Kleine Nurflügel: vliegt! (met klein buitenlopertje)

eric_laermans

Vriend van modelbouwforum.nl
PH-SAM
Al een tijdje ben ik op zoek naar een leuk vliegtuigje dat kan vliegen boven de kleine helling. In mijn omgeving zijn dijkjes alom tegenwoordig:

full

Laatst bewerkt door een moderator:
[mod]Overbodige quote verwijderd[/mod]

of hier een nurvleugeltje zal vliegen betwijfel ik ten zeerste!
als er al een gewoon iets zweven zal , is het een ELF dlgtje....

Ik heb verschillende websites afgespeurd waarvan een kleine selectie van een aantal leuke websites met mooi materiaal:

Modellbau Joost - Spezialist für FPV Modellflugzeuge aus EPP, EPS und Depron: Herzlich Willkommen
Speed Freeks - Dynamic Soaring & Electric 3D enthusiasts
EPP Flugmodelle Schtz Friedl Friedrich Schtz Oberkulm
Kuestenflieger
RC Modellbau Shop: Flugmodellbau, EPP-Modelle, Slowflyer, Brushless Regler, Lipo, Akkus, Servos
borjet - RC Ferngesteuerte Flugzeuge Modellbau Boot - Home

Uiteindelijk is de keuze gevallen op de Reptor van Modellbau Jost. Leuke afmetingen, niet duur en geschikt voor piepkleine hellinkjes met minder goede condities.

Ik ga met Firefox mee, zo'n dijkje heb je echt een superlicht hlg/dlgtje voor nodig. Daar blijft niet veel op hangen.
Schweissgut's minimax:
Pixel3.jpg

Heeft echt niet veel nodig om in de lucht te blijven maar zal het op zo'n dijkje nog niet redden denk ik.

Justus

persoonlijk zou ik geen nurvleugeltje kiezen, vanwege het vleugelprofiel.... in een gewoon toestel zit er nog wat draagkracht in het vleugelprofiel... een nurflugel is al heel andere koek... dan heb je toch al wat lift nodig...

Is de Reptor dan juist onvoldoende geschikt? Eerlijk gezegd heb ik me gebaseerd op het volgende filmpje:

Kanaal van Cyberjenne - YouTube

Dat is een heel ander soort helling dan op jouw foto, Wind van zee (of meer) komt heel anders 'aanwaaien' dan in de polder en zo'n strand draagt dus ook heel anders.
Gewoon proberen, ergste wat je kan overkomen is dat je niet zo heel erg lang in de lucht blijft.

Wat ik overigens wel grappig vind: Ik heb altijd gedacht dat piepschuim/epp/verpakkingsmateriaal vliegtuigjes veel lichter zijn dan vergelijkbaar balsa.....Maar die 1 meter reptor is dus geen gram lichter dan mijn minimax!
Verschil zal hem wel in crashbestendigheid zitten maar ja...ik bouw om te vliegen...niet om te crashen ;-)

Justus

Laatst bewerkt:
met de ELF dlg zit je op 100gram voor 1meter span.... veel minder ga je bv niet vinden....

begrijp me niet verkeerd.... het KAN wel met een nurflugel lukken, al heb ik er persoonlijk een minder goed oog in, wat slagen betreft...
met een vleugeltje kan je wel wat stunten, een elf bv niet.

het filmpje is idd niet vergelijkbaar met die dijk...
(overzeese wind is anders dan die over t land)

ook de hoogte van de helling is cruciaal.... (2meter hoger of lager is al een wereld van verschil)

je kan altijd zelf wat fabriceren met een plaat depron (en nurflugel profiel)
het ergste wat je kan overkomen is dat je naar beneden moet wandelen, en constateren dat het niet lukt!

Zowel ELF DLG, Thor, Hai I als MiniMax zijn stuk voor stuk prachtige modellen! Bedankt voor jullie zorgvuldig gekozen tips. Eerlijk gezegd had ik bij het beginnen van dit draadje al gekozen voor de Reptor (EPP), 100cm spanwijdte en streefgewicht 130gr dus de tijd zal leren of het goed zal vliegen. De prijs is netjes: 34,99€ incl lamineerfolie en verzendkosten nr NL.

Ik hoop dat je hem nog niet besteld heb ik heb de Reptor zelf gehad maar het is niet echt wat ik heb hem weg gegeven op de helling.
Er zijn wat dat betreft betere alternatieven, de Hai of nog leuker de Saly die laatste vliegt echt goed aan de helling.

Misschien nog een sugestie:
Modellbauvideos und mehr: Dizzy Bird
Heel makkelijk te maken, erg licht en toch behoorlijk sterk en kost bijna niets (1 plaat depron)
En vliegt uitstekend ook bij hele kleine omstandigheden.
Wat dat dijkje betreft: gewoon doen! (ikzeg doen!;)) Je merkt vanzelf wel of het wat is; hoe erg kan dat nou wezen.

Even een kleine update... (zie foto). Bedankt voor de ontzettend leuke tips. Aangezien ik graag low-profile bouw en het leuk vindt te experimenteren, heb ik gekozen voor de Dizzy Bird. Enkele jaren terug heb ik 'm al 'ns mogen bewonderen op de LVS.

Nu alleen nog de keuze voor de servo's. Zat te denken aan DYMOND D 60 S HT. Niet digitaal, niet de snelste servo, maar kan wel op 2s en dat vind ik een voordeel. Doen? Niet doen?

full

Leuk een Dizzy!
De mijne vloog ik altijd met twee simpele 9-grams servo's en dat ging prima. De ontvangeraccu bestond uit 4 kleine nihmcellen die ik uit een oplaadbare 9v accu haalde. Een kleine 2s lipo met BEC moet ook prima gaan.

Succes, ga het volgen!

Hoi Rick,
2s is de bedoeling, echter zonder BEC. De ontvanger kan het aan, de D60 zou volgens specs ook op 2s moeten kunnen functioneren... Wellicht heeft iemand hier ervaring mee?

Hoi Rick,
2s is de bedoeling, echter zonder BEC. De ontvanger kan het aan, de D60 zou volgens specs ook op 2s moeten kunnen functioneren... Wellicht heeft iemand hier ervaring mee?

Daimond servo'tjes kunnen idd op 7,4 V functioneren. Iemand van de club hier heeft dit ook zo aangesloten met zijn jeti ontvanger en twee micro servo's

Back