Knipper led's

• Topicstarter Topicstarter jacques
  • Startdatum Startdatum
J

jacques

Guest
Ik heb een rechthoekig beacon light nodig, en wilde die maken van een 10mm knipper led.

afb9557.gif

Deze wil ik aan de bovenkant af slijpen om de ronding kwijt te raken, weet iemand of dit kan?

hmm... led's worden warm als je ze langer gebruikt, als je een stuk er af zou zagen,slijpen,vijlen dan kan het zijn dat ze zelfds heet worden...
op zich zou het moeten kunnen, mits je maar niet te ver gaat.
er bestaan ook rechthoekige led's

Groet Robo

flauwekul, en als iets juist niet warm word is het een LED.
en al helemaal een standaard ledje niet, de ultra super high brightness 10000 mcd leds worden ook net handwarm.
LEDS worden alleen warm als er meer stroom doorheen loopt dan er voor bedoeld is.
verder kan je de kop in alle soorten vijlen wat je maar wilt, zolang je de diode zelf er maar niet afvijlt (het lichtpuntje zelf)
ik zou daar 1mm minimaal bovenblijven, omdat er ook nog een minescuul bonddraadje naartoe loopt.

1 ding heeft robo wel gelijk, er zijn standaard ook al rechthoekige en vierkante leds in alle soorten en maten

Geen probleem...... de lens zelf heeft geen noemenswaardige koeling.

(was net niet snel genoeg met antwoorden....)

Na het wegzagen/vijlen polijsten... maar waarom zoveel moeite doen... er zijn ook leds in diverse vormen te krijgen, viekant, driehoekkig etc.

Gerard_nl zei:
flauwekul, en als iets juist niet warm word is het een LED.
en al helemaal een standaard ledje niet, de ultra super high brightness 10000 mcd leds worden ook net handwarm.
LEDS worden alleen warm als er meer stroom doorheen loopt dan er voor bedoeld is.
verder kan je de kop in alle soorten vijlen wat je maar wilt, zolang je de diode zelf er maar niet afvijlt (het lichtpuntje zelf)
ik zou daar 1mm minimaal bovenblijven, omdat er ook nog een minescuul bonddraadje naartoe loopt.

1 ding heeft robo wel gelijk, er zijn standaard ook al rechthoekige en vierkante leds in alle soorten en maten

ik heb al behoorlijk wat "hete" leds gehad.. O.A op me Orion Ontlaat tree word hij goed warm, en tja als je er iets te veel volt op zet ook, maar vooral op me ontlaattree's worden ze warm

Groet Robo

Gewoon de 'normale' spanning erop zetten, geen enkel probleem. En als 'tie klapt... Who cares? Zoveel kosten ze toch ook niet? Demontabel houden!
Ik heb ze gebruikt als lichten op boeien voor m'n Kormoran; die zag je zelfs nog een meter onder water! (en het water bij is vrij troebel!)

robo, als een led gemaakt is voor een doorlaatspanning van zegge 3 volt, en een stroom van 20ma word ie niet warm.
ga je over de specs heen stookt ie zichzelf in rap tempo op voor je ogen.

dan zal de led op mijn ontlaat tree waarschijnlijk wel te veel spanning krijgen... maar goed back :ontopic:

Groet robo

Het is meer cosmetisch bedoeld in plaats van een cilindrisch zwaailicht.

afb9562.gif

Ik heb al vele LED'tjes -aan de zijkanten- afgevijld en -geschuurd. Wel goed kijken / opletten waar (binnen de behuizing) de kathode en anode zitten. Als je daar een mm vanaf blijft, is er geen probleem.

@Roboscan, als je LEDs zo heet (of "voelbaar warm") worden kun je er op wachten dat ze stuk gaan.
Als je LEDs je lief zijn, zet er op z'n minst een weerstandje tussen.

LED's werken niet op spanning (Volt), maar op stroom (Ampere).

Gros van de LED's (maar dus lang niet alle) werkt op ca. 30mA (deze waarden lopen uiteen van ca 2-meer dan 300 mA).Voor dit zelfde gros geldt dat deze stroom door de LED loopt als er een spanning van ca 3,6 a 3,7V over de LED staat.

Maar idd terug on-topic.

Jaques,
wat wil je er mee gaan doen?
Zoals Ron al aangaf, zul je LEDs buiten (in het daglicht) niet zomaar gaan zien.

Er zijn LEDs, knipper-LEDs & LEDs die je kunt laten knipperen (met wat siliconen-sturing)

EDIT:
Zit ik me daar een hele verhandeling te houden en dan gaat het over een "zwaailichtje". :oops:
Dit ga je dus echt nooit zien bij daglicht.
In het donker wel, als dat de bedoeling is kunnen we wel wat bedenken.

Het gaat om het Beacon licht ( zie pic ):

afb9562.gif

Deze moet er toch op komen en is al min of meer klaar, het idee was om daar ook een werkend lampje/led in te maken.
Het komt neer op neer op een lensje van 8mm doorsnede, of nog veel mooier een hol lensje met 4 ledjes.
Ik heb ze wel eens kant-en-klaar gezien, en die werken goed bij daglicht.
Hier waren de ledjes wel in horizontale richting geplaatst.

Erwin Lokhorst zei:
... Er zijn LEDs, knipper-LEDs & LEDs die je kunt laten knipperen (met wat siliconen-sturing) ...
Erwin, ik weet niet waar jij nu met je hoofd (tussen ;)) zit maar het is toch echt silicium, geen siliconen. Llast van Engelse taal misschien?

@Ron,
kwestie van:
freud.jpg

:roll: :lol:

@Jaques,
Dus dat kapje zit er al op?
En is die transparant? Dan zou je kunnen kijken voor een soort flitslicht (oude fotocamera) er onder te monteren.
Veel hogere licht opbrengst.

Anders eens kijken naar kleine LEDs (SMD-versie) met hoge licht opbrengst. Kijken bij locale handelaar of bij: Farnell
Hiermee moet het mogelijk zijn 4 LEDs te monteren in 8mm.

Maar of het echt wat gaat worden?

Zoals eerder hier geschreven, moet elke LED voorzien worden van een voorschakelweerstand. Hiermee bepaal je welke stroom je LED zal verbruiken. U= IXR U/I=R U/R=I Deze simpele formule is de wet van Ohm. Enkel dan functioneert je lichtgevende diode naar behoren. Het hangt sterk af van het type led, welke stroom hij mag hebben. Deze type vind je in de datasheet of kan je opvragen bij je electronica zaak.
Vijlen aan de lens geeft ONVERMIJDELIJK een mindere lichtopbengst. De lichtopbrengst wordt uitgedrukt in MC ofwel microcandellen. Tegenwoordig kan je LED's kopen met enorme lichtopbrengst. Het lijken wel lasers en je ziet ze ook overdag heel erg duidelijk. Ze hebben allen maar één groot nadeel. De stralingshoek is bijzonder gering. Dit wil zeggen dat het licht bijna uitsluitend naar voor straalt en minder te zien is vanuit een hoek. Toepassingen hierop zijn verschillende LED's in een ronde geplaatst. Nadeel...Extra plaats. Kies daarom de gulden middenweg. Een zo groot mogelijke stralingshoek en zo groot mogelijke lichtopbrengst. (mc)
Je kan bij Conrad LED's bestellen in de meest uiteenlopende vormen, mc en stralingshoek. Ze vermelden in de cataloog ook de datasheet. Je kan zelfs een led schakelen op 230V mits de juiste simpele schakeling.
http://www1.nl.conrad.com/scripts/w...er_js=Y&shop=A_B2C_NL&p_init_ipc=X&~cookies=1
Conrad heeft ook kant en klare spiegels voor LED's die de stralingshoek vergroten.
Hopelijk heb je er wat aan.
Groeten
Martin

nog even over hi-bright leds: deze worden wel degelijk warm!! als je naar enkele watts gaat moet je maar eens zien hoe die kleine package wordt heet gestookt
Voor de 'beste' (lees: hoogste rendement) LEDs moet je eens naar lumileds surfen:
http://www.lumileds.com/

waar je deze als particulier kan kopen weet ik niet...

ja lumileds en lexeon starleds hebben zelfs een koellichaam, maar deze zijn enorm duur, vervangen tot 40 watt halogeenlampen en nog niet echt geschikt voor modelbouwdoeleinden.

Back