{kleinbouwverslag} zelfbouw plank

• Topicstarter Topicstarter barthezzo
  • Startdatum Startdatum
B

barthezzo

Guest
hallo allemaal,
ik keek al een paar weken uit naar een vleugeltje, dus ik dacht gister ik ga maar eens beginnen 1tje te bouwen,
ik heb een beetje naar verschillende vleugeltjes gekeken zoals de Zagi en de Weasel.
van die 2 modellen heb ik mijn eigen combinatie gemaakt.

[setupje :P ]
-2 x 5grams servo's
-1 x 4 kanaals ontvanger
-4 x AAA1000maH. cellen.

eerst begonnen met de tekening te schetsen:

dsc00468ow5.jpg

ik wilde de vleugel maken met 2 stukken 6 mm depron op elkaar en dan in profiel schuren.

eerst heb ik alle onderdelen uitgesneden uit depron en de 2 stukken 6mm depron voor de vleugel op elkaar gelijmd.

dsc00473fj0.jpg

voor de stevigheid wilde ik er een koolstof liger in maken,
eerst een gleuf geschuurd/gesneden en toen de liger er in gelijmd.

dsc00476yd3.jpg

na het uitdrogen van de lijm, moest de vleugel nog in profiel geschuurd worden,
daar was ik het langst mee bezig:

dsc00477si7.jpg

de vleugeltippen en de vin nog wat bijgeschuurd en toen er opgelijmd.

dit is het voorlopige eindresultaat, overmorgen krijg ik de setup binnen zodat alles in gebouwd word.

dsc00479ly5.jpg

[WORD VERVOLGD] tips en commetaar zijn welkom :D

Bart van Staveren

barthezzo zei:
na het uitdrogen van de lijm, moest de vleugel nog in profiel geschuurd worden,
daar was ik het langt mee bezig:

dsc00477si7.jpg

Er zit dus profiel in :wink:

Leuk ding! succes met de rest van de bouw :)

ja er zit inderdaad profiel in,
vandaag alle benodigd heden binnen gehad van Rc Technics :D dus er zitten al 2 servo's en een ontvanger in, ik denk dat ik voor de 4cellen accu een neusje moet gaan maken een soort doosje,
(net als bij de Weasel)
heeft iemand tips of iets hoe ik dat mooi zou kunenn maken?

groetjssss
Bart(hezzo)

nog effe over dat profiel. Je 'plank' moet een profiel hebben met reflex, of een S-slag. Anders is ie moeilijk bestuurbaar.
Je kunt dat al voor elkaar krijgen als je elevons hebt over de gehele lengte.

Leon

(4 AAA celletjes in de lengte, bij de LE van de vleugel?)

Bart, dat ziet er al goed uit. Voor die reflex of die S-slag je rolroertjes gewoon een milimeter of 3 omhoog zetten als de neutraal stand.

Hier een online programma dat ik ook altijd gebruik om het zwaartepunt te berekenen. neem dan wel voor een vliegende vleugel als dit 20% van het MAC als het zwaartepunt.

Nu nog een leuke naam bedenken en vliegen met die hap. :wink:

bedankt Theo,
ik zal jullie tips gebruiken!
weet iemand een leuke naam?
:D

owja en is het nou verstandig om een neusje er op te maken?
voor de accu?

groetjes
Bart

barthezzo zei:
owja en is het nou verstandig om een neusje er op te maken? voor de accu?
Dat hangt van het zwaartepunt af. Als je het accutje in de vleugel kwijt kunt is dat natuurlijk het mooiste, maar extra lood wil je natuurlijk niet.
Proberen dus...

oke bedankt!

het is nou verstandiger om de elerons van balsa te maken of gewoon de uitgesneden depron elerons?
groetjes!

tja, dus daar is wat je moet beslissen, ga je voor weinig lood in de neus dan moet je depron nemen, maar depron is sterk zat hoor, op mijn zagi zitten 6mm depron flaps, en die houden het goed uit(wel volledig met vezelband versterkt)

Airbus zei:
Ziet er leuk uit, maar zit er een profiel in?
anders denk ik dat ie snel beneden ligt...
Het is een wijdverbreid misverstand dat een vleugel profiel nodig heeft om lift te genereren.
Okee, hij kan een groter snelheidsgebied aan als-ie profiel heeft, en het rendement is ongetwijfeld beter. Maar een lichte zwever met een 3mm depron vleugel kan best vliegen. (En gemotoriseerd is het al helemaal geen punt).

Ik vind 'm leuk Bart... alleen, ik zou (in hetzelfde genre) de DizzyBird gekozen hebben. Is net zo weinig werk (wat meer plakken & snijden maar een stuk minder schuren!) met het voordeel dat je de electronica in de vleugel kan opbergen...

ik heb er een Koolstof liger in gemaakt,
zo is hij echt heel sterk!
Morgen als het niet regent even maiden-flight doen:D
morgen komt er dus een foto van uiteindelijke Plank en mischien Vlucht foto :D

Tot morgen :-)

Back