Kleine magneetschakelaar

Ik ben voor een Duikboot (O-13, bouwverslag in „duikboten“) pp Ziel naar een (zeer) kleine magneetschakelaar.

moet door de romp (enkele centimeters) an en uitgeschakeld worden mbv een magneet

schakelen van 12V ongeveer 5A Max

relais perfect (geen stroomgebruik bij uit), maar een beetje stroomgebruik is OK want binnenin de boot is toch een gewone schakelaar


Ik ben geen ster in elektronica, maar met een schakeling en componenten kan ik wel iets maken. Heb gezocht naar commerciële, maar vind of forse schakelaars, of waar de magneet in direct contact moet komen.
 
zoek eens naar een rietrelais, is een glazen buisje waarbij je met een kleine magneet het contact sluit.
groet Piet
 
In een rietcontact zit toch vloeistof?
Dat kan toch niet bij een boot die schommelt?
Of heb je meerdere soorten?
 
Een reed relais was ook het eerste waar ik aan dacht. Helaas is er een probleem, twee eigenlijk.

Het eerste probleem is dat veruit de meeste, zo niet alle kleine reed contacten (dat is een beter naam) kunnen niet meer dan een paar honderd milli Ampère schakelen. Je moet dan denken aan 50mA tot 300mA. Reed contacten die 5A kunnen schakelen zijn nogal flinke dingen en kosten ook een lieve duit. DIT voorbeeld heb ik zo snel even gevonden.

Het tweede probleem is dat de magneet redelijk dichtbij het reed contact moet worden gehouden om die te activeren. Een afstand van een paar centimeter zal je niet halen, meestal kom je niet verder dan 5mm. Heel misschien haal je 10mm met een heel sterke magneet maar daar heb ik een hard hoofd in.

@Bertus. In een Reed contact zit geen vloeistof. Een reed contact is een gesloten (meestal glazen) buisje. In de uiteinden is een metalen contact gesmolten. Het buisje is meestal gevuld met een edel gas (argon). De contacten raken elkaar net niet. Als je een magneet bij één van de contacten houdt zal dat contact magnetisch worden en zullen de contacten elkaar aantrekken en sluiten.
Ik denk dat je in de war bent met een kwik schakelaar. ;)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt Ernst,

Die grote reed is een gedachte, als ik hem dichtbij de scheepshuid kan plaatsen. Zou dan een “normally open” moeten zijn.

je hebt gelijk - ik heb kleine reed contacten gebruikt bij kleine stromen en korte afstanden. Wat een mogelijkheid zou zijn is een reedcontact aan een kabeltje dichtbij de scheepshuid, en die moet dan een relais omschakelen. Ik weet echter niet welk klein relais en hoe die te schakelen.
 
Bedankt voor je uitleg Ernst.
Ik dacht tijd dat er kwik in zat.
Weer wat geleerd.
 
Misschien, maar zoek wel de juiste mosfet voor jouw toepassing. Niet alleen moet hij de stroom die er gaat lopen makkelijk kunnen verwerken. Ook de gatespanning moet kloppen. Als je een mosfet hebt die pas volledig geleid bij 15V op de gate dan zal die nooit volledig geleiden maar een beetje weerstand blijven houden. Dat betekent verlies en daar wordt de fet warm of zelfs heet van.

@Bertus.
Ik heb niet 100% de waarheid verteld. :oops:
Er bestaan inderdaad reed contacten waar een klein beetje kwik in zit. Dat kwik wordt gebruikt om de contacten "nat" te houden. Het kwik vormt een soort van druppeltje om het contact als het gesloten wordt. De kwik zorgt voor een lagere contact weerstand.

full


Op de bovenstaande foto zie je een aantal soorten reed relais en reed contacten die ik heb liggen. De twee glazen buisjes in het midden zijn reed contacten.
De linker (groene) is een gewoon reed contact wat hier bruikbaar kan zijn.
De rechter, de grootste, is een reed contact met "natte" contacten. Het is een "om" schakelaar dus met een verbreek en een maak contact. Als ik het me goed herinner is die afkomstig uit een heel oude telefoon centrale. De montage richting van dat contact is heel belangrijk. Als je hem op z'n kop monteert zal het kwik voor een constante verbinding tussen de contacten zorgen.
Al de andere "blokjes" zijn reed relais. Daar zit dus zo'n (glazen) buisje in met een spoeltje er omheen gewikkeld. Als je stroom door dat spoeltje laat lopen krijg je een elektromagneet en sluit het reed contact. Die plastic dingetjes kan je vaak ook van buiten af met een magneetje bedienen. Sommige niet want die hebben een metalen afscherming binnenin.
 
Een BUZ11 of een IRFZ44 werkt prima bij een 6v gate spanning, zeker als er maar 5A doorheen moet.
 
Wat Rick daar aangeeft is een MosFet met wat elektronica er omheen. In feite de schakeling die FreekS al als voorbeeld gaf.
Er wordt hier niet gebruik gemaakt van een reed contact maar een Hall sensor. Die sensors zijn duidelijk gevoeliger voor magnetisme dan een reed contact. Dit kan een heel goed bruikbare oplossing zijn.
Eigenlijk had ik daar zelf aan moeten denken maar dat heb ik niet. :confused:
Het enige nadeel dat ik zie is de prijs. Ik denk dat als je een beetje op het internet gaat zoeken dat je ze wel ergens goedkoper kan vinden.
 
@lecraM. Honderd procent met je eens. "Vroeger" deed ik niet anders. Het is echt een heerlijk gevoel als je iets bedenkt, een printje ontwerpt en daarna ook maakt. Dan de onderdelen kopen en alles in elkaar solderen. Dan is "het moment" daar, de eerste keer inschakelen. En dan werkt het, echt fantastisch. :D

Eerlijk gezegd ben ik een stuk "gemakkelijker" geworden en koop tegenwoordig liever dan zelf maken. :rolleyes:
Een belangrijke oorzaak is dat het verkrijgen van (de juiste) elektronica onderdelen een stuk lastiger is geworden. Er zijn veel onderdelen die niet vrij te koop zijn. Ze worden voor of door één specifieke fabrikant gemaakt en die verkoopt ze niet "los". Ook kan ik niet meer naar een elektronica winkeltje in de buurt gaan voor zeven weerstandjes, drie transistortjes, twee condensatoren en een elco. Meestal moet je ze in bulk kopen en dan zit je met 93 weerstandjes die je verder zelden meer nodig zal hebben. Hetzelfde geldt voor de overige onderdelen.
Nu heb ik het redelijk makkelijk want ik heb een behoorlijke groot assortiment "conventionele" onderdelen in de loop van 50 jaar verzameld maar toch betrap ik me er op dat ik sneller iets koop dan zelf maak. Meestal is wat je koopt minimaal de helft, meestal nog meer, kleiner en lichter. Als ik bijvoorbeeld naar die kleine ESC's kijk weet ik dat ik zo iets niet zelf zal kunnen maken, zeker niet voor de prijs waarvoor je ze kan kopen.
 
Eerste poging! Meteen raak!

een IRLZ34N mosfet, met 10k weerstand
Een PMC1496S reed switch (NO) en een LED als verbruiker. Op 5-12V werkt het goed, zonder aangegeven stroom als de reed het circuit onderbreekt.
IMG_0888.jpeg
 
Het kritieke punt zal zijn of ik die reed op een plek kan monteren waar hij door de huid en PVC buis van de boot geschakeld wordt. En of het geheel klein genoeg wordt. Kan nog steeds zijn dat ik die Zepsus koop.
 
De Zepsus is wat ingewikkelder en bevat 3 IC's plus een FET.
Voordat ik die gebruikte heb ik een ander stysteem gebruikt om de vaak matige kwaliteit van schakelaars te omzeilen.
Daarbij wordt de schakelaar met 'om' kontakten gebruikt om een FET te schakelen, maar er zit een hysterese in waardoor als de schakelaar 'aan' gezet wordt, de FET blijft geleiden ook als de schakelaar even geen of geen goed kontakt maakt. De FET gaat weer uit wanneer de schakelaar 'uit' gezet wordt, en blijft uit ook al is de uit stand van de schakelaar even of langer geen kontakt maakt.


Switch.gif

Dit levert een zeer betrouwbare electronische schakelaar op waarbij de schuif of toggle schakelaar met dunne draden op afstand van het vermogensdeel kan worden geplaatst.
De 'om' schakelaar kan ook worden uitgevoerd als twee reedschakelaars omdat ze maar even geactiveerd hoeven te worden waarna de uitgang in de gekozen stand (aan of uit) blijft tot dat de andere reed even wordt geactiveerd.
De bovenste FET is een kleine signaal P-kanaal FET, en de power FET is van het N-kanaal type waarvoor je naar behoefte een vrij kleine of heel zware kan nemen.
 
in Haarlem zit in de Heerenstraat een electronica/modelbouw winkel, deze heeft een enorm assortiment onderdelen voor electronica.
groet Piet
 
Hier de gesoldeerde versie, ik heb nog nooit zo snel een electronica project gedaan. De reed schakelaar nog op het breadboard via twee 10cm draadjes. Dan kan ik de beste plaats in de sub voor de reed vinden waar ik hem van buiten bereiken met magneet aan en uit schakelen kan. LED als verbruiker op het breadboard.

Magneet op de reed =uit, magneet wegnemen is aan.

nu nog een test met een zwaardere verbruiker bedenken.
IMG_0891.jpeg
IMG_0892.jpeg
 
Back
Top