klein vliegertje maken

• Topicstarter Topicstarter elladar
  • Startdatum Startdatum
E

elladar

Guest
hallo,
ik heb hier even een vraagje. Ik heb thuis nog een klein autotje liggen wat aangedreven is met 2 motortjes (1 motortje-> uit sturen dus niet met een magneet) nu was mijn vraag; als ik een rechte vleugel maak uit isemo(piepschuim) van een 20-25 cm lang en 5-6 cm breedt en 1 cm dik op die vleugel dan aan bijde kanten 1 motortje (even ver van elkaar) en ik zou dan de vleugel bevestigen op een zelfgemaakt rompje met daarin het chipje en het standaard batterijtje (zo'n kleintje van 1,5v) ofwel een AAA-batterijtje. Zou dat volgens jullie kunnen vliegen?

en dan de propellors zou ik die het beste kopen of gewoon zelf maken?
hoe zouden jullie die maken?

alvast bedankt

Hoi,

Mits de motortjes voldoende vermogen hebben en je een redelijke instelhoek op de vleugel hebt, ik begrijp dat je geen hoogteroer hebt, dan denk ik dat dit wel moet kunnen vliegen al zal het niet makkelijk zijn om het te besturen. De propjes kan je denk ik het beste kopen -> ingekorte Gunther propjes.Zorg dat je vluegelbelasting met dit systeem niet te hoog wordt, ca 15 tot 25 gram/dm2 oid.

Mark

ja heb ik gezien en gelezen maar dat is veel te ingewikkeld en toch nog tamelijk duur.
maar wat bedoel je met de juiste instelhoek van de vleugels?

Hoi,

Instelhoek is de hoek van de vleugels ten opzichte van de romp en het stabilo, de voorkant moet iets omhoog staan. Een graad of 4 tot 5. Anders klimt het vliegtuig niet weer uit zichzelf als ie een beetje naar beneden vliegt. Je hebt namelijk geen hoogteroer om dit te corrigeren

Mark

a oké
ik dacht dat als je je motor even op volle kracht zet dat hij dan vanzelf opnieuw zou klimmen

ah, ik ken iegenlijk niet zo veel van vliegtuigen, ik rij vooral met auto's
maar ik wou dit gewoon even voor de fun maken

Hoi,

Bereid je er dan maar op voor dat dit (zeker op deze manier zo zonder roeren) een stukje lastiger is als auto's, maar t is in ieder geval erg leuk om het eens uit te proberen. Veel succes ermee.

Mark

even een vraagje, ik heb nog een klein stukje printplaat voor de vertaging te maken of een stukje dik plastic maar hoe maken jullie de printplaat kleiner want die is namelijk iets te groot, met een tang?
en hoe wordt die printplaat bevestigd aan het vliegtuigje want de romp is eig. toch maar een rond buisje?
ik heb mijn vliegertje gebazeert op dat van Joost

oké bedankt ik ga dadelijk eens proberen
en van de tweede motor die ik nog heb ga ik proberen een mini servootje te maken

de servo is klaar=> een motortje met 2 draadjes (ijzer) die bevestigd worden aan de kleppen(weet juiste naam niet :? ) voor te sturen

en nu ga ik een motortje halen uit een cd-rom lezer maar nu is mijn vraag welk voltage moet ik daar op zetten?

elladar zei:
en nu ga ik een motortje halen uit een cd-rom lezer maar nu is mijn vraag welk voltage moet ik daar op zetten?
motortje uit cd-rom lezer?? Ik heb zo'n 25 CD-ROM spelers uit elkaar gesloopt, en heb nog geen 1 motortje gevonden wat geschikt is als aandrijving.
Bovendien weegt 1 zo'n motortje 5× meer dan mijn vliegtuigje... :roll:
Gaat dus niet werken, hou het licht!

Zit er in het autootje niet nog zo'n motortje? Met een diameter van ca. 6mm... vertragen (vertraging uit auto?), prop eraan, en je hebt een aandrijving van ca. 3 grm

elladar zei:
ik heb mijn vliegertje gebazeert op dat van Joost
En die van mij is gebasseerd op de Quick Junior
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?s=&threadid=140654

dat is juist het probleem; dacht dat het tweede motortje in de auto nog goed was maar helaas dus heb nu nog maar één motortje en dat gebruik ik momenteel als servo
even een ander autotje zoeken
of heeft er nog iemand zo een kleintje liggen?

joost ik had ook gelezen dat je de fets had verrandert maar is dat echt nodig? en dan nog even over de batterijen? ik heb twee 1,2 volt batterijtjes (die standaard in de auto zit) is dat goed of moet dat iets anders zijn (zijn 100mAh elk)

Je gebruikt een motortje als servo? Vrees dat er nogal wat stroom gaat lopen dan :( bovendien vindt je motortje dit niet leuk.
Een klein stuurspoeltje zal beter zijn.

2 1.2V cellen.. het kan wel, maar is weer een stuk zwaarder dan een LiPo accutje. Bij gebruik van deze accu zou ik het model iets groter maken.

de Fets heb ik vervangen zodat ik meer stroom kan schakelen. Afhankelijk van de door jouw gekozen aandrijving moet je kijken of dat bij jou ook nodig is.

a oké zo een lipo accutje kost dat veel? ik heb nu een spanwijde van 25 cm(vanvoor) en aan elke kant nog 1.5 cm maar dat steekt omhoog en vanachter een spanwijde van 15 cm

en zo een spoeltje hoe zou ik dat het beste maken? ik dacht een koperdraadje oprollen rond een buisje (van een rietje ongeveer 4 mm diameter) en hoe dan met het magneetje?

Back