kleurencombinaties: gewoon, flue, metallic... wat past bij elkaar?

Tot nu toe gebruikte ik voor één werkje altijd hetzelfde soort kleur. Dus altijd ofwel gewone kleuren, ofwel fluo kleuren ofwel metallic kleuren.

Maar nu even een vraagje voor de "kleuren kenners". Past het eigenlijk om bvb fluo en metallic kleuren op dezelfde (auto)body te gebruiken?

Ik weet wel dat het ook een persoonlijke voorkeur is. Maar bepaalde combinaties zullen niet passen denk ik.

deze passen allemaal samen dit is hier bv een body met fluo rood die overgaat naar fluo flaming orange, transparant violet die overgaat in blauw met daarachter zilver, is dus een metallic kleur en gewoon wit en zwart. zolang de kleuren saman passen of een mooi contrastgeven is er geen probleem
29062010038.jpg

een goei tip die ik je nog kan geven is gebruik te maken van complementaire kleuren. meer info hierover best even googelen op complementary colors. en goed hulpmiddel om het complementaire kleur te vinden is een online tool te vinden op Color Scheme Designer 3
De kleur is het belangrijkste maakt meestal weinig uit al het een fluokleur metallic of gewone kleur is. Ik zeg wel meestal, soms werkt het niet. Helaas merk je dit pas als het meestal te laat is daarom gebruik ik als ik twijfel een stuk plexi om de kleuren eens naast elkaar te zetten en als het resultaat meevalt dan pas op de body te gebruiken.

in principe kun je gewoon elke kleur schema maken die je wilt ligt puur aan wat je zelf mooi vind

je moet alleen hopen dat de kleur goed samen staan in de figuuren die je maakt
en gebruik van complemtaire kleuren is totaal geen must hoor het zijn gewoon de kleuren die het meest opvallen van elkaar zeg ik altijd

en fluor vs metalic heb ik nog nooit geprobeerd het zou kunnen dat ze elkaar aantasten maar kan ook dat ze gewoon met elkaar overweg kunnen
dat zou ik eens uit proberen op een stukje als ze goed samen gaan kun je alles maken wat je hartje begeert

Het gebruik van complimentaire kleuren hoeft inderdaad niet maar om overgangen van een kleur naar een andere kleur of schaduwen zijn ze wel een goed hulpmiddel. Maar het blijft inderdaad een kwestie van persoonlijke smaak en durven experimenteren

Back