klopt dit???

Discussie in 'Electro auto's' gestart door Teunis1975, 11 jun 2009.

  1. Teunis1975

    Teunis1975

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    9
    Beste modelbouwers

    Als ik het tandwiel van de motor groter maak en die van het hoofd tandwiel dan gaat het toch harder dan dat ik het andersom doe.
    nu 65t hoofdtandwiel tegen 21t motortandwiel wil er een 65t of lager tegen 24 want verder naar beneden gaat te veel ten koste van de trekkracht denk ik en ik wil van alle twee.
    (weet dit van de brommer tijd maar geld dit hier ook voor)

    Wie kan me hierin een goed advies geven
    Groetjes Teunis
     
    Laatst bewerkt: 11 jun 2009
  2. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Voor mij is dit een onbegrijpelijke uitleg hoor:D
    Je moet naar de verhoudingen kijken.:confused:
    Als je op de motor bijv 35 tanden heb zitten .
    En op je ander tandwiel 70.
    Dan heb je een verhouding van 2:1
    dwz :als dat de motor tweemaal rond moet tegen eenmaal het andere tandwiel.
    Doe je dat andersom dan heb je een verhouding van 1:2.
    dwz: alsdat de motor dan eenmaal rond gaat tegen het andere tandwiel tweemaal dus.
    Word er dus ook vele malen meer kracht van de motor gevraagd
    zo duidelijk
    Mvg
    Frederik:D :D
     
  3. robin_phaser4rs

    robin_phaser4rs

    Lid geworden:
    10 nov 2008
    Berichten:
    1.927
    Locatie:
    drunen, noord-brabant
    wat je zegt dat klopt idd, maar wanneer je hierin te ver doorgaat (dus het motortandwiel TE groot of het hoofdtandwiel TE klein) dan hou je geen trekkracht EN geen topsnelheid meer over, gewoon omdat het motortje de kracht niet kan leveren. Experimenteer dus in niet te grote stappen
     
  4. bluefalconholland

    bluefalconholland

    Lid geworden:
    6 jun 2007
    Berichten:
    1.121
    Locatie:
    den helder
    Probeer altijd het motortandwiel zo klein mogelijk te houden. Hoe groter het tandwiel hoe kleiner het koppel. Probeer een tandwiel te gebruiken met 11 tot 15 tanden. Tandgrootte (moduul) speelt ook een rol. Hoe groter de tanden, hoe groter het tandwiel, des te lager het koppel maar je tandwiel wordt wel sterker.
     
  5. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    denk gewoon aan je fiets, meer tanden vooraan ('de motor') is harder trappen en meer snelheid.
     
  6. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800


    Dat speelt hier toch geen rol
    Hij moet toch zijn eigen houden aan het moduul van de bestaande grote tandwiel
    Ik vind als dat je iemand met dit gegeven een beetje de weg kwijt raakt hoor
    mvg
    Frederik
     
  7. Rick Thomson

    Rick Thomson

    Lid geworden:
    11 jul 2006
    Berichten:
    301
    Locatie:
    Den Haag
    Mee eens,

    De tandwielen zijn zo licht dat het verschil in gewicht tussen grotere en kleinere tandwielen te verwaarlozen is.
     
  8. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    Sterker nog, als je toch over kleine dingen gaat zeuren. Zou ik voor twee zo groot mogelijke tandwielen gaan, zodat de roll weerstand verminderd wordt. Grotere tandwielen zorgt voor minder wrijving.
    Dit weegt meer op dan het gewicht van de huidige titanium motortandwielen en Delrin Kunstoffen hoofdtandwielen die grammen wegen.

    Goed, de Topic starter heeft gelijk. Wanneer je je spurgear verkleind ga je sneller, en wanneer je je motortandwiel vergroot ga je sneller. Tot dat op een gegeven moment je motor in rook opgaat. Pas op dat deze niet té heet wordt!

    Groet Robert
     
  9. bluefalconholland

    bluefalconholland

    Lid geworden:
    6 jun 2007
    Berichten:
    1.121
    Locatie:
    den helder
    Mijn reactie is gewoon een advies waarom hij vraagt, is dat nu ook al verkeerd dan? Teunis is geen kleuter.
     
  10. Teunis1975

    Teunis1975

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    9
    ik dank u allen voor het advies ik zal er zeker mijn voordeel mee doen ga eerst 62T tegen 24T proberen.
    Want wil de boel niet stuk hebben want we zijn zuinig op onze spullen..

    Met vriendelijke groet Teunis

    p.s: Hoe sluit je de discussie??
     
    Laatst bewerkt: 12 jun 2009
  11. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    Een Discussie wordt gesloten door een Moderator wanneer hij dat nodig vind. Anders blijven topics gewoon open voor verdere discussie :)

    Groet Robert
     
  12. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    zo kunnen we nog wat onzin blijven plaatsen
     
  13. Rick Thomson

    Rick Thomson

    Lid geworden:
    11 jul 2006
    Berichten:
    301
    Locatie:
    Den Haag
    Je bedoelt zoals we nu aan het doen zijn??:p
     
  14. potloodslijper

    potloodslijper

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Antwerpen
    Daag een buggyrijder niet uit om onzin te plaatsen, hij zal je in elk geval overtreffen :)
     
  15. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Dan nog een (denk ik) zinnige opmerking; je kunt niet meer trekkracht én meer snelheid krijgen met tandwielen. Het ene gaat per definitie ten koste van het andere. Kleiner motortandwiel geeft meer trekkracht en minder topsnelheid, groter geeft minder trekkracht maar meer topsnelheid. Enige uitzondering is als je in eerste instantie een té zware vertanding hebt gestoken en de motor zijn top-toerental niet haalt; dan kan een kleinere verhouding zowel meer topsnelheid als meer trekkracht opleveren.
     
  16. Teunis1975

    Teunis1975

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    9
    Bedankt voor alle tips, ik heb de auto op lipo lopen en de tandwiel verhouding veranderd, alles binnen de perken en het resultaat mag er wezen hij is nu echt snel.

    Groetjes Teunis
     
  17. harrydg

    harrydg

    Lid geworden:
    16 feb 2009
    Berichten:
    250
    Sta mij toe ook even te vitten (daar ben ik al bekend om aant worden denk ik ;))
    belangrijk bij je vertanding is te zien dat je motor het nog aankan. als je namelijk TE zwaar gaat vertanden, gaat de motor zijn top toerental niet halen en ga je dus minder trekkracht hebben (door de zware vertanding) maar ook minder topsnelheid halen (doordat je motortje gewoon niet hoog genoeg in toeren draait).
    je kan dit best vergelijken met auto's van vroeger, die een overdrive (5de versnelling) hadden waar ze minder toeren in maakten, maar ook minder snel gingen dan in 4de versnelling.

    nu... als je te zwaar vertand, zal je motor ook wel wat te warm lopen.maar goed, zoals ik al zei: het KAN dus wel zijn, maar meestal zal dat niet het geval zijn. verder heb je absoluut gelijk, je kan je vermogen gebruiken voor OF extra trekkracht OF extra snelheid, maar zie dat je je vermogen KAN gebruiken :)
     
  18. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Vitten mag, goed lezen ook. In mijn laatste zin staat precies hetzelfde als wat jij nu nog een keer herhaalt :)
     
  19. harrydg

    harrydg

    Lid geworden:
    16 feb 2009
    Berichten:
    250
    u hebt gelijk!!! mijn excuses voor de onnodige post!
     

Deel Deze Pagina