kleine zwever optrekken met een elastiek of lier

Ik ben aan het overwegen om een Banana of een gelijkaardige zwever te kopen, en ik wou eens weten of het handig zou zijn om deze op te trekken met een elastiek.
anders zou ik een electro versie nemen, maar door zijn smalle romp heb je niet zo veel keus in aandrijvingen. en de prestaties zullen ook wat minder zijn.

Op de club heb ik enkel nog maar gezien dat ze een rekker gebruiken om een jet te lanceren.En er is ook iemand die een lier heeft maar deze heb ik nog nooit zien gebruiken. 'K vraag me wel al of dit ook zou kunnen bij een toestel wat maar 600 gram weegt?

Val

bij ons in het vlakke landje met je snel uitgevlogen met een elastiek.
Met een elastiek ben je zeer waarschijnlijk nog te laag om thermiek tegen te komen. (ligt uiteraart aan lengte elastiek)

Met een lier kan het ook, je moet dan wel een kleine lier hebben, of een regelbare lier. Als je een veel te zware lier gebruikt, kan het wel eens zijn dat je modellen in een bouwpakket naar beneden komt...
Een lier is uiteraart heel leuk, omdat je met een heel lichte zwever(zonder aandrijving) toch hoog komt.
Geeft mij echt een kick als je zwevend lang kan boven blijven :D

ik gebruik zelf een hoogstart elastiek.
ik vind het geweldig voor het vliegen, want je start er hoger mee, dan met een even lange lier. + dat de krachten bij een lier hoger oplopen.
alleen het uitzetten en oprollen van het ding vind ik minder. komt dat ook wel omdat mijn haspel uit elkaar valt van ellende ( is denk ik wel 30 jaar oud, ervenis van de club 8) ) en het uitrollen, omdat wij een knolleveld hebben.
voor ff vliegen is een electro handiger. om ff lekker een paar uurtjes te vliegen zou ik een elastiek, of mischien een kleine lier nemen als ik U was.
succes!

bedankt voor de input gasten

Het toestel wat ik voor ogen heb is een hellingzwever, wat opzich zeer sterk gebouwd word, dus het lanceren mag wel met enig geweld. Dit in tegenstelling tot mijn andere zwevers die naar het schijnt te veel terein nodig hebben om bij ons deftig op te gaan,(ons veld is max 80 meter overhoeks).
De vraag is meer of ik deze kleine raket zal kunnen lanceren met een elastiek, liefst tot aan de zichtsgrens. en met welk een lengte en dikte van elastiek dit dan kan.

groeten Val

Wanneer ik het goed begrijp wil je een helligzweverachtig ding katapulteren. Dat lukt je niet tot aan de zichtgrens, de oversnelheid die je nodig hebt is niet te bereiken om vervolgens zoveel hoogte uit te halen, naar mijn idee is het met 100m echt wel afgelopen en dat is niet veel voor een hellingzwever in het vlakke land. Er wordt in sterke voorjaarsthermiek bij onze club ook wel met dergelijke kistjes (F3F achtige dingen) thermiek gevlogen. Dan wordt gestart vanaf de lier waarbij die 100 meter met een zoomstart ruim wordt overschreden en ook aansluiting gevonden kan worden met snelle kisten.

Een klassieke hoogtestart, waarbij het model onder druk van het elastiek, omhoog 'gevliegerd' wordt werkt (ook met kleine, lichtere kistjes) uitstekend. Maar voor zware en snelle kisten heb je wel echter wel een heel sterk elastiek nodig. EMC Vega biedt voor elke categorie (ook katapults dus) elastiekjes aan en ze leveren aan de voordeur. Niet goedkoop maar voorbij de categorie speelgoed.

In alle gevallen heb je echter veel meer ruimte dan die 80 meter nodig. Wij zetten de lier op minimaal 200 meter en zelfs met mijn HLG stiekje heb ik (uitgetrokken) tegen de 200 meter nodig. Ik start dan ruim boven de 100 meter wat heel vaak (met een thermiekkistje dus) aansluiting oplevert.

Peytr,
Wij zetten de lier op minimaal 200 meter
Voor mijn echte thermiek kisten blijf ik maar de biglift gebruiken.
En dat je zelfs voor je hlg 200 meter nodig hebt! terwijl je toch uit een handstart al op 40Meter graakt?

Maar om terug te keren naar dat f3f toestel:
Banane-2.jpg

Het zou voormij genoeg zijn om een minuut of 6 uit te zweven of een minuut volle bak acro.
Eens op de grond is het een questie van lanceren en ik ben weer weg.(lijkt me)
Als dit niet kan dan bouw ik er een electro in.

Hier een film zodat je het vliegbeeld kan zien:
video banana 18.2Mb
Same vid low res 6Mb

:D
En dat je zelfs voor je hlg 200 meter nodig hebt! terwijl je toch uit een handstart al op 40Meter graakt?
:D

Je hebt volkomen gelijk. Maar soms ben ik te lui om te slingeren en leg ik een elastiekje uit. 30 meter elastiek en 100 meter lijn. Met de meeste kistjes trek ik het elastiek tot 2 tot 3 maal de oorspronkelijke lengte uit, ergo ik heb 160 tot 190 meter veldlengte nodig. Met een HLGtje op 120 meter en een beetje thermiek ben je vaak wel even onder de pannen 8).

Voor een katapultstart kun je natuurlijk met minder lengte uit de voeten. Je schrijft echter over 6 minuten, maar 2 a 3 minuten is (even uitgaande van de start zoals Hans die aangaf -60 mtr-) realistischer. Ik reken dan met een daalsnelheid van tussen de 0,5 en 0,33 m/s. Veel beter wordt het met een hot liner niet.

Hou -tussen haakjes- ook rekening met de lengte die je nodig hebt om te landen. Wij hebben de beschikking over veel ruimte, maar sommige hotliners die van relatief kleine ailerons zijn voorzien willen wel eens lastig aan de grond te krijgen zijn, vanwege de extreme glijhoeken agv hoge vleugelbelastingen en beperkingen mbt remmen. Elektrisch is dan een voordeel want die kun je in ieder geval even opnieuw optrekken wanneer je niet uitkomt. Er vliegt bij ons iemand met een Simprop hotliner met een enorme hoeveelheid accu's aan boord en die moet daar soms gebruik van maken, ondanks het feit dat bij de meeste windrichtingen bij ons minimaal 200 meter beschikbaar is.

Hans, dat is een goeie link + de link op het eind van de page.

Ze hebben het over flitsstarten, groot verschil is dat het elastiek op de neus zit van het toestel en met veel versterking errond!
So steht der angebliche (ich war leider nicht dabei) inoffizielle Flitschenrekord mit einem 1,50m Segler(1,4 kg) bei 14,7 m Scale-Gummi (Männergummi ) und 10 m Schnur bei einer Ausklinkgeschwindigkeit von 193 km/h und ca. 180 m Höhe.
Nun zu einigen Sicherheitsfragen:
Augenschrauben: Öffnungskraft über 1200 N(120 kp).
Korkenzieheranker - Ausziehkraft bei weichem Boden ca. 50 kp.
Noch besser ist unsere neue Bodenspax-Schraube mit 25 mm Gewinde und 30 cm Länge. Die bricht auch nicht in steinigem Boden. Kein Hammer nur ein Querstift oder ein 22er Sechskantschlüssel zum Einschrauben.
Aus Sicherheitsgründen maximal ein Scale-Gummi pro Bodenanker.
Als Schnüre liefern wir aus gutem Grund nur 1,2 oder 1,5 mm Kevlarschnüre mit Reissfestigkeiten über 120 kp.

flitschenstart.wmv

Peytr ons kleine veld zijn we wel gewend hoor, sowieso probeer ik altijd voor men voeten te landen... en grote ailerons die vind ik ook zeer belangrijk daarmee kan je zeer kort afremmen en deftig stunten (kamber voor lift in te korte bochten) :D . al bij alles overwegend, begin ik het toch een beetje een riskante zaak te vinden. het lijkte me dat ik beter eerst een of ander beu ding afschiet ipv een nieuw toestel dat ik nog niet gewend ben.
Het doet me denken aan die rampzalige kunstenaar die eens een vleugelpiano afgeschoten heeft. dat ding vloog veel verder dan ingeschat, maar de glijhoek was niet te best. :wink:

Leuke discussie.

Zelf ben ik van plan om komende week bij EMC-Vega een "Gummihochstartset 100m-4,0kg" te kopen.
Een flits start is ook interessant, maar deze lijkt me erg gevaarlijk. Vooral voor mijn eigen veiligheid.

Graupner heeft ook nog een relatief eenvoudige lier. Deze kost ongeveer 279 Euro. Daar komt wel nog het een en ander bij voordat je kunt starten. (keerrol, lijn, accu)
Voor mij is deze helaas geen optie omdat ik geen accu in mijn appartement kan laden.

@ Val:

Ja, zo'n vleugel naar 70 meter slingeren (want dat schijnt al overschreden te zijn bij de DLG rekordjagers) is ook geen sinecure :) .

Die katapultstart ziet er inderdaad indrukwekkend uit. Ik heb ze nooit hoger dan een meter of honderd zien komen, maar dit gaat hard zeg! Hoe degelijk moet de aansturing gemaakt zijn om nooit, maar dan ook nooit flutter te hebben. Ach en dan gaat de man ook nog even de DS groove in. Ik heb ze op de Wasserkuppe (Abtsrodaer kuppe) bij harde wind zien DSen met F3B kisten. Ik stond op een meter of honderd vanaf het gat waar ze ingingen en ik wilde beslist wat meer afstand; wat een geweld.

Nog een belangrijk aandachtspuntje is trouwens de degelijkheid van het grondanker. Wanneer dat bij vol aangespannen katapult loskomt bedraagt de snelheid dus ook in de orde grootte van die 260 km/h. Alleen de vliegrichting is 180graden gedraaid en de lift is minder. De penetratie is goed, maar dat is nauwelijks geruststellend te noemen 8O.
Ik zal stoppen met deze meligheden want ik geloof niet dat ik nog iets bijdraag aan de oorspronkelijke bedoeling van dit draadje.

PS:

Ik lees nu pas je onderschrift en ik herinner me niet dat ik ooit een onderschrift met een hoger waarheidsgehalte gezien heb.

Zoals ook in de duitse draadjes te lezen valt, gebruikt men daar bij het heftige bungie-schieten een tweede grondanker.
Of als borging van de 1e, op 2 meter afstand met 5 meter stevig touw er: als het 1e anker uit de grond schiet, kan het elastiek een deel van z'n energie voordat het 2e anker en touw de boel tegenhoudt.
Of de twee ankers enige meters uit elkaar gezet en dan met twee rubbers werken. Eén rubber vanaf elk anker naar een kort stukje touw met de ring. Als dan een rubber het begeeft of een anker uit de grond komt valt de spanning snel weg zonder dat er ongelukken gebeuren.

Wat ik zelf ook wel doe: het rugzakje waar ik mijn bungee-rubber bewaar, aan de musketonhaak ( waarmee je het rubber aan het anker haakt )aanhaken. Als het anker dan toch een keer uit de grond schiet, zit een parachute-achtig iets aan wat de snelheid een beetje afremt. Ik reken daarbij toch meer op de wrijving van het gras dan op een mooie parachutewerking.

Als je even de tijd heb moet je dit draadje eens doorkijken, zelfs als je niet makkelijk duits kan lezen begrijp je nog wel waar het over gaat Bungeestart draadje op www.RC-network.de.

Hans

Hans N. zei:
tweede grondanker.
dat is inderdaad belangrijk, Op ons pleintje hebben we het 'geluk' dat een boer op gelijkmatige afstand van die treinbilzen in de grond gestop heeft om ons rekkertje aan vast te maken.bovenaan vastmaken natuurlijk dat scheelt weeral een meter.

ze gebruiken dus rekkers van 7 tot 15 m en kunnen daarbij op een hoogte geraken van 100 meter wat 3 minuten vliegduur heeft, toch niet slecht(licht uitgedrukt) :mrgreen:

http://www.fluehs-winden.de/Hochstartgummi.htm

@ Peytr Je ps, zolang je maar ziet dat het niet om levensbeschouwing gaat :wink:

Back