Kleine storing

• Topicstarter Topicstarter Oregon
  • Startdatum Startdatum
O

Oregon

Guest
Ik heb iets heel raar en aangezien ik dit nog niet heb voorgehad ben ik radeloos :
Als m'n gastrim op m'n zender in het midden staat , dan begint de servo te trillen , zet ik de gastrim lichtjes anders ( eender hoe , dan doet hij dit niet meer , enkel als hij in het midden staat).
- De batterijen zijn opgeladen
- Aan de crystallen merk ik geen eventuele schade
- de servo's zijn niet vuil
- ... iemand ... help me

aangezien dit raar is heb ik er gelijk een filmpje van gemaakt :

http://users.pandora.be/oregon/Rc Heaven/P1010545.MOV

Uiteraard komt dit probleem uit de zender. Bij een zender met mechanische trims is de gaspotmeter versleten en/of vervuild. Bij een zender met aparte trimpotmeters is de gastrim-potmeter vervuild.

Het lijkt wel op de abs van mijn zender :D wat voor zender is het. Niet dat ik het antwoord weet maar ben gewoon nieuwsgierig

Oregon zei:
Wat doe ik dan het beste?

Merk/type zender? Als regel moet bij een dergelijk probleem de potentiometer vervangen worden. Middeltjes als kontaktspray verergeren de kwaal (kortstondig is de klacht weg, daarna komt deze in ergere vorm terug). Bij zenders met afzonderlijke trimpotmeters kan geprobeerd worden het vuiltje weg te werken door de trim veelvuldig (snel, maar niet wild) heen en weer te bewegen: de Cermetbaan v/d potmeter wordt dan warm en je hebt kans dat het vuiltje losraakt en naar de zijkant wordt geschoven, waar ook het overige schraapsel ligt.

hallo

heb je reeds een andere servo geprobeerd

het kan zijn dat de potmeter van de servo defect is
wat mij eerder lijkt dan een fout in de zender

hoe jullie daar op gekomen zijn mag joost weten meer ik zie nergens een referentie dat het zelfde met een andere servo is geprobeerd.
of de zender op een ander model is geprobeerd.

trillende servo's is nu niet iets nieuws niet

sportieve groeten raf

Uiteraard, Raf. Soms wordt er bij het foutzoeken via het forum wel eens wat overgeslagen....Natuurlijk is de servo de eerste verdachte, daarna pas de zender!

De zender is de standaard bijgeleverde zender van protech :

001b.jpg

Ik heb nog geen andere servo geprobeert neen ( daarover beschik ik ook niet)
... echt gevaarlijk om zo mee rond te rijden:(

Je kunt ook de servo's onderling even wisselen op de ontvanger, zodat de gasservo met het stuurwiel bediend wordt en het stuur met de gashandle.
Als het probleem nu mee verhuist met de gasservo is deze defect. Gaat nu de stuurservo trillen, dan zit het probleem in de zender.

Monkey zei:
...of ontvanger
Dit probleem kan niet door de ontvanger worden veroorzaakt!

Overigens kun je met de servo het zelfde doen als hiervoor werd beschreven voor de trim v/d zender: accuspanning er af en via de stuurhevel de servo een aantal keren (in een rustig tempo!) heen en weer bewegen van vol links naar vol rechts en vice versa. Als dit helpt, dan toch op termijn een nieuwe servo aanschaffen (probleem komt meestal terug).

Hoe kan ik de gasservo en de stuurservo wisselen?
Is dit met een van die schakelaartjes op de achterkant ? ( een soort invert... of hoe dat ook noemt)?

Gewoon stekkertjes van twee servo omwisselen in de ontvanger. :)

Groetjes, Erwin

Ok , ik heb even de gas en stuurservo verwisselt , en het probleem zat em terug op de gasservo , daaruit kan ik dus afleiden dat het aan de gasservo ligt... nu kan ik dat nog maken? :cry: of is het gewoon recht naar de winkel en afdokken? :cry:

Ik denk dat het daar wel op neer komt. :cry:

Tenzij er iemand in je omgeving (met verstand van electronica) er eens naar kan/wil kijken.

Groetjes, Erwin

Als je vragen stelt, moet je natuurlijk wel alle antwoorden lezen:
Corrien zei:
accuspanning er af en via de stuurhevel de servo een aantal keren (in een rustig tempo!) heen en weer bewegen van vol links naar vol rechts en vice versa. Als dit helpt, dan toch op termijn een nieuwe servo aanschaffen (probleem komt meestal terug).

Ow sorry Corrien , ik was dat vergeten te melden : ik had het geprobeert , dan bleef hij ff stil , ik zette me recht met een lachend gezicht en dan hoor ik het geluidje terug : ZIPZIPZIPZIP ....
hatelijk , maar toch bedankt voor de moeite ;)
Verder vind ik als bijkomend probleem op het internet geen Ge3003 servo... ( er staat zelfs niet op van welk merk het is) :?
bewerkt.JPG

Het merk weet je: Protech.
Deze set werd voor ProModels gemaakt door Hitec. De Hitec HS303 is dezelfde servo. Losse potmeters voor deze servo's zijn niet verkrijgbaar.
Advies: aankoopbonnetje opzoeken en inleveren bij de winkelier. Alle kans, dat er dan op termijn een nieuwe wordt verstrekt.
Vervangingstype is de Hitec HS311.

Back