Kleine opstap/tussenstap gezocht..

Mensen ik vlieg nu al een tijdje met de Multiplex Magister, mijn idee was om hiermee te gaan "afvliegen", maar ik vind hem toch iets te onstabiel vliegen en de power houd ook niet over. Het probleem is dat de vluchttijd gewoon te kort is. Na 6 minuten moet ik toch echt wel zorgen dat de kist aan de grond staat.

Nu ben ik dus opzoek naar een elektrokist die goed te vliegen is en makkelijk te bouwen is (ARF is een must)!
Hij moet met name sneller en stabieler vliegen dan mijn Multiplex Magister, loopings en een spiraal moeten ook mogelijk zijn.

Weet iemand een kist die hiervoor in aanmerking komt? Wellicht de Calmato Elektro 1400?? Ik dacht aan een Calmato omdat ik die kisten bij ons op de club altijd stabiel zie vliegen (weer of geen weer, ze vliegen gewoon strak en redelijk snel). Nu zijn dit wel brandstof kisten, maar als de electro Calmato dit evenaard zou ik dit goed genoeg vinden. Of weet iemand misschien nog wat andere kisten waar ik naar kan kijken?

Dit is de informatie die ik vond over de kist:

Product: Electro trainer incl. motor. Merk: Kyosho Prijs: € 139,00

Specificaties
Spanwijdte: 1400 mm.
Lengte: 1075 mm.
Gewicht: C.a. 1600 gram.
Functie's: Hoogte, richting, rol, snelheid.
Benodigd heden: Besturing, electronika, accu, lader.

Omschrijving

Kyosho Calmato 1400 EP, incl. borstelloze motor.
The Calmato already has a well-earned reputation for
helping so many newcomers earn their wings for solo R/C
airplane flight.
The flight characteristics are now even more beginner
friendly with this electric-powered version.
Not just a quick engine to electric conversion,
the Calmato EP 1400 has been developed specifically for
optimal electric powered flight characteristics.
The slightly thicker main wing has been newly developed to
combine gentle flight speed and good lift while producing
sharp forward penetration.
Wing dimensions feature a larger wing area with slightly
increased length.
The result is mild control and predictable response, even
in unpredictable situations.
And the fuselage is almost completely assembled.
Simply join the main wing halves and the tail wing, and
attach the rudder and servo linkages to finish the
airplane.
The included brushless motor produces high-power over long
periods, ideal for the long flight times that beginners
need.
Just organize your own motor control amp, lithium polymer
battery and battery charger and you are ready for takeoff.
With electric power, its as easy as switching the power on
to send your flying ability skyward.

kyo_10050bl_calmato_1400_ep_brushless.jpg

Is een grotere accu in de magister geen optie? Ik weet niet wat je er nu in hebt maar een grotere accu moet zeker kunnen als je nu maar 6min hebt. Dit hogere gewicht maakt hen ook stabieler en minder gevoelig voor lichte turbulentie.
Een grotere motor om nogsteeds goed/beter te kunnen klimmen met de eventuweel nodige regelaar hoeft ook niet duur te zijn.
Je bent iig veel meer kweit als je een nieuwe koopt.

4100's van UH bv. 3 of 4 afhankelijk van wat je nu hebt en 4 als je een nieuwe motor erbij koopt, tot 150g en een kv van 600 oid moet goed werken.
200+W/kg met 20 min als je gewoon normaal vliegt moet zeker kunnen. Daarnaast zal hij stabiel genoeg worden.

Ik denk niet dat je ook maar iets wint met de calmato 1400

Ik vlieg momenteel met een 8cells (3000 ampere) accu. Ik heb hier bewust voor gekozen ivm extra gewicht (Daarom dus geen lipo genomen).

Douw er dan HEEL snel een lipo in van hetzelfde/meer gewicht!!! Nimh speciaal voor het gewicht is natuurlijk onzin, er zijn ook lipo's van 1kg alleen vlieg je daarmee langer dan een minh van 1kg.

Welke motor/regelaar gebruik je?

Uhh basic had een RR setje van de Magister gekocht. Ik had bewust gekozen voor NIHM na overleg met clubleden en ook wat topics hier in het verleden. Aangezien ik heb zo zwaar mogelijk wilde hebben.

Wellicht is het nog een optie om er een 10 cells batterij in te zetten, ik weet het ik ben eigenwijs, maar ik wil deze kist eigenlijk toch echt zonder lipo vliegen.

Ik vlieg momenteel met een 8cells (3000 ampere) accu. Ik heb hier bewust voor gekozen ivm extra gewicht (Daarom dus geen lipo genomen).
Ondertussen is de GP 4600MAh ook al te koop (Dortmund 4,95 Eur/cel, trouwens nog spijt dat ik ze niet gekocht heb ) dus die 6 minuten kunnen er 9 worden.
Ik geef je gelijk, wil je hetzelde gewicht aan lipo's spenderen moet ergens 7000mAh gaan vinden en daar gaat de romp te klein voor zijn en je bent een fortuin kwijt, of je zit met een flutmerk.

TM

Thanks voor de info, weet jij wellicht wat sites, waar je goedkoop van dit soort pakketjes kunt kopen? Ik koop ze liever "gemaakt", aangezien ik dit niet liever zelf doe. 9 cells zou denk ik de beste optie zijn....

Ik ben een Calmato Sport electrisch aan het opbouwen, dus als je geduld hebt, dan kan je 'm binnenkort wel een keer zien vliegen op de club
Die Magister van jou heb ik nog nooit gezien op de club; misschien lopen we elkaar steeds mis!

ZamBeZi zei:
Ik ben een Calmato Sport electrisch aan het opbouwen, dus als je geduld hebt, dan kan je 'm binnenkort wel een keer zien vliegen op de club
Die Magister van jou heb ik nog nooit gezien op de club; misschien lopen we elkaar steeds mis!

Zou goed kunnen, al moet ik toegeven dat ik de afgelopen 3 weken op uitzondering van afgelopen zondag niet heb gevlogen. Meestal prik ik er een zaterdagmiddag of een zondagmiddag vooruit.

Jij vliegt ook bij de Goudse?

frankelfert zei:
ZamBeZi zei:

Zou goed kunnen, al moet ik toegeven dat ik de afgelopen 3 weken op uitzondering van afgelopen zondag niet heb gevlogen. Meestal prik ik een zaterdagmiddag of een zondagmiddag.

yep; ik heb die Minimag / Swift / Extra etc.

frankelfert zei:
Uhh basic had een RR setje van de Magister gekocht. Ik had bewust gekozen voor NIHM na overleg met clubleden en ook wat topics hier in het verleden. Aangezien ik heb zo zwaar mogelijk wilde hebben.

Wellicht is het nog een optie om er een 10 cells batterij in te zetten, ik weet het ik ben eigenwijs, maar ik wil deze kist eigenlijk toch echt zonder lipo vliegen.

Ik maak mijn modellen altijd zo licht mogelijk.

Waarom zo zwaar. :?:

Is allemaal extra gewicht wat op de tijd gaat. :wink:

Hij vliegt ook schlechter als hij meer gewicht heeft.

Mvg Johan

ZamBeZi zei:
frankelfert zei:
ZamBeZi zei:

Zou goed kunnen, al moet ik toegeven dat ik de afgelopen 3 weken op uitzondering van afgelopen zondag niet heb gevlogen. Meestal prik ik een zaterdagmiddag of een zondagmiddag.

yep; ik heb die Minimag / Swift / Extra etc.

Aahhh de vlieger met de Seat Leon, toch?? Of heb je inmiddels als je Jetta?

plotterwelt zei:
frankelfert zei:

Ik maak mijn modellen altijd zo licht mogelijk.

Waarom zo zwaar. :?:

Is allemaal extra gewicht wat op de tijd gaat. :wink:

Hij vliegt ook schlechter als hij meer gewicht heeft.

Mvg Johan

Simpel weg, omdat ik merk hoe lichter de modellen, hoe slechter ze vliegen met wind... En ik ben iemand die toch wel vliegt, als is het windkracht 4 tot 5 vliegen doe ik gewoon... Dus kan wat extra gewicht in de schaal toch iets stabieler zijn.

Ik vlieg ook met wind.

Bij ons op de Club pak ik mijn Depron model uit als andere gaan inpakken om dat er te veel wind is. 8)

Ik vlieg al over 2 jaar met een Depron extra/cap op 3z lipo met een gewicht van 550 gram bij 1,14 m span.
Nog geen crash door de wind gehat met het Depronnetje. :lol:

Zo lang de motor groot genoeg is om tegen de wind in te komen vlieg Ik die modellen.

Je moet meer sturen als er wind is , maar dat is toch de hobby , het besturen van RC modellen niet uitlaten als er geen wind is.

Meestal vlieg Ik dan met Sanka en zijn zagi´s samen. 8)

Mvg Johan

Ik blijf erbij dat je niks echt wint op het trainer gebeuren met die calmato1400 tov een nieuwe setup in de minimag, ook met wind. het enige is dat het soms gewoon lekker is om een "verse" start te maken met een nieuwe kist alleen zou ik dat doen met een vliegtuig voor de wat gevorde anders blijf je zo steken in het trainer gebeuren en dat is erg jammer.
Een goed strakvliegend kunstvlucht toestel moet je aankunnen lijkt mij (geen nare 3D-fun bak) en daar heb je VEEL langer plezier van dan weer een trainer achtig model.
Zoon kunstvlucht heeft ook minder last van wind, ik weet niet alle redenen maar een daarvan is de directere bestuuring het enige nadel daarvan is dat wanneer jij een stuurfout maakt dat het toestel dat direct ook doet. dus gaat het redelijk vaak zonder grote fouten en kun je dus aan een bevet beginnen dan kun je meestal ook naar een gevorderd model kijken. Van oudsher komt het model puma en fourstar in mijn hoofd maar er zijn tegenwoordig honderen modellen die evengoed/beter zijn.

Trouwens is er geen clubmodel of oud model van een clubgenoot waar je een keer mee kan lessen en daarna af kan af-vliegen?

nando zei:
Ik blijf erbij dat je niks echt wint op het trainer gebeuren met die calmato1400 tov een nieuwe setup in de minimag, ook met wind. het enige is dat het soms gewoon lekker is om een "verse" start te maken met een nieuwe kist alleen zou ik dat doen met een vliegtuig voor de wat gevorde anders blijf je zo steken in het trainer gebeuren en dat is erg jammer.
Een goed strakvliegend kunstvlucht toestel moet je aankunnen lijkt mij (geen nare 3D-fun bak) en daar heb je VEEL langer plezier van dan weer een trainer achtig model.
Zoon kunstvlucht heeft ook minder last van wind, ik weet niet alle redenen maar een daarvan is de directere bestuuring het enige nadel daarvan is dat wanneer jij een stuurfout maakt dat het toestel dat direct ook doet. dus gaat het redelijk vaak zonder grote fouten en kun je dus aan een bevet beginnen dan kun je meestal ook naar een gevorderd model kijken. Van oudsher komt het model puma en fourstar in mijn hoofd maar er zijn tegenwoordig honderen modellen die evengoed/beter zijn.

Trouwens is er geen clubmodel of oud model van een clubgenoot waar je een keer mee kan lessen en daarna af kan af-vliegen?

Ik ben het hier volledig mee eens. Ik moet binnenkort afvliegen en ik ga dat met m'n Minimag doen (meest geschikte keuze die ik op dat moment waarschijnlijk vliegklaar heb); terwijl een stabiele laagdekker van formaat eigenlijk een betere keuze zou zijn. Alle figuren voor het examen met de Minimag zijn heus wel te doen en de Minimag is ook de kist die ik met veel wind nog prima durf te vliegen, maar zo'n licht hoogdekkertje maakt een goede looping of een vlakke 8 toch het mooist bij weinig wind (al is veiligheid belangrijker dan mooi). M'n Extra (1,42 m span, brandstofconversie) is iets te kietelig voor examenvliegen, vandaar dat ik die Calmato Sport aan het opbouwen ben:
- als reserve voor m'n Extra (en andersom)
- goede examenkist, mocht dat examen in de Minimag om wat voor reden geen succes worden: stabiel, maar toch bewegelijk
- lekker groot en stabiel om zo veel mogelijk dagen in het jaar ontspannen te kunnen vliegen; ook met windkracht 3+

nando zei:

Thanks voor de info, het klopt wat je zegt een nieuw model begint wel weer te kietelen... En ik moet toegeven dat de videobeelden op Kyosho website mij toch wel een beetje hebben aangestokken om hier naar te kijken. Sneller en lijkt stabieler als mijn Magister. Het probleem is dat ik niet graag meer geld wil investeren in dit model (dus geen brusless en dergelijke).

Vandaar dat ik aan het kijken ben naar iets nieuwers, mijn doel is gewoon om af te vliegen en dit in 1x te halen. Aangezien veel mensen goeie ervaring hebben met de hoogdekker Kyosho, leek mij dit dus ook een ideale kisten om mee af te vliegen.

Maar ff terugkomend op mijn Magister. Is er een merkbaar verschil in snelheid tussen 8 of 9 cells?

Maar uiteraard sta ik nog steeds open voor alle goeie suggesties! Zolang het maar electra is en stabiel en goed vliegt!

Back