Kleurstellingen en bladgoud in de geschiedenis

Dat blauw van de Utrecht vind ik er beter uitkomen dan de frans blauw die ik van adm. paints heb gebruikt. Misschien een tikje grijs of groen er door om het wat te "verouderen".
Je hebt er weer een mooie studie van gemaakt Diederik.
Nog een klein puntje voor Gerrit. Die verfstalen hingen in de ruimte waar het 1 op 10 model van de 7P wordt gemaakt dus ik vermoed dat deze eerder bij de 7P dan bij de Batavia horen. Al zullen ze denk ik niet veel van elkaar afwijken. Maar wie weet wat nieuwe studies op hebben geleverd. Hopelijk krijgen we daar met de nieuwe samenwerking meer inzicht in.

't Wort erg interessant zo ;)
Mooie info Spijkertje! Veel leesvoer, ik moet nog een deel nalezen hoor, maar dat ga ik zeker doen.

Ik ben nog wat dingen aan het uitzoeken. Vooralsnog lijkt het er niet op dat diepe blauwe kleuren op 17e en 18e eeuwse schepen gebruikt werd. Kobaltblauw werd pas vanaf 1807 in verven toegepast. Daarvoor wist men niet dat de kleur blauw in smalt afkomstig was van het kobalt. Maar zoals Diederik al aangeeft, smalt vervaagt tot een grijsgroene kleur.

Op de statenjacht zie ik volgens mij voornamelijk iets wat op Spaans groen lijkt.

Een paar weken geleden was ik in het Van Gogh Museum. Daar werd ook zeer veel aandacht besteed aan verkleuringen die zijn opgetreden. De zonnebloemen zouden helder geel geweest zijn maar zijn nu naar bruine tinten verkleurd.

Alles heeft met de kwaliteit van de pigmenten te maken. Vooral organische pigmenten bleken niet kleurecht. gerenomeerde schilders meden slechte kwaliteit pigmenten omdat dat hun reputatie kon schaden. Veel schilders besteden erg veel tijd en aandacht aan het zelf vervaardigen van hun verf.

Azurblauw was al in de middeleeuwen bekend, en die kleur lijkt ook op de statenjacht aanwezig hoewel die kleur in de achtiende eeuw steeds minder gebruikt zou worden. Pruisisch blauw was er vanaf begin 18e eeuw en is een stuk dieper blauw dan de Azurblauw die wat groenig neigt.
Ultramarijn schijnt het duurste pigment geweest te zijn en werd gebruikt van de middeleeuwen tot eind 18e eeuw. Maar dat zal niet waarschijnlijk gebruikt zijn om grote oppervlakken mee te kleuren.

Over het verkleuren van pigmenten is de laatste decennia heel veel wetenschappelijk onderzoek gedaan en daarom is wat we nu soms zien op schilderijen niet wat het geweest is. Het digitaal reconstrueren van de werkelijke kleuren geeft een aardig beeld maar het schijn niet exact mogelijk te zijn om de werkelijke kleur te bepalen. Wel weet men welke pigmenten verkleuren tot welke kleur.

zeer leerzaam en een prachtig historische document.

Mijn bijdrage,
de kleuren en prijs van de verven in die tijd. Hoogst waarschijnlijk de kleuren voor al de natie en scheepsbouwers, buiten enkele variatie? 1650-1850

het is in het frans, maar ik wil ze wel vertalen indien nodig.
hopelijks is de tekst leesbaar

groetjes
Ward

Ward,

Voor de gemiddelde Nederlander een lastige tekst vanwege het Frans (inderdaad).

Wellicht vindt je een keer de tijd het als een stukje Nederlandse tekst in deze topic te plaatsen?

Ward, Voor de gemiddelde Nederlander een lastige tekst vanwege het Frans (inderdaad).

Een beetje vergoogled nederlands:

Deze handleiding is bedoeld àfournir liefhebbers en modelbouwers geïnteresseerd aour Navy 1650 -1850 periode, specifieke informatie over verf en vlekken gebruikt zeilen en manoeuvres.

KLEUR IN DE MARINE CLASSIC 1650 -1850

Dit prachtige model is opgenomen in de collecties van het Museum van de Marine onder de naam Protector, een naam die in de voettekst van de achtersteven verschijnt. Maar dit bewijs is misleidend; Inderdaad, de Protector (1757 -1787) was een schip van 74 kanonnen, caractérisépar lage batterij doorbraak veertien poorten. Maar het model doet in omvat dertien. Dus dit is een schip van 64 kanonnen en een gebouw van deze klasse heeft Portele naam Protector.
Identificeer dit model is moeilijk; de geschiedenis van dit model in de archieven van het museum doet niets omdat het begint in de 19e eeuw. De inrichting heeft geen mogelijkheden hebben voor een toenadering tot de weinige optredens die we hebben voor de tweede moitiédu XVIII eeuw. Kortom, kan dit model bouwde ik over 1760-1770, anoniem blijven, maar is toch een goede weergave van een vierentwintig àvingt-acht schepen van 64 geweren Tijdens het tijdperk dat we hebben. Protector gebouwd op plannen PometàToulon heeft étémis WATER in 1757 radoubéen 1.764,1770-1772, 1777-1778 en 1787 condamnéen lengte 164 voet, breedte 43 voet ½ hol 21 voet ½ poort 1530 tx, artillerie 28 kanonnen van 36, 30, 18, 16, 8, Armeen crew oorlog 650 mannen.

KLEUREN en de onderdelen daarvan

Azure:
Die, wanneer bereid apartir gemeenschappelijke kleur glazuur relatief duur, wordt gebruikt om "blast" van de Upperworks; het gebruik ervan is Apriori limitéet abandonnédans hanger in de 19e eeuw. De azuurblauwe glazuur einde, erg duur, is utilisépour enkele iconische landschap. Er is ook een kunstmatige azuurblauwe ALA gebaseerd indigo of "paarse sap" mêléde vergelijkbaar àl'azur gemeenschappelijke emaille krijt.
Pruisisch blauw (ultramarijn)
De onbetaalbaar prijs beperkt het gebruik àquelques decoratieve effecten, en het is niet mogelijk om de toepassing op oppervlakken van betekenis verhelpen.
Okergeel
Marchépar goede kleurechtheid, is okergeel veel gebruikt vooral voor outdoor gebouwen, dit tot in de 19de eeuw, de trend sinds het Rijk is om wit àl'ocre gele buitenkant vervangen.
Rode oker
Een beetje duurder dan okergeel, is de kleur het meest gebruikt door de marine van het oude regime, in het bijzonder voor

binnenlandse (of àtort àraison, werkgelegenheid généraliséde rode oker in de accu's zou niet justifiécomme benadrukken bloed provoquépar projectielen en vooral splinters).
Vanuit het Rijk wordt gelaten rode oker, bijna ignorésous de restauratie, die wordt vervangen door zwart en wit.
Napels geel:
Het duidelijker en "transparant" zijn dan gele oker geel is utilisésous het oude regime voor decoratie, permettantde simuleren vergulden, met inbegrip van elementen van de beeldhouwkunst.
Onder het Rijk, de trend is Ala substitutie van rode oker, voor de binnenlandse accu, door een soortgelijke lichtgeel naar Napels praktijk nagebootst Engels en doet twijfel rijzen omtrent de rechtvaardiging van rode oker hierboven aangegeven .
Olive:
Voor zover ik weet, utiliséseulement door de Marine voor de handel, in het bijzonder voor het bovenste deel van de bovenkanten van bepaalde schepen van de Oost-Indische Compagnie.
Aqua:
Op de groene "meer vastberaden" dan zijn voorganger, de marine gebruikt relatief weinig; Er zijn echter een paar voorbeelden aan het arsenaal van Toulon onder het Oude

plannen; het gebruik van groene beperkt tot extern.
Onder het Rijk en de restauratie, is er het gebruik van discrete groene combinéavec zwart. Kortom, groen is vooral utilisépar marine handel zonder ofwel voorzien van een gemeenschappelijke kleur voor.
Vermilion:
Deze ook wel jacobsvlinder kleur is een duur product en het duurt uitzonderlijke omstandigheden waarvoor de vervangende àl'ocre rood. Vermilion utilisésous het oude regime voor een paar schepen de vlag (na eerst een algemeen officer) is abandonnéàpartir van de Revolutie.
Gray:
Het gebruik ervan is limitéàcertains interieurs van de gebouwen, met inbegrip van huisvesting; wat kleding kan grijs worden geschilderd, maar in het algemeen, is deze kleur niet gebruikt in mariene hout.
White:
Onder het ancien regime, wordt de witte weinig gebruikt, behalve in het schilderen van Ala lijm voorzieningen blokken en valse bruggen en enkele toren secties.
Maar apartir 19e eeuw, het gebruik van wit en generaliseert met zwart, het zal de twee-tone kenmerken van ernstige mariene Louis Philippe periode.

zwart:
Zeer employéde alle tijd, consequent voor alle hardware en artillerie ijzer; Naast de wapens soms omber 'verwarmt' de zwarte rook van de verbrande hars. Zoals ik indiquéavec wit, zwart is erg appréciédans Hanger 19de eeuw.
Voor deze kleuren of pigmenten, heb ik geen indicatie van hun herkomst, dit wezen van belang de relatieve goede geven. Ook de voorbereiding en verpakking van verven of pigmenten garandeert niet verklaring; Toch weten dat donkere kleuren worden bereid met lijnolie en lichte kleuren met notenolie.

KLEUREN GEBRUIKT DOOR DE KONINKLIJKE MARINE IN 18 CENTURY

(Maat: one quintal = £ 489 procent gr Waarde: € 1 = 20 verdiepingen)
Als deze tabel prijs, nemen we de waarde van de gele of rode oker als een eenheid, vinden we dat wit is zwart -het 1,7 2 2,5 -het azuurblauwe groene 4 gele -het van Napels 4 -het vermiljoen -het Pruisisch blauw 16 45.-besparing voor de hand liggende redenen het gebruik van oker, zwart en wit dus rechtvaardigen in plaats van andere kleuren.

De witheid van Kouroi van de romp is overdreven. Inderdaad, deze coating is composéd'un mengsel van talg, zwavel en pek (hars), en in het algemeen, het is duidelijk, trekt aan de wit wanneer de Kouroi is afgelopen. Zwarte achtergrond onderscheiden elementen van de directe jottereaux, herpes rongen, verguld van het model, maar réalitépeints naar Napels geel en het boegbeeld (gemaskeerd door de sprietzeil).
Tussen de twee gevouwen gouden vooronder, zijn planken geschilderd donkerblauw.

Careñes

Ongevoerd rompen
Op een geschilderd model, kan de romp worden gepresenteerd met zijn Kouroi (zie Schip 74-T1-T2) coating die de romp jusqu'àquelques centimeter boven de waterlijn. Dit is Kouroi constituéd'un mengsel van droge of hars, talg en zwavel veld; de opname van de laatste geeft een zeer mooi en wit Kouroi EYE Transparant insluitsels. U kunt de romp met een witte behandelen iets cassétout wetende dat réalitéquelques zeildagen waren juist in deze flatterende witte.
rompen verdubbeld
Pas toen de Amerikaanse oorlog voor de koperen mantel van ons gebouw worden serieus overwogen. Het wordt gespeeld met platen van zuiver koper of messing, de laatste is vooral utiliséau 19e eeuw. Uiteraard dubben oxideert zeer snel en bedekt met grijs-groen, maar de conventies van het runnen van een model toe te geven dat het kopiëren is laissédans zijn oorspronkelijke staat; dit is wat we zien op de meeste vintage modellen, maar pas op voor overmatig licht.
Ik deze lijnen naar dat het gebruik van artillerie brons limitéàpartir 18e eeuw aan te geven. De wapens zijn geschilderd in zwart ijzer met soms het toevoegen van een beetje omber, maar de conventies erkennen dat deze wapens kunnen worden gemaakt van messing, dat is meer flatterend dan toen ik toevoegen EYE Transparant insluitsels bewapenen van de koninklijke schepen bronzen kanonnen, werden ze bedekt met groene aanslag en het was niet de gewoonte van de polish om de oxidatie te verwijderen.

Dus om samen te vatten, vinden we dat in het algemeen een romp bekleed koper er nog in zijn oorspronkelijke staat en artillerie brons en vaak àfeu ijzer monden worden "vertaald" messing modellen, licenties zeer in aanmerking komen voor decoratieve redenen en leidinggevenden. Ze worden gesteund door de voormalige voorbeelden.

Kouroi boven, de zwarte band van het schip, "zegt" de waterlijn en benadrukt de pure. De bovenste wales en opvullen van de tweede riem ook zwart. De okergele of buff batterijen, mantels en enquêtes tonen hun binnenkant rode oker. De grote boom is onjuist gouden in plaats van geel geschilderd Napels. Bovenstaande worden hangmatten ondersteund in de netten, dankzij de kroonluchters ADubbelklik tak vormen verdediging tegen geweervuur
​​en druif en ook om de hangmatten om gezondheidsredenen beluchten.

Tussen de grote en glad ook naar voren geroepen passeren en drie gevouwen het achterdek, wordt de muur geschilderd blauw, glad en ze zijn allemaal verguld decor flessen, HET GEBRUIK interpretatie modellen, goud is meer flatterend dan fel gele verf, maar niet realistisch! Toegegeven schilderen koninklijke schepen werden systematisch gebagatelliseerd apartir zwarte kleuren, rood, oker, geel, een beetje van Napels geel en soms een beetje blauw. Ik voeg hieraan toe dat hetzelfde geldt voor de andere marines van de periode.

Zeilen en manoeuvres
We gaan nu naar een meer delicaat onderwerp, de zeilen en
manoeuvres: ze zijn gemaakt met hennep (ik citeer
verder de katoenen zeilen). De oorspronkelijke kleur van het materiaal
wordt gemodificeerd door verschillende behandelingen. Voor touwen,
zoon worden geteerd hennep, voor of na
stranding, dompelen in een vat met hete teer;
utiliséest verkregen door distillatie teer sap
naaldhout logs en
​​teer een fijne verschijning is duidelijk met
een rode reflectie, zodat dit niet te verwarren met teer
moderne producten verkregen apartir kolen of
verkoold hout, dikke zwartachtig producten.

Het is mogelijk om sommige delen van de kabels in hun oorspronkelijke staat Scheepvaartmuseum inParis gehouden onderzoeken. We kunnen zien dat de kleur is vrij duidelijk. De draad van hennep zeilen dit utilisépour Oorspronkelijk variërend in kleur van lichtgeel tot geel foncéavec groene tinten; dus het is de gewoonte van het bleken kalk uitspoeling Ala, de zoon van hennep, maar maak geen misbruik van de uitloging die nacht Ala soliditédu draad, tonalitédes ook schilderijen àvoile is dichter bij een ecru kleur betoogd dat wit kan niet àobtenir.
Sommige monsters van weefsel àvoile gehouden ALA Nationale Bibliotheek (drukkerij, verzameling Richelieu) kunt u een idee van de kleur schilderijen te krijgen.
Katoen is een relatief klein textiel employésous het oude regime, vrijwel ignorépar de Royal Navy voor àvoile schilderijen, met zeldzame uitzonderingen in de Middellandse Zee: de "cotonine" wordt gebruikt voor Latijnse zeilen xebecks en tartan (zie monografieën en Shark de Diligent).
In de 19e eeuw, is het gebruik van katoen erkend, maar de marine grenzen gebruiken Ades kant zeilen, tenten, tenten, etc. ; de weerstand van katoen wordt als onvoldoende beschouwd.
Marine handel maakt gebruik gemakkelijker katoen, en vaart gemaakt met het veel duidelijker, bijna wit, tenminste wanneer de nieuwe, als ze een wit-grijs HET GEBRUIK.

Ik vat deze paar pagina's ACECI:
De Koninklijke Marine van het oude regime is
systematisch zwart geschilderd, gele en rode okers,
soms wat blauw in het bovenste deel van
dode werken; binnen in de accu's wordt geschilderd àl'ocre
rood.
Van de Revolutie, de trend is àl'abandon oker, vooral rode oker, dit wordt bevestigd door het Rijk; Restauratie en Louis Philippe periode wijden het succes van een "halve rouw" marine zwart en wit dus zeer karakteristiek van een mentaliteit van de burgerlijke strengheid markeren van de officieren op het moment.
In de verstaging, zal ik zeggen dat de manoeuvres zijn minder donker en minder duidelijk zeilen we misschien denken.
En laten we oppassen voor briljante presentaties; goud, ultramarijn, vermiljoen, zijn maar weinig uitzonderingen voorbehouden àquelques Vice Admirals of admiraal reputatie. Ook de witte zeilen bestaat alleen in tegenstelling tot de stand van de lucht of de zee.

J. Boudriot

Sorry Diederik, maar dat Frederlands is niet echt te lezen hoor :confused:

Ik vat deze paar pagina's ACECI:
De Koninklijke Marine van het oude regime is
systematisch zwart geschilderd, gele en rode okers,
soms wat blauw in het bovenste deel van
dode werken; binnen in de accu's wordt geschilderd àl'ocre
rood.

Ook de witte zeilen bestaat alleen in tegenstelling tot de stand van de lucht of de zee.

J. Boudriot

De Hollanders snappen het weer niet hoor:rolleyes:

De accu's zijn van binnen rood, en de marine is van nature zwart geschilderd.
Zeilen worden alleen gevoerd afhankeliijk van de kleur van de lucht of de zee.....

Hoe simpel kan het zijn?? ;)

Goeie bijdragen!!
Mijn Frans is ook niet best maar de vergoogeling is goed genoeg leesbaar om er de essentiële informatie uit te halen. Ik ga het nog goed doorlezen.

De Hollanders snappen het weer niet hoor:rolleyes:

De accu's zijn van binnen rood, en de marine is van nature zwart geschilderd.
Zeilen worden alleen gevoerd afhankeliijk van de kleur van de lucht of de zee.....

Hoe simpel kan het zijn?? ;)

Ik lees daar anders dat het oude regime van de marine alles zwart schildert wat van nature oker of rood is. En als de accu dood is wordt het van binnen blauw. (en oh ja - de zeilen doen ook nog wat met de lucht).

Ik heb even de franse tekst opgezocht. Was ook benieuwd waar die accu vandaan kwam. In dit geval heeft het franse "des batteries" een andere betekenis. Zoals ik het begrijp waren de interieurs van de geschutsdekken oker rood.

Ik heb even de franse tekst opgezocht. Was ook benieuwd waar die accu vandaan kwam. In dit geval heeft het franse "des batteries" een andere betekenis. Zoals ik het begrijp waren de interieurs van de geschutsdekken oker rood.

Zo had ik het ook geïnterpreteerd, maar moet toegeven dat dit Frederlands tot verwarring leidt, zal vast 10 kromme tenen opleveren bij de echte Francofielen onder ons :D

Oei, wat..... een..... situatie...... door een "google " elektronische vertalings computer programma-systeem van nullen en eentjes.
Zal me inspannen om jullie een verstaanbare en menselijke vertaling te verschaffen.
Mijn verontschuldigingen. Zoals ik moeilijkheden heb met het Engels, is het logisch dat het Frans ook moeilijkheden brengt bij anderen.

groetjes
Ward

Geeft niet Ward!!!
Sommige van ons zien overal een grap in.
Maar..... de bedoeling was goed, en met een beetje aandachtig lezen komen we er wel uit hoor;)

zal eens kort een persoonlijke vertaling geven.
wat mijn bijdrage tot doel heeft zijn de prijzen van de verschillende kleuren in de 17-18 eeuw bij de fransen.
Azuurblauw:
is een kostelijke kleurproduct meestal gemengt met email.
wordt alleen gebruikt in de decoratie van het schip, en dan nog was het te vermijden voor gebruik.
Pruisisch blauw:
deze kleur heeft de voorkeur voor blauwe decoratie van het lofwerk spiegel boegversiering en verschansingen.
Oker-geel:
goedkoop product, werd veelvuldig gebruikt voor het schilderen voor de buiten beplankingslijnen van het het kanonnendek. In de 19 eeuw werd deze kleur vervangen door wit.
Oker-rood:
ietsjes duurder dan oker-geel. deze werd meestal binnenboords geschilderd.De binnenverschansing en zeker rond de geschutten (batterijen), omdat okerrood de kleur van het bloed verdoezelde,.....
Ook sommige onderdelen werden okerrood gekleurd, kaapstand, knechten en betting, behuizing van trappen, roerstaander, sierbalustraden aan voorplecht, campagnedek, trappen,enz..... als modelbouwer , opletten niet te overladen, maar brengt een kleine nuance van oker-rood.
Napels-geel:
zeer klaar en trasparant. deze kleur werd gebruikt voor alle lofwerk die het goud moet weergeven.
Olijfgroen:
Werd alleen gebruikt voor schepen met commerciele doeleinden en zelden of niet bij de Franse marine.
Lichtgroen:
werd enkele keren gebruikt op de werf in Toulon. Deze kleur werd uitsluiten voor de buitenkanten van het schip.
Bij de handelsvloot werd deze kleur veelvuldig gebruikt.
Vermiljoen:
zeer kostelijke verf die uitsluitend werd gebruikt voor de interieurs van de officierenruimten.
Grijs:
meestal voor de interieur van verschillende kamers.
Wit:
onderwatergedeelten van de romp, voorraadkamers en enkele delen van de masten.
Zwart:
Alle metalen onderdelen. Buiten andere kleuren aan de romp is zwart doorgaans gebruikelijk.
zwart werd ook soms vermengt omber.
Zwart werd werd heel veel gebruikt bij de Franse marine.

PRIJZEN IN 1780

Oker-rood met olievermenging 40£ voor een Quintal
oker-geel met olievermenging 40£ voor een Quintal
Grijs met olievemenging 40£ voor een Quintal
okerrood en okergeel 5£ voor een Quintal
Wit 35£ voor een Quintal
Wit met olievermenging 43£ voor een Quintal
Pruisischblauw 18£ voor een livre
Azuurblauw 20s. voor een livre
Groen met olievermenging 32s. voor een livre
Napelsgeel 23s. voor een livre
zwart met olievermenging 16s. voor een livre
Vermiljoen 6£10s. voor een livre
notenolie(vernis) 40£ voor een Quintal
Lijnzaadolie 30£ voor een Quintal

bladgoud in vierkante blaadjes, 24 blaadjes 2£5s.

een Quintal = 100 livre aan 489gr.
1£ = 20 sols (s.)

al die andere vertalingen waren echt leuk, heb ze wel met enige plezier gelezen.

uit de prijzen kun je een idee krijgen van de kostprijs.

groetjes
Ward

Back