Kleine Nurflügel: vliegt! (met klein buitenlopertje)

Eventjes update... bouwen met depron is erg leuk en gaat lekker snel. Nu maar hopen dat het vliegt. Heb uiteindelijk gekozen voor twee 'DS 1550 MG digital' servo'tjes, één 2s 350mAh LiPo en een BEC-systeempje.

Even wat foto's:

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Tof, hoe meer zielen hoe meer vreugd! Ik zal binnenkort eerst 'ns proberen of het inderdaad lukt om aan dit soort kleine hellinkjes te vliegen met windkracht 3 - 4. Als het met de Dizzy Bird lukt, dan zeker met de SALy :-).

Heb dit weekend ook een kleine depron nuri (540mm)gemaakt a la Hacker met C10 motortje en 2s350mah pakketje. Snel bouwen en plakken en vliegt fantastisch :)

Laatst bewerkt:
zekers! de saly is alleen nog op de bouwplank
alle triplex delen die zijn klaar maar de balsa delen moeten nog gevreest worden (ben nog bezig met de CAD files

@discus 2ct:

leuk modelletje!
welk profiel heb je gebruikt?

:ontopic: ;-)

@discus 2ct:

leuk modelletje!
welk profiel heb je gebruikt?

Geen idee, 6mm strip depron ongeveer op een derde van de vleugel gelijmd en de tweede helft daar overheen gevouwen en langs de randen gelijmd. Wel nog wat schuurwerk zodat de achterlijst samen weer 6mm vormt en de neuslijst mooi in het ontstane profiel meeloopt. Op (de) gok/gevoel dus :).

Intussen heerlijk gevlogen met de Dizzy Bird. Wat een heerlijk vleugeltje! Redelijk onverwoestbaar ook.

Verder is de Reptor Nurflügel ook af. Ik vond 'm erg nerveus op de hoogte, blijkt dat het zwaartepunt iets te ver naar achteren zat. Eindgewicht onder 200gram:

full

De vleugel heb ik zoveel mogelijk in tact gehouden:

full

@Discus2T:

Erg inspirerend vleugeltje... gemotoriseerd en wel. Heb je er misschien ook een filmpje van? En eventueel een bouwverslagje? Ik ben absoluut newby op vliegtuigengebied, vandaar mijn vragen...

Ik heb zelf nog een buitenloper liggen incl spinner geschikt voor klapprop en ik zoek nog een leuke bestemming. Een vliegende vleugel lijkt me wel erg leuk. Dit is de motor:

http://www.rctechnics.eu/221210-brushless-outrunner-1400kv-p-1694.html

(1400kV, 49gr buitenloper)

Ja, heb geprobeerd met de Dizzy te hellingzweven met windkracht 3 en redelijk zware Dizzy (180gr). Verder dan lange zweefvluchten ben ik niet gekomen, maar dat kan alles te maken hebben met mijn vliegkunsten en hellinginzicht. De Dizzy vliegt overigens erg gecontroleerd en blijft ook bij lage snelheden prima bestuurbaar.

Hallo Eric,

Het vleugeltje is gebaseerd op een kleine Hacker Skyfighter zoals te koop bij Conrad

Vervolgens heb ik hiervan een foto gezocht waar het model vrij vlak op staat en deze in autocad ingeladen.

Met de wetenschap dat de spanwijdte 540 bedraagt, heb ik de foto zo geschaald dat dit overeenkomt. Het feit dat de foto zo niet precies de juiste maten geeft ivm het perspectief neem ik voor lief.

Nu kun je in autocad vrij aardig alle maten en de vorm reconstrueren. Met de gegevens van de handleiding erbij kun je zo ook de positie van de servo's motor, prop en zwaartepunt bepalen.

Met deze gegevens heb ik de vorm twee maal uitgesneden uit 6mm depron. Eentje voor de boven en eentje voor de onderkant van de vleugelvorm. De onderste helft leg je nu voor je op de werkplank en hier plakje een strookje 6mm depron op van ongeveer 15mm breed waarbij je de bovenzijde een beetje afrond. Dit strookje lijm je op ongeveer 1/3 van de vleugel zodat deze in lijn loopt met de voorlijst. Daarna lijm je een plat stripje koolstof om de onderste helft te versterken zodat de vleugel wordt versterkt. Je kunt dit doen door een snee te maken met een stanleymes waarna het stripje er rechtop inlijmd.

Als dit allemaal klaar is kun je langs de randen en op het strookje CA aanbrengen en de bovenste helft eroverheen vouwen en langs de randen goed aandrukken tot alles droog is.

Nu netjes het 'profiel' versterken door de neuslijst en de achterlijst te schuren. Uiteindelijk heb ik hierbij de achterlijst (2x 6mm) teruggebracht naar 6 mm in totaal, zodat de apart gesneden ailerons precies mooi aansluiten. Ook deze worden trouwens nog verder geschuurd in lijn met het ontstane profiel.

Daarna nog 4 lagen schuim voor een motorsteuntje en gaten snijden voor de servo's (HXT500), Ontvanger en accu (Zippy 2s 350 mah). Aansturing gaat verder middels dunne koolstof staafjes en oude servo armpjes die als roerhoorntjes in de ailerons worden gelijmd middels epoxy of hot glue. Motor is de C10 van HK. Propje iets van 4,5x4 of op maat gesneden 6030.

Krimpkous zorg vervolgens voor de scharnierende verbinding tussen de stuurstang, servo en roerhevel.

Nu nog wat tape hier en daar en twee winglets (vorm puur op gevoel) aan de zijkant.

Vloog vanaf het begin eigenlijk erg leuk. Na de eerste vlucht nog 5 gram lood in de neus en toen was het helemaal fantastisch. Bij lage snelheid en scherpe bocht valt hij wat weg over de tippen, dus de snelheid moet er een beetje ingehouden worden. Verder eigenlijk alleen maar lol :)

De maten:

Nu heb ik hem zelf gebouwd met de heveljes aan de onderzijde. Als ik hem nog een keer zou maken, zou ik de servo's opnieuw aan de onderzijde plaatsen, maar de roerhevels langs de bovenzijde laten uitsteken.

Laatst bewerkt:
Wow! Ziet er mooi uit! Maak je het vleugelprofiel op 'gevoel' of gebruik je een misschien profiel-malletjes om in de juiste vorm te schuren? Inspirerend modelletje...

waarom zou je de hacker sky fighter na maken nieuw kost hij ook geen drol....

Als jij €45,- voor een stukje piepschuim geen drol vindt....

Daarbij is het ook gewoon de lol om in een paar uurtjes zelf zoiets te maken met spullen die je hebt liggen. Gewoon even bestellen is geen modelbouw.

Laatst bewerkt:
Als jij €45,- voor een stukje piepschuim geen drol vindt....

Daarbij is het ook gewoon de lol om in een paar uurtjes zelf zoiets te maken met spullen die je hebt liggen. Gewoon even bestellen is geen modelbouw.

Hij kost € 29.90 en is niet uit piepschuim maar EPP.
Ik heb de Mini-Swift, zelfde ontwerp en vliegt super.
Je hebt ook modelvliegers, maar er is gelof ik nog geen modelvlieg forum, niet dat ik daar behoefte aan heb trouwens.

Rick

PS of het een zwevertje voor een kleine helling is betwijfel ik.

Laatst bewerkt:
Hij kost € 29.90 en is niet uit piepschuim maar EPP.
Ik heb de Mini-Swift, zelfde ontwerp en vliegt super.
Je hebt ook modelvliegers, maar er is gelof ik nog geen modelvlieg forum, niet dat ik daar behoefte aan heb trouwens.

Rick

PS of het een zwevertje voor een kleine helling is betwijfel ik.

Niet alles moet te letterlijk genomen worden. Ik snap dat de hacker niet van gamma piepschuim is gemaakt en dat er hier ook mensen zijn (ook ik) die gewoon zo nu en dan een arf vliegtuig kopen puur om te vliegen. Het was alleen om de toch wel hoge prijs en de lol van het zelf maken kracht bij te zetten. Daarbij ligt hij voor €29,90 nog niet bij je op de deurmat. De meeste webwinkels vragen nog eens rond de €14,- voor verzending.

Daarbij is dit vleugeltje inderdaad niet echt een helling kistje pur sang.

Laatst bewerkt:
Intussen klein motortje aanschaft evenals prop, regelaar, etc.

Motor: Alpha 28-1400xs (28mmx23mm, 1400kV, 8A max, 29gr)
ESC: Swift 10 (10A max, 8g)
Prop: 6.5'' x 6.5''
LiPo: 3s 450mAh
Totaal vlieggewicht: 295gr
Span: 1000mm

Doel: lange zweefvluchten met af en toe hulp van motor/prop om hoogte te winnen.
Hamvraag: gaat dit lukken?

full

Je zou nog kunnen kijken naar een kleine klapprop. Dit zal de weerstand van de propeller tijdens het zweven verminderen. Verder ziet het er leuk uit. Ben benieuwd

Back