Kleines LiPo ABC für den Alltag

Het stukje over de LiPo's geschreven door Gerd Giese heb ik helemaal doorgelezen. Het is een mooi stukje waar heel veel in staat waar ik het helemaal mee eens ben meer ook een paar dingen waar ik het niet of niet helemaal mee eens ben. Hieronder mijn commentaar:

Gerd Giese begint bij het testen van een nieuwe accu, met wat hij daar schrijft ben ik het bijna helemaal eens. Hij schrijft daar dat balancers en of laders makkelijk een afwijking van wel 30mV (0,03V) per cel kunnen hebben. Dat klopt wel maar wat hij dan schrijft klopt volgens mij niet.
"Wer im Besitz eines Digital-Multimeters ist, sollte zur Spannungsmessung dessen Anzeigewerte vertrauen."
Ik zal niet zomaar vertrouwen dat elke digitale spanningsmeter nauwkeuriger is. Ik heb het al diverse keren aangehaald en ook met rekenvoorbeelden bewezen dat dit bepaald niet het geval is en dat er vele digitale meters zijn die een grotere afwijking mogen en dus ook kunnen hebben dan die 30mV.

Het stukje over de LiPochecker is echter uit mijn hard gegrepen, daar ben ik het voor de volle 200% ;) mee eens!

Ook wat hij schrijft over warm en koud laden, het balanceren en de inwendige weerstand is volgens mij helemaal juist.

Hij gaat verder met de vraag waar je overbelaste accu's aan herkent kunnen worden. Met het eerste punt ben ik het niet helemaal eens. Diverse fabrikanten geven op dat de celspanning ONDER ZWARE BELASTING tot wel 2,7V mogen zakken. Gerd vind minder dan 3,3V al te laag. Dat is wel een beetje pessimistisch. Natuurlijk is de accu leeg als de spanning zover is gezakt maar overbelast zou ik het nog niet willen noemen.
Het tweede punt over de temperatuur is weer helemaal juist.
Punt drie dat je niet meer dan 80% van de capaciteit moet gebruiken is ook niet helemaal mijn idee. Er is geen enkele fabrikant die dit in zijn specificaties heeft staan! Ik snap wel hoe dit is ontstaan en dat het in de praktijk een goede regel is geloof ik ook wel. Helaas komt over alsof verder ontladen zwaar verkeerd is en dat het de levensduur sterk nadelig zal beïnvloeden. Dat is absoluut niet waar! TE VER ontladen is hier het gevaar en als je echt de accu helemaal leeg gaat gebruiken is de kans op te ver ontladen zeer groot. Ga je niet verder dan 80% van de capaciteit dan is dat gevaar een heel stuk kleiner. DAT is de enige reden om niet verder te ontladen dan die 80%. Ga je dan per ongeluk toch eens een keer verder, of moet je wel verder gaan, dan is er eigenlijk nog niets aan de hand.
Als laatste schrijft hij dat de onbelaste spanning niet onder de 3,6V mag zijn. Dat is ook wel wat erg straf gesteld, er zijn fabrikanten die 3,3V nog acceptabel vinden. Laat onverlet dat je een dergelijk ver lege accu NOOIT lang zo moet laten liggen. Laad hem op z'n minst gedeeltelijk op en berg hem op met een spanning van ergens tussen de 3,6V en 3,8V. Anderen zeggen tussen de 3,8V en 4V. Wat juist is zal wel ergens in het midden liggen.

Wat het temperatuur gedrag aangaat heb ik behoorlijk veel bedenkingen bij zijn schrijven.
LiPo's presteren het beste bij temperaturen rond de kamer temperatuur. Sommige fabrikanten geven 20°C anderen 25°C dus laten we het ergens tussen deze twee houden. Gerd schrijft dat LiPo het beste werken tussen de 35°C en 40°C en dat in voorkomende gevallen de accu tot die temperatuur moet worden voorverwarmt is volgens mij bepaald niet juist. Diverse fabrikanten waarschuwen juist dat als je een LiPo van hen bij 40°C gaat gebruiken de capaciteit dan tot wel 20% MINDER zal zijn en bij 45°C loopt dat op tot wel 40% MINDER. 8O
Ook dat LiPo's al beneden de 18°C minder snel ontladen mogen worden is niet juist. De fabrikanten schrijven in hun specificaties dat je pas minder snel moet ontladen als de temperatuur tot onder het vriespunt zakt. Sommige LiPo's kan je nog ontladen (wel met beperkte stroom) tot -20°C toe. Wel raden alle fabrikanten aan een LiPo niet meer te laden beneden de 5°C. Als de accu kouder is dan 12°C maar boven de 5°C mag je die accu alleen maar langzaam laden. Pas bij temperaturen tussen de 20°C en de 25°C mag je "op volle kracht" laden. Boven de 25°C moet je de laad en ontlaadstroom ook weer beperken om te veel opwarmen van de accu te voorkomen. Alle fabrikanten waarschuwen dat een LiPo nooit boven de 65°C moet komen want dan kan hij heel snel kapot zijn.

Zijn schrijven over het opslaan (bewaren) van LiPo's klopt allemaal wel maar hij gaat volgens mij een beetje te ver door zoveel onderscheid te maken. Volgens hem is zelfs een paar dagen een volledig geladen LiPo wegleggen al slecht voor de LiPo, volgens de fabrikanten valt dat allemaal wel mee. Als je volgens zijn methode te werk gaat kan dat geen kwaad maar het is wat overdreven.

Bij zijn laatste punt het "weggooien" van oude cellen heb ik ook een paar opmerkingen. Hij ontlaad de cellen tot 3V, knipt dan de draden eraf, isoleert de zaak en brengt de accu naar een afval verwerker. Wanneer hij dat doet is het nog steeds een accu waar, ook al is het weinig, nog energie in zit. Dit kan altijd problemen geven vandaar dat het echt helemaal buiten werking stellen of "doodmaken" van zo'n accu vrij belangrijk is voor mij. Voorzichtig langzaam ontladen tot echt 0V is belangrijk. Sluit er maar een fietslampje of een klein autolampje op aan en laat dat een paar dagen liggen. Dat is NIET gevaarlijk en daardoor kan GEEN brand ontstaan! Het is heel slecht voor de LiPo maar dat willen we in dit geval juist, we willen op een veilige manier van die oude LiPo af! Als de accu dan leeg is de draden eraf knippen en aan elkaar solderen! Zo weet je zeker dat die accu NOOIT meer stroom kan leveren en ook tijdens de verwerking geen gevaar zal opleveren. Nog mooier is de cel open maken en een paar uren (dagen mag ook) in zout water leggen. Dan is kortsluiten niet meer nodig en is de cel ook totaal ongevaarlijk geworden.

Tot zover mijn "commentaar". :oops:

Back