Klinkt dom maar hoe tank je de brandstof

• Topicstarter Topicstarter mat2005
  • Startdatum Startdatum
M

mat2005

Guest
Ik heb gelezen dat methanol giftig is en dat je zelf als je contact maakt met de huid aal vergiftigd ben. Met alle gevolgen van dien. Maar hoe tank je dan brandstof van een 5 liter jerrycan naar het tankje.
Groetjes mat

ze gebruiken daar een pompje voor, electrisch of handmatig.
gewoon slangetjes aansluiten en pompen.
kweenie of het gevaarlijk is, maar ik dacht van niet.

Het valt allemaal ook nog wel mee hoor. Sure je moet niet de nitro onverdund uit de fles drinken, maar als je een druppeltje brandstof op je vingers krijgt, of je hand onderdompelt in brandstof, val je niet gelijk dood neer hoor.

Dat gezegd hebbende.. in mijn geval (vliegtuig) heb je vanuit de tank 2 leidingen. De ene gaat naar de carburateur, die zorgt ervoor dat de motor brandstof krijgt. De 2e komt vanuit de uitlaat retour tank. Die zorgt voor druk/ontluchting.

In de slang van tank naar motor heb ik een brandstofnippel geplaatst. Dat is zeg maar een tankdekseltje wat je in de romp van je toestel monteert. Daar kun je aan de buitenkant een stekkertje inpluggen. Hij verbreekt dan de verbinding tussen tank en motor en je kunt dan door dat stekkertje tanken.

Dan heb ik een handpompje, daar zitten twee slangetjes aan. Eentje van die twee gaat in de fles brandstof, de ander aan het stekkertje wat ik in de romp steek.

Tanken gaat dan als volgt: handpomp pakken, fles brandstof open draaien, slangetje handpomp in fles brandstof, andere slangetje met stekkertje in brandstofnippel, slangetje van de uitlaat los.

Dan aan de handpomp draaien, net zo lang tot er uit het uitlaatslangetje brandstof komt, dan weet je dat de tank vol is. Dan nippeltje weer loskoppelen, uitlaatslang weer op de uitlaat en vliegen maar.

Om de brandstof uit de pomp en slangen van de pomp te krijgen, even een paar slagen de andere kant op draaien.

Zo kun je praktisch lekvrij tanken en krijg je sowieso niets op je vingers.

mat2005 zei:
Ik heb gelezen dat methanol giftig is en dat je zelf als je contact maakt met de huid aal vergiftigd ben. ...
Dan zouden legio modelvliegers al het loodje hebben gelegd. Methanol veroorzaakt blindheid, wordt inderdaad via de huid opgenomen maar zo'n vaart loopt het ook weer niet.

Zo te lezen ben je nog niet met je brandstofkist op een club geweest. Aan te raden, anders ga je met een vliegtuig het weiland in en kom je met een bouwdoos terug.

Twee elkaar aanvullende en overlappende overzichten van vliegclubs in Nederland:
www.airtoi.com -> clubs
www.modelvliegsport.nl -> clubs

Nuttige tips en trucs voor beginners:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/cms_view_article.php?aid=28

Ik heb al zo vaak nitro over men handen gehad en in mijn monde met het blazen op het trugloopslangetje van de uitlaat.

Maar ik voel me nog kip lekker dus het zal wel allemaal niet zo vaart lopen.

(Je merkt wel als je nitro verbrand in een kleine ruimte bv. garage beginnen je ogen te tranen en je neus te prikke en dit is niet zo gezond)

Greetz tom :D :wink:

tommierock zei:
Ik heb al zo vaak nitro over men handen gehad
Vaak? Dat kan helemaal niet als je 15 bent..... :wink:
tommierock zei:
Maar ik voel me nog kip lekker dus het zal wel allemaal niet zo vaart lopen.
Zou ook wel erg zijn als je daar op 15 jarige leeftijd al iets van zou merken.... Aangezien ik hoop dat je over 40 jaar nog steeds van modelbouw wilt genieten, raad ik je aan om je eigen ervaring hier niet als maatstaf te nemen, maar te luisteren naar degenen met meer ervaring en vooral kennis & inzicht.... :D

Hoi Mat,

Als je nog niet weet hoe je brandstof kan overhevelen, zul je nog meer vragen tegen komen, wat betreft het starten en afstellen van een motortje...

Dan is hier maar een antwoord mogelijk, zoek iemand die je kunt begeleiden hiermee.

Mij is het niet duidelijk of het om een brandstof auto, boot of vliegtuig gaat, maar je hebt in iedere geval iemand met ervaring nodig die bij jou aanwezig is !

En geen stukje informatie waarna je het volgend probleem tegen komt ...

Mijn advies is dan ook,

Zoek iemand in je omgeving of als die er niet is ga dan praten bij een plaatselijke club.

Je kan daar al je vragen stellen en je krijgt daar alle antwoorden.

Succes,

Groeten Martin

mat2005 zei:
Methanol veroorzaakt blindheid.

ik ken iemand die een volle lading methanol met 10% nitro in zijn oog kreeg bij het ronddraaien van een motor met een startmotor met de gloeiplug eruit.het deed erg zeer bij die persoon maar hij was niet blind of had geen vermninderd gezichtsveld er aan over gehouden...

Je word er toch blind van als je het opdrinkt?? Of heb ik het fout??

drestar zei:
... ik ken iemand die een volle lading methanol met 10% nitro in zijn oog kreeg ... .... maar hij was niet blind of had geen vermninderd gezichtsveld er aan over gehouden...
Blindheid wordt veroorzaakt bij inname, via huid of mond. En je bent niet op slag blind. Spiritusdrinkers worden blind door de methanol in de spiritus.

Methanol is supergiftig :!: het sloopt je zenuwstelsel en doe er rustig voorzichtig mee want de schade die het aanricht is onherstelbaar.

Rhelie zei:
Methanol is supergiftig :!: het sloopt je zenuwstelsel en doe er rustig voorzichtig mee want de schade die het aanricht is onherstelbaar.

Nou Nou, die jongen durft gelijk geen kan brandstof meer aan te raken.
Het is natuurlijk niet verkeerd om er voorzichtig mee te zijn.
En niet in de laatste plaats omdat het brandbaar is.

Als het zo giftig zou zijn zouden er al een hoop modelvlieger, rijders en vaarders het loodje gelegd hebben

Rhelie zei:

Jij hebt het over Ethanol... :lol:

Methanol is gewoon gedenatureerde Ethylalcohol. (zijnde de alcohol die in elke alcoholhoudende drank zit.)

Maar ethanol wordt onderworpen aan accijnzen en hoge btw marges. De gedenatureerde (is een chemisch proces dat wordt toegepast op ethanol) versie (naam verandert in Methanol) heeft bijna dezelfde eigenschappen als ethanol, maar wordt dan pas echt giftig. :roll: Zeer nefaste gevolgen bij INNAME op korte en lange termijn. Je wil niet weten wat er je er allemaal van kan opdoen. Huidcontact is NIET giftig. Geen contamminatie, geen niks. En wordt echt niet opgenomen door de huid. Immers ik zit de hele nacht met mijn handen in de alcogel (ontsmettende gel die na contact met patiënten over beide handen wordt uitgesmeerd, hygiënische maatregel.)

Over Nitro in brandstofmengels kan ik me niet uitspreken, ik ben electrovlieger en verpleger. :|

rafgol zei:
Methanol is gewoon gedenatureerde Ethylalcohol.
Nee, het zijn verschillende stoffen. Methanol is CH3OH, Ethanol is C2H5OH. Wel is het zo, dat voor sommige toepassingen Methanol (en een anilline-kleurstof, meestal blauw)aan Ethanol wordt toegevoegd om het onbruikbaar te maken voor gebruik in drank (=denatureren). In glow-brandstof wordt (op het wateraandeel na)pure methanol gebruikt.

Bruno van Hoek zei:
rafgol zei:
Methanol is gewoon gedenatureerde Ethylalcohol.
Nee, het zijn verschillende stoffen. Methanol is CH3OH, Ethanol is C2H5OH. Wel is het zo, dat voor sommige toepassingen Methanol (en een anilline-kleurstof, meestal blauw)aan Ethanol wordt toegevoegd om het onbruikbaar te maken voor gebruik in drank (=denatureren). In glow-brandstof wordt (op het wateraandeel na)pure methanol gebruikt.

Ok, geen probleem voor mij hoor, zolang je het spul niet DRINKT is er geen levensgevaar. Morsen over je handen kost alleen brandstof.
Krijg je het spul in je ogen, gewoon langdurig en grondig spoelen met water. Bij blijvende irritatie arts raadplegen.

rafgol zei:
Morsen over je handen kost alleen brandstof.
Krijg je het spul in je ogen, gewoon langdurig en grondig spoelen met water.
en ook je lenzen(als je die hebt) reinigen is slim :D
(bij mij moest dit in ieder geval wel)

Methanol is erg giftig, en het wordt gemakkelijk opgenomen door de huid. Met methanol moet je gewoon zorgvuldig omgaan, niet knoeien, en inademen en huidcontact zoveel mogelijk vermijden. Om over inslikken en in de ogen sproeien nog maar te zwijgen.

Het is bizar dat mensen advies geven over het omgaan met gevaarlijke stoffen op basis van beperkte eigen ervaring, en zonder dat ze zelf goed zijn geïnformeerd. En dat terwijl dat laatste zo gemakkelijk is.

Wat info over methanol (zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Methanol of http://www.poisoncentre.be/nl/domestics/methanol.php):

"Methanol is een alcohol. Het methanolmolecuul is het eenvoudigste en kleinste molecuul van alle alcoholen. De structuurformule is CH3OH.

Methanol is giftig bij inname; één van de gevolgen is blindheid en eventueel de dood. De letale [= dodelijke, red.] dosis is ongeveer 25 gram. Het wordt toegevoegd aan spiritus. Om die reden is spiritus ondrinkbaar, en hoeft er geen drankaccijns over te worden betaald. Bij ondeskundige bereiding van alcohol ontstaat wel eens methanol als bijproduct, waardoor een zeer gevaarlijke drank ontstaat."

En bij 'omgang':
"Bij contact met de huid afspoelen met veel water. Bij inslikken of contact met de ogen onmiddellijk een arts waarschuwen."

Erg informatief is de produktinfo van een fabrikant: zie http://www.methanex.com/products/documents/MSDS_EUnederlands.pdf

Een citaat uit dat laatste document:
"- Inslikken van zelfs kleine hoeveelheden kan blindheid of dood veroorzaken
- Effecten bij lage dosissen: misselijkheid, hoofdpijn, buikpijn, braken en gestoord gezichtsvermogen (wazig zien, lichtschuwheid)
- Inhalatie van hoge concentraties: slijmvliesirritatie, hoofdpijn, slaperigheid, misselijkheid, verwardheid, bewusteloosheid, gastrointestinale en visuele stoornissen, dood
- Hoge dampconcentratie/contact met vloeistof: irritatie van de ogen, tranen en branderig gevoel
- Kan gemakkelijk worden opgenomen door de huid in hoeveelheden die toxisch of dodelijk kunnen zijn"

Br@m heeft het allemaal duidelijk uitgelegd en ik meen me te herinneren dat dit al eens eerder ter sprake is gekomen. Maar dat kan ook op "dat andere forum" zijn geweest.
We moeten niet zo makkelijk denken over methanol. Veel mensen denken dat nitro erg gevaarlijk is maar de methanol is gevaarlijker! Zoals Br@m al schreef 25gram is bij inname al dodelijk en 25 gram is maar ongveer 32cc dus je hoeft niet eens veel door te slikken om daar al aan te komen.
Met een beetje gezond verstand en voorzichtigheid valt er goed mee te werken. Blijf wel opletten, een ongeluk zit in een klein hoekje.

32cc is inderdaad niet veel, alleen bedenk je eens hoe dat in je lichaam moet komen. Het is niet direct accumulatief, oftewel het is niet zo dat als je vandaag 16cc doet en overmorgen nog eens 16cc, dat je dan alsnog doodgaat. Gezond zal het niet zijn, maar je kunt die dosis niet zonder meer bij elkaar optellen.

Als jij 32 cc van dit spul weet op te drinken, kots je het echt direct weer uit (als je het al naar binnen krijgt). Om 32 cc door je huid op te nemen, ben je wel even bezig.

Met andere woorden: ja het spul is giftig en nee je moet het niet drinken of moedwillig je handen er mee wassen, maar, bij normaal gebruik moet je ook geen paniek schoppen.

Als jij een bepaalde hoeveelheid keukenzout (ik meen 72 gram) weet op te eten, is dat ook dodelijk. Of 5l water, ga je ook dood aan.

Back