Ik heb een aluminium rotorkop van een eco piccolo die rood geanodiseerd is. Ik wil dit errug graag verwijderen. Weet iemand hoe dat moet? Het schijnt met een speciale vloeistof af te bijten te zijn......
Gaat prima met Caustic Soda (beter bekend als gootsteen ontstopper, zoals Crofty). Emmer met 10 liter lauw water, dopje korrels erbij, goed roeren tot de korrels opgelost zijn, onderdeeltjes erin hangen (kleine dingetjes aan een draadje). Gberuik wel rubber handschoenen want je krijgt er een hele rare huid van als je er zo'n 30 seconden in hebt gehangen (ga je niet dood van, maar het ontvet aardig en kan knap gaan irriteren). Je kunt er hele chassis mee schoonmaken. Let er wel op dat de Casutic Soda ook de anodiseringslaag aan kan tasten.
Super, het werkt! Heb wel wat teveel gebruikt volgens mij maar het is nu een glimmend stukje aluminium! :lol: Merci!
Mijn chassis helemaal gepoetst met aluminium polijstmiddel wat ze gebruiken voor fietsen. Perfect spul, gewoon bij de rijwielhandel verkijgbaar. Polijsten maakt definitief een einde aan de anodisering en inderdaad bij elke beschadiging zal het aluminium zwart/dof worden. Om het wat langer te beschermen tegen vuil kun je na het polijsten autowas (Turtle Wax) gebruiken. Gaat het helemaal eng van glimmen.
En niet vergeten credits te geven he ??? (gekheid....) Over verkleuren, Poets je lam met ene brillo zeep schuursponsje, dan heb je ene redelijk mooie structuur,en toch zo nauw dat het niet meer (zichtbaar)verkleurt, en je krassen het minst zal gaan zien. Bij polijsten is dit absoluut niet het geval. Door de fijne structuur, zie je krasjes heel snel. annyway , hier mijn resultaat, toen ik er een jaar gelee mee begon en het een en ander heb opgezocht. Der staat nog ergens een topic van mij over de-annodiseren, en op een ander forum, is het zelfs een sticky geworden!!
Bij HPI niet. :? Er waren stukken paars bij die er al af vielen toen het paars nog niet eens in de caustic soda was geweest (bij wijze van spreken). Dit resulteerde in vlekken in het ontpaarsde (goet Nederlands 8O) gedeelte. Meten met een universeel metertje wees al snel uit dat inderdaad sommige stukken nog geanodiseerd waren en sommige stukken niet (goed geanodiseerd aluminium geleidt niet). Als de anodisering goed is, krijg je er geen verf meer tussen. Op die plekken viel de verf er zo vanaf. Als de anodisering niet goed is, zitten er nog gaten in het oppervlak waar de verf in kan trekken. Voor mijn Baja maakte dat niets uit, merendeel van de onderdelen was al aardig kaal geschuurd door al het zand. 8) :wink: