Kneusje opgelopen in een NiMH pack?

Hoi allemaal,

Ik heb dit weekend op de jetmeeting een accutje stuk gevlogen denk ik, want de capaciteit slaat totaal nergens meer op. In een cycle op 1C gaf mijn 8cells 1150mAh KAN achtige NiMH accu van cheapbatterypacks.com nog maar 859mAh charge en 752mAh discharge aan. De 2e cycle heb ik niet genoteerd maar dat was nog gekker, iets van 700mAh charge en 270mAh discharge.

Toen heb ik de pack even open gesneden om te kijken of et mischien niet een breuk was in een van de bruggetjes. Niks te zien, alles zat nog zo vast als nieuw.

Toen kwam ik op et idee om met mijn multimetertje een voor een de pennen op iedere cell zijn polen te zetten. Ik weet niet of dit zo kan, of dat et iets kan beschadigen, maarja, wat heb ik te verliezen. :D Mijn conclusie was alle cellen keurig rond de 1220mV, op 1 cell na, die gaf een schammele 670mV aan. Is dit een correcte manier van meten, of kan dit ook gewoon een valse meting zijn, omdat de pack nog aan elkaar zit?

Mocht het zo zijn dat et inderdaad een lamme cell betreft, kan ik die dan gewoon even los knippen en op de lader even een VIP behandeling geven, en er weer aan knopen? Of kan ik em zelfs gewoon even apart laden door de draden zolang op zn polen te solderen en dan aan de lader te doen terwijl de andere cellen er nog aan zitten? Of ist gewoon einde oefening voor die cell, en moet ik em dr maar gewoon uit knippen en weg mikken?

Ik ben benieuwd.

- Sven

1 cel uit een pakket wegmikken heeft weinig zin
je zal dan een nieuw pakket moeten kopen.
Want de volgend zal dan snel volgen.
Wat ik wel eens stiekum doe
is 2 dunne pootjes maken die je op de plus en de min kan houden
En even kortstondig 12 volt op zijn barst geven.
daar wil hij wel eens van opknappen
Probeer het eens
Dan het hele pakket 24 uur op 100 mah opladen druppel laden dus

Hoi Sven.

Je kunt het pakket in zijn totaal 24 uur laden met 100Mah.
Maar ik denk dat de cel aan het einde is van zijn latein.
O dat schreef Bertus ook.
Zo niet dan einde van de cel.
Houw je er nog zeven over.
Dat is jammer dan.
Zet er geen nieuwe tussen want dat gaat niet.

Groeten Han.

Ik heb die cell dr tussenuit geknipt nadat ik em heb geprobeerd te laden op 0.5C De delta sprong heen en weer met steeds maar 35mAh charge/discharge. Dus die is dood denk ik. Geeft niks, ik moest toch nog een kleine 7cell hebben, voor mijn spacescooter die nu met VEEL te lompe cells vliegt (loodzware 2100mAh china AA cells). :) Dus die heeft er nog wel wat aan.

Nu heb ik et zo gedaan:

Bling.jpg

Nu gaat de lader weer vrolijk door. Let overgens niet op de pipo de clown lader, en mijn geweldig ingetapete accupack. ;)

Das mooi zo.
Succes ermee.
Ga mijn wiel pootje terug plaatsen, mayby morgen nieuwe poging,

Succes Han.

Back