klopt deze redenering ivm servo's

Ben volop op zoek naar informatie over servo's omdat het elektronisch gedeelte eraan komt. (Santisma trinidad 3-master)

Ben aan het twijfelen tussen 2 servo's :

De winchservo HS-785HB : 13.2kg/cm

De HS-815BB Mega sail control servo : 24.7 kg/cm

Allebei dacht ik sterk genoeg maar na verschillende topics te hebben doorworsteld over servo's zit ik met de volgende vraag.

Als de fabrikant zegt dat de servo een koppel heeft van 13.2 kg/cm, dan betekent dit dat op 1cm hartafstand 13.2 kg , op 2cm nog maar 6,6 kg enz

Bij de HS-815BB is er standaard een arm bijgeleverd van 11cm.
Dus hang ik mijn touw op het uiteinde van deze arm dan trekt de servo niet met een kracht 24.7kg aan dit touw maar met 2.2kg of is de opgegeven trekkracht aan het uiteinde van de 11cm lange arm toch 24.7kg.

Kan iemand deze vraag ophelderen.

Bedankt , ik had mijn hoop een beetje op de arm gesteld omdat ik dan niet met elastieken moet gaan werken.

Ik las dat het grootste probleem met de winchservo's is dat de draden er af en toe vanaf lopen.

Dat is inderdaad een probleem, maar dat kan relatief eenvoudig verholpen worden.
Lees mijn bouwverslag over de Smaragd maar eens door;
de-smaragd-een-dikke-dame-van-robbe-4
met name post 79 (foto en beschrijving) en post 82 (verdere uitleg).

Bij mij was het ook trial and error, maar nu werkt het als een (tiere-)lier.
Als je persé een servo met lange arm wilt hebben, kan je het ook oplossen zoals ik met mijn fokkeschoot. Staat in hetzelfde draadje. Een 1:5 servo voor trucks is daar ideaal voor. Power genoeg!
In het draadje staan ook andere, nóg mooiere oplossingen, maar zo'n technisch wonder ben ik nou ook weer niet...;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Back