijn 100% nu ongeveer op de helft van de knuppel en daarboven doet hij niks

ook weer wat met de % getest maar nog niet goed gekregen

iemand nog een tip?

mario

In de handleiding van je regelaar lezen hoe je die calibreert. Meestal is dat zender aan, gas helemaal open, accu aansluiten in het vliegtuig, na een bepaald aantal piepjes gas dicht.

Maar ik zou eerst ook even kijken hoe een servo zich gedraagt als je die in kanaal 1 doet. Wel even je ESC er uit trekken en een losse ontvangeraccu aansluiten.

Het is deels of volledig de timing.
Die staat te laag.
Wat heb je voor motor en regelaar (merk/type)
De motor zal misschien een buitenloper zijn dan moet de timing hoog staan ) rond de 15 graden moet voldoen.
Kijk daar eerst eens na voordat je verder met de zender gaat rommelen.

GJ

Waarschijnlijk is de pulstijd van de oude zender net even anders.
Met andere woorden, bij de 35mHz zender gaat de regelaar niet volgas waardoor de motor zijn toptoerental niet haalt, dus ook de hoge timing niet nodig heeft.
Ja, het is gissen en speculeren maar als je de spullen niet in je handen hebt is het lastig.

Het mooiste is als je de pulstijden kunt zien.
Je zou het met een servo kunnen bekijken, op de 2,4 zender zou de servo dan net iets verder uit moeten slaan.

(EDIT)
Ik lees net dat je de 2.4 zender ingesteld hebt op een lineaire curve.
Dus hij stond al op een ander type.
Misschien staat er nog wel meer fout.
Pak eens een nieuw leeg model in je zender en zet daar de regelaar eens op.
Dan zouden de basis instellingen goed moeten zijn en voorkom je dat er allerlei rare mixers en curves aanstaan.
Pas op, wel vliegtuig kiezen, geen heli!!!
Maar kijk ook even naar je timing, dat is toch ook wel belangrijk!

GJ

beste Arjan,

ook even inderdaad geprobeerd na je tip,maar hij geeft veel verschillende melodietjes,maar weet niet wanneer het gas terug moet.

helaas weet ik van de regelaar niet zo veel info.

het is een Robbe BL nmotor speed control max 18Amp bec 5V2A

zegt jou dat wat?

mario

Een MPX zender en een niet-MPX ontvanger, of een niet-MPX zender met een MPX ontvanger?

MPX heeft andere puls-breedtes dan 'de rest van de wereld'.
Daardoor zijn midden- en eindstanden afwijkend ...

Dirk

nee dat moet allemaal wel kloppen,
ik heb een handleiding gedownload van een robbe regelaar en dat eens bekeken,maar daar kan je toch wel het een en ander instellen pffff maar ik kan niet mijn regelaar vinden er staat ook niet veel op geschreven deze zit ingebouwd (van fabriek uit) ready to fly met een robbe BL speed control 18A 5Vbec2 meer staat er niet op er zitten ook geen jumpertjes op ik hoor wel inderdaad met piepjes als ik bv zender aanzet met vol gas en dan de spanning op de regelaar....

Back