Lou van Wijhe
Vriend van modelbouwforum.nl
Bedankt voor jullie tips. De oplossing moet inderdaad liggen bij experimenteren want de EXIF-data van mijn foto's geven het juiste formaat aan. Dus volg ik de proefondervindelijke benadering. 

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ja, zo doe ik het, alleen als er een extreme bocht gemaakt moet worden wil ik het wel eens verwarmen. Maar dat is zelden nodig.P.S. Stephan,
Heb ik het goed begrepen dat je hout 24 uur in KOUD water laat liggen en dat je het daarna kunt buigen zonder warmte te gebruiken?
Persoonlijk zou ik dat deel scratchen (zelf maken) zoiets in vorm maken met buigen? Dat gedeelte komt onder het dek, dus waarom niet samenstellen uit naast elkaar geplaatste blokjes hout en dan de vorm aan de buitenkant erin schuren. Je hebt de boven lijn en onderlijn. Het word tenslotte geverfd en bekleed met ornamenten.Het wulf van de Cutty Sark wordt gevormd door ijzeren platen, bevestigd op ijzeren spanten. Het bestaat uit een groot, uitwaaierend deel met bovenin een knik naar een smal, verticaal deel.
Naast rondhout en andere materialen zijn in de bouwdoos 3 en 4 mm dikke houtplaten gebruikt voor alles dat gelaserd is. De houtsoort is onbekend, misschien is het wel een lokale, Japanse houtsoort. De 2 delen die het wulf moeten vormen zijn 3 mm dik en laten zich dus slecht buigen. Ik stuur vandaag de ontwerper in Japan een mailtje met de vraag hoe hij het zelf heeft gedaan, eerdere vragen heeft hij relatief snel beantwoord.Wat voor materiaal of houtsoort is het eigenlijk wat je moet gaan buigen? Je praat hier toch niet over hout maar meer plaatachtig? Door de vorm gaat het tijdens het buigen toch vanzelf naar boven uitwijkend worden?
Die gedachte is inmiddels bij mij ook opgekomen. Back to scratch?Persoonlijk zou ik dat deel scratchen (zelf maken) zoiets in vorm maken met buigen? Dat gedeelte komt onder het dek, dus waarom niet samenstellen uit naast elkaar geplaatste blokjes hout en dan de vorm aan de buitenkant erin schuren. Je hebt de boven lijn en onderlijn. Het word tenslotte geverfd en bekleed met ornamenten.
Waarom niet, je hebt de ervaring en niks staat je in de weg om iets te verbeteren of anders uit te voeren dan wat een beschrijving aangeeft. Soms krijg je dan een nog mooier resultaat.Die gedachte is inmiddels bij mij ook opgekomen. Back to scratch?
Voor de volledigheid, ik vond het volgende op een Amerikaanse site:Naast rondhout en andere materialen zijn in de bouwdoos 3 en 4 mm dikke houtplaten gebruikt voor alles dat gelaserd is. De houtsoort is onbekend, misschien is het wel een lokale, Japanse houtsoort..