Klein vraagje - afstellen swashplate (Belt CP)

• Topicstarter Topicstarter Frank Bos
  • Startdatum Startdatum
F

Frank Bos

Guest
Hallo, nadat ik mijn heli een tijd in een hoek heb laten liggen, ben ik er weer verder mee gegaan. Dit omdat ik eerst steeds problemen had met hele erge afwijkingen nadat ik mijn servo's had vervangen (die namelijk gelijk kapot waren gegaan + maingear, waar nog steeds geen duidelijke oorzaak voor is).

Nu heb ik mijn swash plate helemaal vlak staan, maar toch heeft het een afwijking naar links toe. Ik vraag me af hoe dit komt. Mag ik dan eigenlijk de swashplate meer naar rechts toe afstellen? Of wat moet ik doen? De trimmer heeft geen nut, want daarvoor is de afwijking te groot.

Frank

hoi hoi,

Het is normaal dat wanneer je swashplate horizontaal staat de heli nog iets afwijking heeft, dit zou echter niet zoveel moeten zijn dat je dit niet bij kunt trimmen.

Kijk even of je paddles gelijk staan aan de paddle control hevels aan de kop.

Groet Guus

Ben je dit buiten aan het uittrimmen? zoja, lekker in het midden laten met de swashplate horizontaal.. wind op een heli is niet weg te trimmen namelijk, ookal is het maar een miniscuul beetje.. just live with it..

Een heli zal nooit op 1 plek blijven hangen.
Zodra je uit de downwash van de rotor bent gestegen( ong. 1 meter met een 450), zal hij als je hem vlak legt in een hover, maximaal een paar seconden redelijk vlak blijven.
Kortom, sturen en heel veel oefenen.
Gaat hij gelijk als een dolle in een bepaalde richting, dan moet je hem goed afstellen.

Ik heb hem een klein beetje afgesteld naar links toe. Nu is de swashplate nog steeds eigenlijk vlak. Het is heel moeilijk om het precies te zien.
Verder bleek dus het grooste probleem te zijn dat ik hem verder van de grond af moest krijgen. Nu ik hem hoger heb laten vliegen is het probleem weg nu.
Zie ook dit topic

Bedankt voor jullie hulp!

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi frank,

Dit heet tailrotor drift. het best is een beetje tegen sturen/afstellen.

Bij sommige echte heli's is zelfs de hele main rotor head schuin geplaatst om dit tegen te gaan.

Back