Kmp/yt/esm me-109

Gyro

Robke,

De Futaba GYA 430. Maar een gouwe ouwe GY401 kan ook, of elke andere goede gyro die je in Heading Hold mode kan zetten, en via je zender kunt uitschakelen.

Gr,

Eric Schumacher

Piloot

Zoals je op de foto's kunt zien is de ME-109 nog pilootloos. De buste die ik nog heb is wat te klein. Heeft er nog iemand een suggestie waar ik een mooie piloot kan vinden. Het hoeft alleen de bovenste helft te zijn. Ik ga nog niet voor een full-cockpit bij deze kist.

Gr.

Eric Schumacher

Piloot

Iemand nog een piloot suggestie?
De HK piloten 1/6 en 1/5 heb ik inmiddels.
Ik vind ze wat tegenvallen, maar de 1/5 versie zou kunnen passen.
Ik moet dan nog wel een groot deel van de torso verwijderen om hem onder de canopy te laten passen. Die 1/6 versie komt veel te klein uit.
Bijzonder, want volgens mij is die ME 109 van mij nog niet eens helemaal 1/6.

Gr. Eric Schumacher

Retracts

Volkert,

Bedankt voor de info.
Voor de retracts heb ik de ESM bijbehorende retracts gebruikt.
Echter alleen de retracts zelf. Ik heb festo luchtkoppelingen en slangen gebruikt. Ook gebruik ik een elektronisch ventiel i.p.v. een ventiel aangedreven door een servo.
De retracts zijn lucht in, en lucht uit. Door het electronisch ventiel kan ik ze langzaam in- en uit laten gaan. Ook sluit dit ventiel nadat de retracts in de mechanische lock staan na 10 seconden de luchttoevoer af. Er is dan alleen nog maar druk tot aan het ventiel. Daarmee voorkom ik dat mogelijke kleine lekkages verder in het systeem langzaam de lucht opgebruiken. Op het moment dat je de retracts naar beneden laat, zet het ventiel weer druk op het systeem.
De bijgeleverde ESM wielen zijn prima.

Gr. Eric Schumacger

Elecronisch ventiel.

Die van mij is van jet-tronics. Dat is een dubbel ventiel.
Hij kost wel rond de € 95,-.
Maar hij werkt perfect, en is te programmeren op snelheid en fail-safe.
Gewoon even googelen, dan vind je hem wel.

Met vriendelijke groeten,

Eric Schumacher

Back