Kleine Review: X-Flying Club - X-Twin

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Mustang Flyer, 7 jul 2005.

  1. Vandaag hebben ik en iemand anders beide zo'n 'vliegtuig' gekocht.
    Bij Blokker was het de laatste, maar bij Intertoys hadden ze er genoeg.

    Het vliegtuig wordt met zender geleverd, wat tevens functioneert als oplader.
    [​IMG]

    In de zender gaan zes penlite batterijen (AA). LET OP: Bij Blokker worden
    de batterijen meegeleverd, maar bij Intertoys zitten ze niet in de doos.

    Als je van plan bent om met meerdere personen tegelijk te gaan vliegen moet je zorgen dat je verschillende frequenties koopt. Er zijn drie verschillende frequenties, aangeduid met 27Mhz A, B en C.
    De kleur van het vliegtuig komt overeen met de frequentie:
    A=geel
    B=rood
    C=blauw

    Na een meting bleek dat de frequenties zo rond de 25 Mhz zitten, ipv 27 Mhz.

    Het vliegtuigje heeft twee motoren. Door deze harder/zachter te laten draaien kun je respectievelijk stijgen/dalen. Het motorvermogen kun je met de zender in zeven standen regelen, waarvan 1 stand UIT is.
    Door de motoren op verschillende snelheden te laten draaien kan het vliegtuigje sturen.
    [​IMG]

    Omdat de X-Twin heel weinig weegt, mag er niet te veel wind staan om goed te kunnen vliegen. En vliegen wil de X-Twin maar al te graag!!
    Je start hem uit de hand, met half gas, en weg is ie!

    Nog een ding: De x-Twin is zeer moeilijk kapot te krijgen, mits je niet tegen een boom o.i.d. vliegt. Landen is na even oefenen goed mogelijk en ook als er iets geks gebeurt is het vliegtuig weer snel onder controle te krijgen.

    Natuurlijk komt dit niet in de buurt van echte modelbouw vliegtuigen (met servo's ed), maar ik, als beginnend vlieger, vlieg liever deze X-Twin, van slechts 25 euro, kapot, dan mijn duurdere beginnersmodel!

    Conclusie: De X-Twin is een hartstikke leuk ding om te ervaren wat het is om iets te besturen dat vliegt. Voor een beginner is het dus zeker aan te raden!

    Roy
     
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    wat iedereen ook zegt, het vliegt wel :) Zolang het goedkoop is is het nog leuk ook. 25 euro... Hoe zwaar is die??
     
  3. Rob de Nijs

    Rob de Nijs Guest

    Sinds kort 'vlieg' ik ook met zo'n knalrode X-twin. En ik moet zeggen, het is een ontzettend leuk tijdverdrijf!!! Ondanks het feit, dat ik op dit gebied totaal geen ervaring heb, kon ik het modelletje een behoorlijke tijd in de lucht houden en ook weer veilig landen :)
    De enige afstelling is de rudder (voor rechtuit vliegen) en je moet het hoogteroer een aardig stukje naar beneden zetten (met de alu stickertjes erop geplakt). Ook een 1/8 druppeltje dunne olie op de motorasjes vindt de X-twin heel prettig! Gewicht zit rond de 20 gram, denk ik.
    Maar, ik ga weer vliegen hoor :D :D
     
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    20!! Da's weinig.... ik heb nog kleine lipo's :) maar dat vinden de motoren weer niet leuk ;)
     
  5. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Die x-twin weegt idd iets van 20 gram (net gewogen op de digitale keuken weegschal). Er zit al een lipo in het model. Ik denk dat je de ontvanger kan vergelijken met die RFFS 100 maar dan met 2 regelaars die gemixt worden ipv enkele magnet spoeltjes als servo's.

    Ik heb ook al bericht gehad van de fabrikant en helaas is dit model niet los leverbaar en alleen maar op 3 kanalen in de 27 Mhz band.
     
  6. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    maar voor 25 sloop je dat printje er zo uit :)
     
  7. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    klopt maar hij is van mijn zoontje :oops: en pa mag hem soms lenen 8) voor demo's
     
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    haha... jammer he :)
     
  9. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    25 euro is echt niet duur. En als er een lipo in zit valt er ook weinig te verbeteren. Waar zit hier ook al weer een blokker......

    EDIT: Zou het goed genoeg sturen om indoor mee te kunnen vliegen? 20 gram wordt dan het nieuwe record :)
     
  10. xanderdude

    xanderdude Guest

    hehe grappig vliegtuigje. PAS OP MODELVLIEGEN IS ERG VERSLAVEND :roll:

    cu
    xander
     
  11. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Dat lukt makkelijk, als het je eigen record is dan ok maar als algemeen rekord staat volgens mij nog steeds Rick Ruisink op plaats 1 in Nederland met ongeveer 10 gram vliegklaar en 11 cm spanweidte.
     
  12. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    hehe

    Ik heb er ook 1 :) blokker had ze nog ;) 8 gram stuwkracht! Binnen even gegooid met 1/2 gas. Damn hij gaat er hard van door! Straks even buiten proberen ;)

    Alles lijkt super alleen het sturen is digitaal terwijl de trim proportioneel is. Dat kan vast gemod ;)

    Zelf stickers en alu plak scharnieren voor acro ;) En het leuke, het is het zelfde merk als de x-ufo :)
     
  13. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Eeh... dit kon wel eens de beste 25 euro ooit besteed worden!!!!! Dat ding vliegt goed... vermogen zat, goed bestuurbaar, netjes rechtuit enz. Zelfs door de straat, tussen de bomen door en alles. Door het doel vliegen is ook fun :) Ik krijg hem alleen wat lastig omlaag. Met minimaal gas blijft hij al leuk rond tuffen. Minder en het gas is dicht dus hij is ook niet meer bestuurbaar ;) landen is makkelijk, gas dicht en klaar. Opvangen is ook simpel. Motoren zitten achter de vleugel dus motoren zachtjes en mikken op je hoofd ;)

    morgen als het goed weer is even een filmpje maken als mijn vriendin vliegt ;) Die gaat ook 1 zoeken. De blokker waar ik hem had heeft er nog 1 maar dat is hetzelfde kanaal :(
     
  14. Erikderaaf

    Erikderaaf

    Lid geworden:
    18 sep 2003
    Berichten:
    1.942
    Locatie:
    Zijtaart, noord-brabant
    als jullie de nieuwe folder van de intertoys openslaan zie je ook een vliegtuig van silverlit staan, beetje kruising tussen hercules/friendship, de aandrijving en de zender is hetzelfde alleen het vliegtuig anders van model en wat groter.
    prijs is dan 39.99

    ik heb beiden in de handen gehad (handig als je bij de intertoys werkt) en vind de kleine versie toch op het oog beter, dan met name door het lage gewicht.

    het heeft al erg gekriebeld en de verleiding wordt steeds groter!
     
  15. xanderdude

    xanderdude Guest

    De stelling the differnce between man and boys is the price of their toys komt niet meer van pas ey erik ;)
     
  16. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.861
    Locatie:
    Nijmegen
    Voor die 25 euro is het een leuk ding voor op vakantie. Ik heb er ook een, maar om nou te zeggen dat je er leuk mee op straat kunt vliegen vind ik wat overdreven. De besturing is behoorlijk traag en onnauwkeurig (de stuurknupppel bedient slechts 2 schakelaartjes om zodoende het ene motortje iets sneller dan het andere te laten draaien), dat is de enige links/rechts mogelijkheid die je hebt om te sturen.
    Verder heb ik behoorlijk problemen om netjes te landen, want als je de gasknuppel (ik tel 4 standen, minimaal=uit en drie standen voor toerental) op uit zet, kun je niet meer sturen, dus ben ik al tegen bomen, tegen huizen, in het water en dergelijke geland (pluspunt, het ding lijkt niet stuk te krijgen!). Natuurlijk kun je wel de motortjes steeds even aanzetten en dan weer even sturen, maar dan stijgt ie ook weer, zelfs op de laagste powerstand stijgt het model al, dus een gecontroleerde landing is erg lastig uit te voeren. Het ding heeft dus een prima stijgvermogen, daar is niets op aan te merken!
    Ik denk dat het nog wel zal tegenvallen om hiermee netjes indoor te vliegen, natuurlijk zal ie vliegen maar de andere vliegers zullen er waarschijnlijk voor kiezen om te wachten tot ie weer geland is..................................

    Ik heb ook steeds het probleem dat het modelletje buiten bereik komt, ongeveer 25m is het maximum, vlieg je verder dan wordt je conditie behoorlijk op de proef gesteld, hij blijft nl. gewoon doorvliegen met de motortjes op de laatst ingestelde stand, dus hollen maar met de zender zover mogelijk omhoog om weer binnen bereik te komen, dit lijkt wel een beetje op mijn eerste zelfbouwradiobesturing omstreeks 1970 (jaja ik loop al een tijdje mee) wat zijn jullie ervaringen met de reikwijdte?

    25MHz lijkt me merkwaardig, dat is verboden in Nederland, die van mij zendt keurig op 27.145MHz wat een toegestane frequentie is.

    Hier in Nijmegen heb ik de 2dekker uitvoering ook bij Intertoys gezien voor 25euro. Bij Bart Smit vond ik de eendekker uitvoering voor dezelfde prijs.
     
  17. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    bereik heb ik gene idee van, ik vliegt toch steeds in de buurt ;)
     
  18. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Zo, een andere blokker had nog een blauwe C versie :) Kan mijn vriendin ook vliegen ;)
     
  19. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Ben ik toch niet met je eens ;) Ik kan hem precies sturen waar ik wil, hoogte wat minder maar dat is wel te doen. Ik vang hem ook op door recht op me af te vliegen. Je moet alleen even rekening houden met de vertraging voordat hij stuurt. Even vol gas terwijl je stuurt helpt ook. Misschien vanavond een filmpje als het goed weer is. Dus om te zeggen dat je niet door de straat kan vliegen en slalommen tussen de bomen is onzin, dat heb ik gisteren al gedaan: :lol:
     
  20. Inderdaad! Het vliegtuig is prima bestuurbaar, mits er niet te veel wind staat.
    Ik heb er al aardig wat mee gevlogen en tot nu toe ben ik nog niet gecrashed.

    Bomen en huizen zijn best te ontwijken hoor!

    Roy
     

Deel Deze Pagina