Hallo Eric,
Het vleugeltje is gebaseerd op een kleine Hacker Skyfighter zoals te koop bij
Conrad
Vervolgens heb ik hiervan een foto gezocht waar het model vrij vlak op staat en deze in autocad ingeladen.
Met de wetenschap dat de spanwijdte 540 bedraagt, heb ik de foto zo geschaald dat dit overeenkomt. Het feit dat de foto zo niet precies de juiste maten geeft ivm het perspectief neem ik voor lief.
Nu kun je in autocad vrij aardig alle maten en de vorm reconstrueren. Met de gegevens van de handleiding erbij kun je zo ook de positie van de servo's motor, prop en zwaartepunt bepalen.
Met deze gegevens heb ik de vorm twee maal uitgesneden uit 6mm depron. Eentje voor de boven en eentje voor de onderkant van de vleugelvorm. De onderste helft leg je nu voor je op de werkplank en hier plakje een strookje 6mm depron op van ongeveer 15mm breed waarbij je de bovenzijde een beetje afrond. Dit strookje lijm je op ongeveer 1/3 van de vleugel zodat deze in lijn loopt met de voorlijst. Daarna lijm je een plat stripje koolstof om de onderste helft te versterken zodat de vleugel wordt versterkt. Je kunt dit doen door een snee te maken met een stanleymes waarna het stripje er rechtop inlijmd.
Als dit allemaal klaar is kun je langs de randen en op het strookje CA aanbrengen en de bovenste helft eroverheen vouwen en langs de randen goed aandrukken tot alles droog is.
Nu netjes het 'profiel' versterken door de neuslijst en de achterlijst te schuren. Uiteindelijk heb ik hierbij de achterlijst (2x 6mm) teruggebracht naar 6 mm in totaal, zodat de apart gesneden ailerons precies mooi aansluiten. Ook deze worden trouwens nog verder geschuurd in lijn met het ontstane profiel.
Daarna nog 4 lagen schuim voor een motorsteuntje en gaten snijden voor de servo's (HXT500), Ontvanger en accu (Zippy 2s 350 mah). Aansturing gaat verder middels dunne koolstof staafjes en oude servo armpjes die als roerhoorntjes in de ailerons worden gelijmd middels epoxy of hot glue. Motor is de C10 van HK. Propje iets van 4,5x4 of op maat gesneden 6030.
Krimpkous zorg vervolgens voor de scharnierende verbinding tussen de stuurstang, servo en roerhevel.
Nu nog wat tape hier en daar en twee winglets (vorm puur op gevoel) aan de zijkant.
Vloog vanaf het begin eigenlijk erg leuk. Na de eerste vlucht nog 5 gram lood in de neus en toen was het helemaal fantastisch. Bij lage snelheid en scherpe bocht valt hij wat weg over de tippen, dus de snelheid moet er een beetje ingehouden worden. Verder eigenlijk alleen maar lol
De maten:
Nu heb ik hem zelf gebouwd met de heveljes aan de onderzijde. Als ik hem nog een keer zou maken, zou ik de servo's opnieuw aan de onderzijde plaatsen, maar de roerhevels langs de bovenzijde laten uitsteken.